نقش اینستاگرام و شبکه های اجتماعی

نقش اینستاگرام و شبکه های اجتماعی

نقش اینستاگرام و شبکه های اجتماعی در توسعه کسب وکارها  یکی از کم‌هزینه‌ترین و درعین‌حال پرسودترین فعالیت‌ها در بازار کسب‌وکار است. فضایی که در آن مشتریان بیشتری را نسبت به بازار کسب‌وکار ســنتی می‌توان پیدا کرد. همان‌طور که میدانید بازار کسب‌وکار ســنتی خریدوفروش محصول به‌صورت حضوری در آن انجام می‌شود و تعامل مستقیم بین خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد؛ اما سال‌هاست که بــا ورود اینترنت به خانه‌ها و خرید به همراه موبایل‌های هوشــمند، بسیاری از کسب‌وکارها، برندهای معتبر خود را وارد فضای مجازی کرده‌اند.

فضایی که چند سالی در اختیار فیس‌بوک بود و حالا اینستاگرام توانسته پیشرفتی بسیار شگرف را داشــته باشد. می‌توان اینســتاگرام را به‌عنوان پرچم‌دار شبکه‌های اجتماعی در بسیار از موارد ازجمله، ارتباطــات، معرفی خدمات، معرفی کالا، اخبار و… در توسعه کسب وکارها عنوان کرد.

در بســیاری از کشــورها قابلیت‌هایی برای اینســتاگرام درنظرگرفته شــده اســت که شما می‌توانید به‌راحتی حتی از لایو گذاشتن هم‌ کسب درآمد کنیــد. خریدوفروش اینترنتی محصولات، یکی از پرکاربردترین خدماتی اســت که کاربران اینستاگرام می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. ایــن موضــوع به‌خودی‌خود باعث شــده تا کسب‌وکارهای جدید و نوپایی راه‌اندازی شوند.

ضمن آنکه بســیاری از برندها و کسب‌وکارهای فعال در بازار سنتی با مشاهده چنین بازار بسیار کم‌هزینه و پررونقی، وارد شبکه‌های اجتماعی بخصوص اینستاگرام شده‌اند. شــاید تا چند ســال پیش برای خرید یک خودرو باید به بازار می‌رفتیم و بعد از ساعت‌ها جست‌وجو، دست‌خالی به منزل برمی‌گشتیم؛ اما در حال حاضر فضای بســیار خوبی که برای مشتریان و فروشندگان در اینستاگرام مهیا شده باعث شــده تا شــما از محل کار یا منزل خود، خــودروی موردنظر را در پیچ‌های خریدوفروش خودرو اینستاگرامی پیدا کنید.

این نشــان می‌دهد که حضور در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب، همانند اینستاگرام به‌خوبی می‌تواند باعث گسترش و توسعه کسب‌وکار شما و درآمد هرچه بیشتر شــود. البته این موضوع هم بســیار مهم اســت که ما چگونه کسب‌وکار و خدمات خود را به مشــتریان معرفی کنیم و بتوانیم مشتریان موردنظر خود را پیدا کنیم. در بــازاری با تنوع و مخاطبانی بســیار زیاد که دارای ســلیقه، فرهنگ، درآمد و… مختلفی هســتند چگونه می‌توان مشتریان هدف خود را شناسی کرد؟ یکــی از فرصت‌هایی که در اینســتاگرام به صاحبان کسب‌وکار داده‌شده، این است که می‌توانند با هزینه‌های بســیار کمتر نســبت به دیگــر رسانه‌های مکتوب و یــا تلویزیون، محصولات خــود را در صفحه‌هایی پرمخاطب و نزدیک به کسب‌وکار خــود تبلیغ کنند. این موضوع یکی از ویژگی‌های حضور در شبکه‌های اجتماعی بخصوص اینستاگرام است. به نظــر باید تمام صاحبان کسب‌وکارهای بــزرگ و کوچک، قدیمی و نوپــا از این فرصت اســتفاده کنند و وارد اینستاگرام شوند. فضایی که تهدیدهای آن کمتر از فرصت‌های پیش رو و ایجادشده اســت. تنها باید وجه تمایزی بین رقبای خود در این شــبکه ایجاد کنیم و تنوع و خلاقیت را در دستور کار قرار دهیم.

ماهنامه شماره 35 دانشگاه کارآفرین – محمدحسن رزاقی (پژوهشگر حوزه کسب وکار)