,

Hp؛ کارآفرینی با مدیریت هدفمند

Hp؛ کارآفرینی با مدیریت هدفمند

 

اگر شما کارکنان را باور کنید، به امیدشان باور داشته باشید، در رؤیاهایشان مشارکت کنید و بگذارید به‌طور کامل از استعدادهایشان استفاده کنند، آن‌ها می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. این همواره همان راز “راه HP” بوده و خواهد بود. ویژگی راه HP، نوآوری، صداقت، درستی و احترام است (از گفته‌های فیورینا کارولینا، مدیرعامل اسبق HP).

آنچه در تاریخچه شرکت اچ پی دیده می‌شود آن است که همه‌چیز از یک رؤیای مشترک دو دانشجوی همکلاس در دانشگاه استنفورد آغاز می‌شود. همت، تلاش، سخت‌کوشی و درایت این دو نفر، یعنی دیوید پکارد و ویلیام هیولت باعث می‌شود که سرمایه اولیه ۵۳۸ دلاری شرکت، اکنون پس از گذشت حدود ۷۰ سال به نزدیک ۹۰ میلیارد دلار برسد و فعالیت شرکت، بیش از ۱۶۰ کشور را در حوزه جهانی در برگیرد.

تولد شرکت اچ پی با تولد دره سیلیکون همراه شد، زیرا اچ پی اولین شرکت حوزه صنعت الکترونیک بود که در منطقه کالیفرنیا تأسیس شد و سنگ بنای تأسیس و تکثیر ده‌ها و صدها شرکت دیگر از این نوع گذاشته شد. به همین جهت است که گاراژ کوچک محقری که هیولت و پکارد اولین محصول تولیدی شرکت خود را در آنجا تولید کردند، اکنون نه‌تنها به‌عنوان نماد شرکت اچ پی، بلکه به‌عنوان خاستگاه و محل تولد دره سیلیکون شناخته می‌شود. ویلیام هیولت و دیوید پکارد دو دانشجوی مهندسی برق دانشگاه استنفورد، در سال ۱۹۳۴ فارغ‌التحصیل شدند. آن‌ها در سال‌های آخر دانشگاه با یکدیگر آشنا شدند و تحت سرپرستی پروفسور ترمن (رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه استنفورد که استادان و فارغ­التحصیلان استنفورد را به راه‌اندازی شرکت‌هایی درزمینه توسعه فناوری‌های پیشرفته تشویق می‌کرد) پروژه تحصیلی مشترکی را انجام می‌دادند. همین پروژه که اولین محصول شرکت آن‌ها را به دنبال داشت باعث شد دو یا سه سال بعد از فراغت از تحصیل که پکارد برای کار به جنرال الکتریک رفت و هیولت کارشناسی ارشد دانشگاه MIT را گرفت، آن‌ها را با هم آشنا سازد و با تشویق استاد مشترک خود، راه تأسیس شرکت آن‌ها را باز کند. در پی این تصمیم در یکم ژانویه ۱۹۳۹، شرکت هیولت پکارد با پرتاب سکه برای تشخیص نام شرکت، تأسیس می‌شود. سرمایه اولیه شرکت بیش از چند صد دلار نبود که استاد ترمن در اختیار آن‌ها قرار داد و شرکت در گاراژ خانه پدری دیوید پکارد در پالوآلتو در نزدیکی دانشگاه استنفورد، شروع به کارکرد.

پس از مدت کوتاهی اولین محصول این شرکت نوظهور، تولید می‌شود. یک دستگاه اوسیلاتور بسیار ساده که به نام    HP200A نام‌گذاری شد (اوسیلاتور ابزار ساده‌ای برای تست دستگاه‌ها و لوازم الکترونیک است). دستگاه، مکانیزم ساده‌ای داشت ولی برای آن زمان آن‌قدر خوب بود که شرکت دیزنی، هشت دستگاه از مدل HP200B آن را سفارش داد که این خود موفقیت بسیار بزرگی برای این شرکت در آن سطح بود. در این سال شرکت هیولت پکارد، دو نفر کارمند (بیل و دیو) و مبلغی حدود پنج هزار دلار سود، داشت.

 

 

تصویر بالا نشان‌دهنده گاراژی تاریخ‌ساز است، که در انقلاب فناوری اطلاعات آمریکا و جهان، توسط رهبران HP به‌عنوان کارگاهی برای آغاز فعالیت خود در دهه پنجاه میلادی قرن بیستم به کار گرفته شد.

