مدلهای دانشگاه کارآفرین (بخش اول)
مدلهای نظری دانشگاه کارآفرینی که بیش از همه در ادبیات برجسته شدهاند، مدلهای Guerrero-Cano، Kirby& Urbano(2006)، مدل IPOO توسط سلام زاده و دارایی(1390); مدل سوره توسط سلام زاده و همکاران(1390) هستند.
پیشتر در مورد مفهوم دانشگاه کارآفرین گفته شد (جهت مطالعه بر روی دانشگاه کارآفرین کلیک کنید)
در مدل ارائهشده توسط Guerrero-Cano و همکاران (2006)، با مروری بر ادبیات، با تأکید بر مطالعات کلارک (1998)، اسپورن (2001)، اتزکوویتز (2004) و کربی (2006) و همچنین در برخی مطالعات تجربی در آن زمان، طبقهبندی برای عوامل محیطی که بر چرخه کارآفرینی دانشگاهها تأثیر میگذارند، تهیه میکنند. آنها مدل خود را مطابق شکل زیر توسعه میدهند.

در مدل Guerrero-Cano و همکاران. (2006)، نویسندگان نظریه نهادی خود را به عوامل به رسمی و غیررسمی طبقهبندی میکنند. “عوامل رسمی” از ساختار سازمانی ( دولت و دانشگاه)، اقدامات حمایتی از استارتاپ های دانشگاه و برنامههای آموزش کارآفرینی دانشگاه تشکیل شده است. بهطور مشخص، «عوامل غیررسمی» نگرش دانشگاه نسبت به کارآفرینی، مدلها، رشتههای کارآفرینی در دانشگاه و سیستمهای پاداش دانشگاه را تشکیل میدهند. این مدل همچنین رابطه بین مأموریت تدریس را ادغام میکند، که دیدگاه آموزشی فارغالتحصیل را نه تنها برای متقاضی شغل، بلکه ایجاد شغل نیز پوشش میدهد، که نتیجه نهایی مأموریت مربوط به اسپین آف یا شرکتهای جدید ایجاد شده توسط دانشجویان است. این مدل همچنین وجود محیط و شرایط آن را برای توسعه کارآفرینی در نظر میگیرد که میتواند تحت تأثیر شرایط کلان یا خرد مثبت یا منفی باشد.
سلام زاده و همکاران (1390)، از طریق نظریه سیستمها، یک مدل دانشگاه کارآفرینی، با رویکردی سیستماتیک به مدل IPOO (ورودی-فرآیند-خروجی-نتایج) توسعه داد. نویسندگان مصاحبههای نیمه ساختاریافته با بیستوپنج متخصص در این زمینه انجام میدهند. پس از جدولبندی دادههای مصاحبه، محققین با توجه به مشارکت از طریق بررسی ساختار توسعهیافته، مجدداً با متخصصان ملاقات میکنند. مدل حاصل از تحقیق مربوطه در شکل زیر ارائه شده است.
ورودی | فرآیند | خروجی | نتایج |
منابع (انسانی، مالی، اطلاعاتی، فیزیکی) قوانین و مقررات ساختار مأموریت قابلیتهای کارآفرینی انتظارات جامعه، صنعت، دولت و بازار | تدریس تحقیق مدیریتی لجستیکی تجاریسازی انتخاب (برای دانشجویان، اساتید دانشگاه و کارکنان) تأمین مالی شبکهسازی فرآیندهای تعامل چندجانبه (بین دانشجویان، اساتید دانشگاه، کارکنان، محققان صنعتی، مراکز کارآفرینی، صنایع، سیاستگذاران و جامعه) فعالیتهای نوآوری، تحقیق و توسعه (R&D) | منابع انسانی کارآفرین (شامل اساتید دانشگاه، فارغالتحصیلان، محققان و کارکنان) تحقیقات مؤثر در راستای نیاز بازار نوآوریها و اختراعات شبکههای کارآفرینی مراکز کارآفرینی (مانند انکوباتورها، پارکهای علم و فناوری، اسپینآفها و غیره) | مأموریت سوم |
هنگام استفاده از طبقهبندی مدل IPOO، نویسندگان ورودیها، فرآیندها، خروجیها و نتایج را بهعنوان «مواد» تعریف میکنند که معادل عناصر و عوامل معرفیشده در جعبه سیاه یک دانشگاه کارآفرین هستند. در مورد “خروجیها”، آنها به نتایج تبدیل ورودیها در جعبه سیاه فرآیند اشاره میکنند. در مورد «نتایج» پیامدهای مدل فرآیند ورود و خروج را در نظر میگیرند که عناصر و عوامل آن نتیجه مستقیم فرآیندها نیست، بلکه نتیجه مدل IPOO است.
با تعریف مقولهها، توزیع عناصر موجود در مصاحبهها اتفاق میافتد و ترکیب «ورودیها» بر اساس: منابع (انسانی، مالی، اطلاعاتی و فیزیکی)، قوانین و مقررات، ساختار، مأموریت، کارآفرینی شکل میگیرد. ظرفیت و انتظارات جامعه، صنعت، دولت و بازار، عناصر ضروری و راهنما در فعالیتهای دانشگاه کارآفرین است. بااینحال، ترکیب “فرآیندها” شامل موارد زیر است: آموزش، پژوهش، مدیریت، تدارکات، تجاریسازی، انتخاب (استادان، دانشگاهیان و کارکنان)، مالی، تعامل، تعامل چندجانبه، نوآوری، و فعالیتهای تحقیق و توسعه که شامل عملیاتی شدن دانشگاه کارآفرین است. خروجیها بیانگر نتایج بهدستآمده در پایان فرآیندها هستند که عبارتاند از محصولات، یعنی منابع انسانی کارآفرین (شامل اساتید دانشگاه، فارغالتحصیلان، محققان و کارکنان)، تحقیقات انجامشده با همسویی نیازهای بازار، نوآوریها و اختراعات، شبکههای کارآفرینی و مراکز کارآفرینی. با توجه به “نتایج” عناصر زیر در نظر گرفته میشود: نوآوری و فرهنگ نوآورانه، ایجاد ارزش اجتماعی-اقتصادی و توسعه انسانی. این عناصر مأموریت سوم دانشگاه کارآفرین را یکپارچه میکند.