لزوم پرسنال برندینگ برای صاحبان کسبوکار
پرسنال برندینگ موفقیتآمیز
امروزه ساختن یک برند شخصی (پرسنال برندینگ) برای کارآفرینان و مدیران عامل کسبوکار مهم نبوده است؛ ولی هنگامیکه کسبوکار خود را در حوزه تخصصی خود راهاندازی میکنید، ضرورت ایجاد یک برند شخصی یا پرسنال برند را احساس میکنید.
برند شما همان چیزی است که شمارا از رقبایتان متمایز میکند و به شکلگیری یک اثر ماندگار در ذهن مخاطبان و مشتریان شما کمک میکند. بدون داشتن یک برند شخصی که مخاطب هدف شمارا جذب کند، ساختن یک تجارت سودآور و پایدار سخت و جانفرسا است. حتی اگر برای کسبوکارتان هم برنامه برندینگ دارید و آن را پیش میبرید، داشتن استراتژی برندینگ شخصی میتواند دوچندان به شهرت و موفقیت شرکت شما کمک کند.
پرسنال برندینگ برای کسبوکارهای کوچک بهمراتب آسانتر است اما در کسبوکارهای بزرگتر، تبیین استراتژیهای آن بهمراتب دشوارتر میشود.
برندی که شما نامیده میشوید؟برند شخصی(قسمت اول تا چهارم)
داشتن پرسنال برندینگ به ۳ روش میتواند باعث شناخته شدن تخصص شما شود:
- دسترسی به شبکه متنوعی از افراد باعث به دست آوردن دیدگاههای مختلفی میشود که به ظهور ایدههای جدید منجر شده و با گرفتن بازخورد مؤثر و مرتبط باعث میشوند که ایدههایتان را پالایش کنید.
- شبکه گسترده امکان تکثیر سریع ایدههایتان را فراهم میکند، زیرا با پایگاه بزرگی از افراد شروع کردهاید که شمارا به صحبت، نوشتن بلاگ یا نشر ایدههایتان برای مخاطب تشویق میکنند.
- شبکه شما بهتنهایی میتواند شکلی از تأیید اجتماعیتان باشد، زیرا شرکتی که در آن کار میکنید شمارا قضاوت میکند.
امروزه با توسعه اینترنت و همهگیر شدن شبکههای اجتماعی جذب مخاطب کاری پیچیده و دستنیافتنی نیست. هرکسی با دسترسی آسان به اینترنت و رسانههای اجتماعی میتواند برای خود مخاطبی بسازد، خود را بهعنوان یک متخصص معرفی کند و شروع به جذب مشتری برای کسبوکار خود کند. این دقیقاً همان کاری است که بسیاری از افراد جامعه ایران برای کسب درآمد انجام میدهند. خودتان دیدهاید افرادی را که امروز به اینفلوئنسر شبکههای اجتماعی شهرت دارند. درآمد آنها از تبلیغات چند برابر درآمد یک کارمند است. آنها دقیقاً همین کار را کردهاند؛ برای خود مخاطب ساختهاند، برای آنها تولید محتوا میکنند و با آنها ارتباط مداوم دارند.
حضور در رسانهها:داشتن یک برند شخصی قوی، زمینههای بازی جدیدی برای شما ایجاد میکند. رسانههای آنلاین مثل وبلاگها، سایتها، خبرگزاریها، پادکستها و رسانههای سنتی مانند مجلات، تلویزیون، رادیو و… همواره به دنبال متخصصهایی هستند که با آنها گفتوگو کنند. این رسانهها دائماً در جستجوی کارشناسانی هستند که بتوانند نظرات آنها را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند.
شبکهسازی:یکی دیگر از مزایای پرسنال برندینگ شبکهسازی است. هنگامیکه برند باشید و برند شما بهطور واضح بیان کند که چه کسی هستید، چهکاری انجام میدهید و چگونه به دیگران کمک میکنید، سایر افراد و کارآفرینان دیگر آسانتر ارزش ارتباط داشتن با شمارا درک میکنند. شما میتوانید با پرسنال برندینگ، شبکه رفقا و همکاران خود را، چه بهصورت آنلاین و چه آفلاین، سریع و مؤثر گسترش دهید.
جذب مشتری بیشتر: پرسنال برندینگ باعث میشود که شما بهعنوان یک کارشناس در صنعت یا حوزه شغلی خود مطرح شوید. این موقعیت به شما کمک میکند تا مشتریهای ایدهآل خود را جذب کنید. هنگامیکه شما بهعنوان یک متخصص شناخته شدید، مشتریهای فعلیتان، شمارا به دیگران هم معرفی میکنند.
موفقیت پایدار: یکی از مهمترین مزایای پرسنال برندینگ حفظ موفقیت است. باگذشت زمان، شغل شما گسترش پیدا میکند. حتی ممکن است پس از یک دوره شغلی، کسبوکار دیگری را در حوزهای دیگر شروع کنید. برند شخصی شما وقتی از یک کسبوکار به کسبوکار دیگر کوچ میکنید با شما میماند و موفقیت کسبوکار جدید شمارا تضمین میکند.