محصول تازه شرکت، تحسین مهندسان و متخصصان الکترونیک را به دست آورده بود و کم‌کم داشت نام این شرکت نوظهور را بر سر زبان‌ها می‌انداخت (در همین دوران، جنگ جهانی دوم شروع‌شده بود). با توجه به کیفیت بالای ساخت محصولات هیولت پکارد، ارتش امریکا سفارش طراحی و ساخت ابزار دقیقی را برای مدیریت و کنترل جنگ‌افزارها به‌خصوص دستگاه‌هایی برای بمباران و پرتاب موشک به این شرکت داد.

پیشرفت‌ها همچنان ادامه داشت و HP موفق به ساخت اولین ساختمان اختصاصی خود شد و بر تعداد و تنوع محصولات خود افزود. با پیشرفت این شرکت و رشد روزافزونی که داشت، بیل و دیو سیستم مدیریتی جدیدی در شرکت اجرا کردند. بر اساس این سیستم، فرهنگ مدیریتی این شرکت که یک فرهنگ باز با تأکید بر نوآوری، خلاقیت و تشویق کارمندان به پیشرفت بود، همگی می‌توانستند در ترقی شرکت سهیم باشند و به‌صورت غیرمستقیم به سمت راندمان کاری بالاتر سوق داده می‌شدند. همچنین در این برهه زمانی استفاده از نوآوری و فناوری‌های روز، به‌عنوان یک اصل در نظر گرفته شد. بیل و دیوید شرکت را با روشی مدیریت می‌کردند که بعدها به نام مدیریت هدفمند نام‌گذاری شد. از یک‌سو آزادی‌هایی که به کارمندان داده می‌شد و از سوی دیگر، اهدافی که به‌وضوح برای کارکنان تعریف می‌شد و آزادی عملی که هر کارمند برای رسیدن به آن هدف داشت، همگی باعث رشد روزافزون این شرکت و ترقی آن بود. سیاست درهای باز و توجه به منابع انسانی و مدیریت بر اساس حضور در محل انجام فعالیت‌ها، ازجمله نکات مدیریتی بود که در سبک رهبری HP تجلی‌یافته بود.

در پی تصمیم مدیران در سال ۱۹۵۷ میلادی،HP به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد. در پی این تبدیل بیل و دیو برای احترام گذاشتن به کارمندان و طی یک اقدام غیرمعمول و کاملاً تعجب‌برانگیز سهام شرکت را به‌صورت کمک بلاعوض به کارمندان واگذار کردند. در این دهه HP دفاتر متعددی را دایر کرد، اما مرکزیت آن همچنان در پالوآلتو بود. اچ پی فرهنگ جهانی‌سازی را اجرا کرد و مدیران در پی تأسیس دفاتر و شرکت‌هایی در اروپا بودند. در آغاز دهه پنجاه میلادی، کارمندان شرکت، ۲۱۵ نفر و سودآوری شرکت بیش از ۵/۵ میلیون دلار بود و در پایان دهه، تعداد کارمندان بیش از ده برابر یعنی ۲۳۷۸ نفر و سود شرکت به رقم غیرقابل‌باور ۴۸ میلیون دلار رسید. دهه شصت برای این شرکت همچون دهه‌های قبلی با پیشرفت روزافزون همراه بود. طی این ده سال اچ پی همچنان محصولات الکترونیکی خود را تولید می‌کرد و در همین حین شعب خود را نیز گسترش می‌داد. با گسترش حوزه‌های کاری به تولید تجهیزات الکترونیکی پزشکی و همچنین تجهیزات الکترونیکی برای آنالیز کردن امواج و سیگنال‌ها پرداخت و در ادامه اولین کامپیوتر خود را ساخته و آن را توسعه داد، این کامپیوتر HP2116A نام داشت؛ اما موضوع این اســت که فکر ســاخت این دستگاه به‌صورت معجزه‌آسا به ســر آن‌ها نیفتاده بــود که آن را در گاراژ پیاده کننــد. رد این تولید موفق را می‌توان تا رسیدن به موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد هیولت در دانشگاه استنفورد دنبال کرد.

