فرهنگهای دیگر چگونه به کارآفرینی فکر میکنند؟
فرهنگهای دیگر چگونه به کارآفرینی فکر میکنند؟
کارآفرینی اغلب بهطور واضح “آمریکایی” به نظر میرسد و اعتقاد دارد که تا زمانی که ایده خوب و اخلاق کاری خوب داشته باشید، میتوانید شرکت خود را راهاندازی کنید و پول زیادی به دست آورید.
فرهنگهای غیر غربی ما چگونه به کارآفرینی نگاه میکنند و از آنها چه میتوانیم یاد بگیریم؟
آلمان
آلمانیها دارای فرهنگ مبتنی بر اخلاق کار هستند. بااینحال، شروع یک تجارت در آلمان بسیار دشوارتر از سایر کشورها است – بانک جهانی آن را ازنظر سهولت راهاندازی یک کسبوکار در رتبه 113 جهان قرار میدهد. بخشی از این دلیل این است که آلمان مشاغل در دولت و شرکتهای بزرگ تأسیس شده را در اولویت قرار میدهد. سختکوشترین افراد و بهترین استعدادها به دنبال مشاغل ثابت، برای اعتبار و پیشرفت هستند. این باعث میشود فرصتهای کارآفرینی حداقل در استانداردهای آلمانی کمتر موردبررسی قرارگرفته و کمتر موردتوجه قرار گیرد. بهطورکلی به لطف جمعیت مهاجر که ارزشهای کارآفرینی بیشتری را در کشور به ارمغان میآورد، این کشور هنوز شاهد نرخ مناسب کارآفرینی است.
نیوزلند
بانک جهانی، نیوزلند را بهعنوان برترین کشور برای سهولت راهاندازی کسبوکار رتبهبندی کرده است، اما فرهنگ این کشور چالشهای منحصربهفردی را برای کارآفرینان محلی ارائه میدهد – یعنی پدیده TPS. این اصطلاح به تمایل مردم نیوزلند برای کاهش ارزش افراد استثنایی اشاره دارد، ظاهراً راهی برای تساوی زمین بازی است. طبق نظرسنجی اخیر کارآفرینان NZ، حدود 75 درصد از صاحبان مشاغل در نیوزلند گفتهاند که TPS را یک پدیده واقعی میدانند و 42 درصد گزارش دادهاند که شخصاً TPS را بهعنوان صاحب مشاغل تجربه کردهاند. بر این اساس، کارآفرینان تمایل دارند تصمیمات جایگزین کمتری بگیرند و رویکردهای کمتری را که از هنجار خارج میشوند، اتخاذ کنند. بااینحال، نیوزلند بهویژه از کارآفرینانی دعوت میکند که برنامه میتوانند رشد بالایی داشته باشند، میپذیرد و به آنها پاداش میدهد.
چین
در چند دهه گذشته، چین مرکز اصلی تولید جهان بوده است، اما فرهنگ چین در حال تمرکز بر مزایای کارآفرینی است زیرا چین تلاش میکند خود را بهعنوان یک مبتکر رو به رشد فناوری تغییر موقعیت دهد. دولت چین ابتکارات متعددی را برای افزایش نرخ کارآفرینی در نظر گرفته است که شامل 338 میلیارد دلار هجوم به شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر با حمایت فناوری و دولت است. افزایش منابع نقدی موجود برای مشاغل کارآفرینانه باعث افزایش علاقه به نوآوری میشود. علاوه بر فرصتهای پولی، فرهنگ چینی باعث پرخاشگری و رقابت بیشتر بین کارآفرینان میشود. شهروندان چینی تشنه موفقیت هستند و مایلاند برای شانس موفقیت فداکاریهای بزرگی انجام دهند. بر این اساس، استارتاپ های چینی سریعتر از همتایان آمریکایی خود رشد میکنند.
برزیل
برزیل مثال جالب دیگری است. میزان کارآفرینی آن در چند سال گذشته به میزان قابلتوجهی افزایش یافته است تا حدی به دلیل افزایش علاقه برنامههای تحت حمایت دولت و سرمایهگذاران خطرپذیر آمریکایی. بهعنوان یک بازار درحالتوسعه که نرخ رشد اقتصادی بالایی دارد، برزیل دارای جامعهای است که کارآفرینی را فرصتی امیدوارکننده برای صعود به طبقه اجتماعی جدید (بهویژه با توجه به نابرابری طبقاتی برزیل) میداند. علاوه بر این، شهروندان برزیلی تمایل بیشتری به کار در شرکتهای کوچک و متوسط (SME) دارند تا شرکتهای بزرگ. تقریباً 98 درصد از شرکتهای برزیل SME هستند و مسئول 96 درصد مشاغل موجود هستند. این امر کارآفرینی و مالکیت مشاغل را جذابتر میکند و سریعتر حرکت میکند.
به همین دلایل، اگر میخواهید یک رهبر تجاری موفقتر باشید، باز کردن دیدگاه شخصی شما در مورد کارآفرینی مهم است. تاریخ، فرهنگ و ارزشهای شما همه مهم هستند، اما نباید شما را از دیدگاههای دیگر در سراسر جهان کور کند.