نکاتی برای پرسنال برندینگ موفقیتآمیز
1. برند خود را تعریف کنید:پیش از شروع مراحل پرسنال برندینگ و البته هر کاری، باید به این سؤال پاسخ دهید که «چه کسی هستید؟». بهترین راه برای یافتن پاسخ، نوشتن کلمات و ارزشهایی است که دوستان، خانواده و همکاران برای توصیف شما و کارتان به کار میبرند. در برندینگ شخصی صداقت بسیار مهم است.
از کلمات مثبت استفاده کنید تا شمارا به آنچه میخواهید، برسانند. تعاریف کلماتی مانند معتمد، دلسوز، یاریدهنده، عناصری هستند که باید در تعریف شما به تصویر بکشید.
2. مهارت و تخصص داشته باشید:شما باید برای پرسنال برندینگ جایگاهتان را مشخص کنید و پاسخ این سؤال را که «چرا مردم از بین تمام افراد، شمارا برای دنبال کردن انتخاب میکنند؟» بیابید. به چیزی بیندیشید که میتوانید آن را پیشنهاد و ارائه کنید.
3. یاد بگیرید که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنید:ارتباط مؤثر برقرار کردن با دیگران یکی از سختترین مهارتهاست که تأثیر بسیار زیادی بر پرسنال برندینگ شما دارد. حتی زیرکترین افراد نیز هنگامیکه قرار است در جمعی صحبت کند و خود را در مقابل هزاران نفر قرار دهند، مضطرب میشوند. با توجه به انسان بودن، مغز ما بهسرعت این حالت را بهعنوان حمله استنباط میکند و ما را به وحشت میاندازد که در این حالت نمیتوانیم بهطور مستقیم و درست فکر کنیم و این باعث میشود که در صحبت کردن تپق بزنیم.
شرکت در یک دورهی سخنرانی عمومی یا صرفاً تمرین در شرایط روزمره میتواند به شما کمک کند تا اعتمادبهنفس بیشتری پیدا کنید و همچنین هنگام رویارویی با ترس از صحبت کردن در مقابل جمعیت، آمادگی بیشتری داشته باشید.
4. خودتان باشید:این چیزی است که باید بنویسید و به آن توجه کنید. اغلب تأثیرگذاران رسانهای تمایل دارند که راهشان را تغییر دهند و به شخص دیگری تبدیل شوند، یعنی به شخصی که فکر میکنند مردم میخواهند او را ببینند؛ این میتواند خستهکننده باشد و بهآرامی شخصیت و ارزشهایی را که داشتید، از بین ببرد. یک لغزش کوچک سبب میشود که مخاطبانتان فرد پنهانشده در پشت این ماسک را ببینند.
برای پرسنال برندینگ مؤثر و همچنین زندگی کاری بهتر، نقاط قوت خود را در آغوش بگیرید و از نشان دادن نقاط ضعفتان نترسید، زیرا همه ما انسان هستیم. با پذیرش نقاط ضعفتان مخاطب بیشتر میتواند با شما ارتباط برقرار کند، زیرا این امر نشان میدهد که فرد متواضعی هستید و قابلیت سازگاری بیشتری دارید.
5. هرگز پیشرفت خود را متوقف نکنید:توسعه فردی چالشی همیشگی است؛ چه بدانید و چه ندانید، هرروز مطالب جدیدی را میآموزید. برای پرسنال برندینگ بهتر باید بدانید که برندی که رشد نمیکند، راکد است و بهراحتی نابود میشود، زیرا همهچیز تغییر میکند و مشاغل جدیدی ظاهر میشوند. باید مطمئن شوید که شما نیز در حال پیشرفت هستید. اگر مهندس کامپیوتر هستید، باید بدانید که چگونه نرمافزارهای روز دنیا را بسازید؛ در غیر این صورت، شخص دیگری جای شمارا خواهد گرفت؛ بنابراین، به یادگیری ادامه دهید، خودتان باشید، اعتمادبهنفس داشته باشید و اصالت خود را حفظ کنید.
برندسازی شخصی شمارا در اذهان حوزه کسبوکارتان ماندگار میکند. اعتبار، موضوع بسیار مهمی برای کسبوکارها بالأخص کارآفرینان است. هرچه اعتبار بیشتری داشته باشید، احتمال سرمایهگذاری افراد در محصولات شما بیشتر خواهد شد و این مهم بدون پرسونال برندینگ تحقق نخواهد یافت.
با پرسنال برندینگ همیشه روبهپیشرفت باشید و از فرصتهایی که پیش روی شما قرار میگیرد، حداکثر بهره را ببرید. در دنیای مدرن نمیتوانید هیچ بهانهای برای نادیده گرفتن برندسازی شخصی بیاورید. توجه خاص شما بهعنوان یک کارآفرین به این حوزه میتواند، درها را به روی فرصتهای جدید تجاری، اجتماعی و شخصی کسبوکارتان باز کند. فقط همواره به یاد داشته باشید که برندسازی شخصی چیزی نیست که یکشبه اتفاق بیفتد. باید بهطورجدی پیگیر باشید و دقیقاً بدانید که به دنبال چه چیزی هستید. در این صورت با بهرهبرداری از فرصتهای پرسنال برندینگ قطعاً موفق خواهید شد.
جهت مطالعه مطالب به نشریه شماره 38 دانشگاه کارآفرین مراجعه بفرمایید.