امروزه ، پس از ادغام اچ پی و کمپک شرکت اچ پی به‌عنوان رقیب سرسخت آی.بی.ام به‌عنوان دومین قطب عظیم صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان مطرح است. به‌عنوان یک شرکت جهانی که کسب‌وکار در آن با بیش از ۱۰۰ زبان دنیا انجام می‌شود، مقام اول را در تولید و عرضه چاپگرهای لیزری جوهرافشان و نیز عرضه سرورهای مختلف و سیستم‌های حافظه رایانه و مقام دوم را در تولید رایانه‌های جیبی ، شخصی و کیفی، رومیزی  داراست. همچنین در حال حاضر شرکت اچ پی بزرگ‌ترین  شرکت در دره سیلیکون و از عظیم‌ترین شرکت‌های فناوری اطلاعات در جهان با ۱۲۵ هزار عضو و ۵۰ میلیارد دلارفروش سالانه است. پیشتازی شرکت جنبه دیگری نیز داشته است و آن ابداع شیوه مدیریتی است که به سبک سیلیکون موسوم شده و متفاوت از سبک‌های پیشین مدیریت و حاوی نکات درس‌آموز بسیار است. سخنی که دیوید هیولت در سال ۱۹۹۰ بر زبان آورد بی‌تردید حقیقتی آشکارا در خود داشت. او گفت: “وقتی به گذشته کاری خود می‌نگرم، مفتخرم به اینکه شرکتی را تأسیس کرده‌ام که باارزش‌ها، عملیات و موفقیت‌هایش به راه دیگر شرکت‌ها اثر گذاشته است”. به‌راستی نیز چنین است. برخی از قوانین مدیریتی شرکت HP :

  • باور کنید که می‌توانید دنیا را تغییر دهید؛
  • سریع کارکنید، جعبه‌ابزار را قفل نکنید، همه‌وقت کارکنید؛
  • بدانید چه موقع به تنهایی کارکنید و چه موقع دسته جمعی؛
  • به کارکنان و همکاران خود اعتماد کنید؛
  • ایده‌ها را مشارکتی سازید؛
  • سیاسی نباشید، کاغذبازی نکنید؛
  • مشتری است که مشخص می‌کند کیفیت کار چگونه باید انجام شود؛
  • راه‌های متفاوتی برای کار کردن اختراع کنید؛
  • هرروز دین خویش را ادا کنید؛
  • باور کنید که در صورت باهم بودن هر کاری می‌توان انجام داد.

اما شرکت HP علاوه بر این‌ها، به دلیل توانایی در رهبری خوب کارکنان و تأثیر مثبت بر اجتماع، به‌عنوان یک مدل موفق از مدیریت شــرکت مطرح است. این مدل موفق برای کسب‌وکار و فرمول جذاب برای موفقیت، از همان ابتدا الگوی تمام‌عیار سایر شرکت‌های دره سیلیکون شد. مدل مدیریتی و راهبردی HP که متکی و متعهد به نوآوری، مشتری مداری و ارتباطات است، “راه HP ” نامیده می‌شود؛ مدلی که علی‌رغم بیش از ۶۵ سال فعالیت و تغییرات مداوم، هنوز موفق باقی‌مانده است، درحالی‌که در این مدت شرکت‌های بسیاری منحل شده است. اصول این رویکرد مدیریتی در میراث مکتوب دیوید پکارد یعنی کتاب «راه: HP چگونه هیولت و من شرکت خود را ساخته‌ایم» ارائه‌شده است. پایه‌های این مدل عبارت است از:

  • اعمال مدیریت از طریق حضور در محل انجام فعالیت­ها و نظارت بر آن‌ها
  • تمرکز بر رضایت کارکنان به‌عنوان منبع موفقیت شرکت؛
  • وجود ارتباط باز بین مدیران و کارکنان.

به‌هرحال هیولت و پکارد بافکر و همت خود در تأسیس و اداره شرکت HP، محیطی را آفریدند که همگان باور کردند که می‌توان کار را از یک شرکت کوچک آغاز و با آموزش مناسب کارکنان، آن را به یک شرکت بزرگ و موفق تبدیل کرد. آن‌ها همواره سعی می‌کردند محصولی باکیفیت عرضه کنند و فرهنگ صــــداقت را در عرصه سازمان بگسترانند و ایده‌های جدید را بیابند. همین روحیه سبب شده که امروزه بیش از ۳۰ درصد نمونه‌ها و تجهیزات صنعت رایانه که در حال آزمایش برای بهره‌برداری است از شرکت‌هایی باشند که در این فضا رشد یافته‌اند؛ فضایی که بیش از ۶۰ سال عرصه شدید رقابت‌ها بوده است.

 

برگرفته از: عصر شبکه، مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان

 

 

 

دیوید پکارد و ویلیام هیولت در گاراژ، سال۱۹۳۹

 

نویسنده: شادی لطیفیان: پژوهشگر حوزه مدیریت