کسب و کارهای کوچک در همه جا وجود دارند

کسب و کارهای کوچک در همه جا وجود دارند
درد و دل با چاشنی ایجاد کسب و کارهای کوچک

 

همانطور که در شماره قبل ملاحظه فرمودید، در خصوص مزایای راه اندازی کسب و کار کوچک، موانع راه نکته بسیار مهمی که در باب کارآفرینی وجود دارد. این است که افراد و شرکت های کوچک ( ولی با افکاری بزرگ) همیشه در بحران ها و ناملایمات خود را نشان می دهند و رشد شایان ذکری می نمایند. معمولاً کارآفرین شخصی است که از زندگی خود راضی نیست و قصد تغییر در جهت بهبود وضع موجود را دارد. کارآفرینی را میتوان نقطه جایگزینی افکار نو بر قسمت انتهایی عمر مفید شغل قبلی نامید، جایی که فرد مصمم به تغییر وضع موجود میشود. البته عوامل مختلفی بر این مهم اثر گذار است که از جمله آن می توان به سوء رفتار مدیران در شغل قبلی اشاره نمود. کسانی که در سازمان ها یا شرکت ها اشتغال داشته اند گاهی اوقات از وجود سالمندانی با افکار کهنه منزجر شده و پا به فرار میگذارند، آنها معتقدند که این افراد با فکر نو مخالف و حصاری دور افکار خود کشیده و از آن خارج نمی شوند، بارها شنیده ایم تجربه پدر علم است ولی عمق این جمله به تلفیق بهینه این دو اشاره دارد. البته منظور از واژه سالمند اشاره به سن بالا نیست بلکه افکار فسیل، انعطاف ناپذیر، غیر پویا و تک بعدی یک مدیر است حال جوان یا پیر تفاوتی ندارد. این سو رفتار و بی اعتمادی ها را می توان از زمینه های اصلی کارآفرینی (به علت نارضایتی از محیط کار ) دانست، پس به نوعی می توان این تفسیر را داشت که این افراد ناخودآگاه در جهت کارآفرینی فردی می کوشند و افراد را به ترک سازمان و خوداشتغالی سوق می دهند اما در جهت کارآفرینی سازمانی به علت ایجاد فضای خفقان و ایجاد بی انگیزگی برای پرسنل به نوعی دارند به سازمان و منافع خود خیانت می کنند، که متاسفانه این امر زیر چتر بی اطلاعی مدیران رده بالا و یا صاحبان سرمایه انجام می شود. مقوله منابع انسانی یا به بیان صحیح تر سرمایه انسانی از مولفه های بسیار اثرگذار بر این مهم بوده و جا دارد در شماره های بعد در این باب مقالاتی تقدیم حضور شما عزیزان شود لذا بهتر است از بحث دور نشده و به سراغ فرصتهای کسب و کار کوچک برویم:
کسب و کارهای کوچک در هر صنعتی، بخشی از نیاز ها را مرتفع می سازند و خدمات بسیاری را انجام می دهند، مانند برگزار کنندگان مراسم ها، طراحان فضای سبز، معلمان خصوصی، تاجران الکترونیکی و . . . موثرترین راه برای ایجاد کسب و کاری کوچک، تولید محصول یا خدمتی منحصر به فرد است، آنچه عرضه نمی شود اما نیازمشتری است. اغلب آن را شیوه جدید می نامند. بهترین راه بعدی برای شروع یک کسب و کار کوچک جدید اتخاذ راهکاری از قبل موجود و موفق است، یا تعمیم عرضه در حیطه ای فعال غیرموجود آن را شیوه جدید – قدیم می نامند. البته جدا از شیوه های جدید – جدید یا جدید – قدیم یک صاحب کار آینده نگر برای شروع فعالیت و تضمین موفقیت آن نیازمند تحلیل بازار است. تحلیل بازار کاربرد ساده روش علمی در مشکلات کسب و کار است . این روش 4 مرحله اساسی به شرح ذیل دارد:
خریداری کسب و کار از قبل موجود نیز از دیگر شیوه های ایجاد کسب و کار کوچک است. اگرچه این شیوه ممکن است آسانتر از راه اندازی یک کسب و کار از ابتدا باشد که البته با خطراتی نیز می تواند همراه باشد. از مزایای خرید کسب و کار کوچک موجود می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1) محتمل بودن موفقیت در آینده
2) موجودیت تشکیلات
3) امکان خرید ارزان کسب و کار جاری
اما همواره هنگام خرید کسب وکاری کوچک سوالاتی ممکن است ذهن ما را درگیر خود سازد از جمله :
• علت فروش چیست ؟
• شرایط فیزیکی کسب و کار و کار جاری چگونه است؟
• وضعیت موجودی کالا چگونه است؟
• وضعیت دیگر دارای یهای شرکت چگونه ا ست؟
• چه تعداد از کارکنان باقی خواهند ماند؟
• کسب و کار با چه نوع رقابتی مواجه است؟
• تصویر مالی شرکت چگونه به نظر می ر سد ؟

از دیگر مولف ههای بسیار مهم در این خصوص می توان به تعیین قیمت کسب و کار جاری اشاره نمود که شماری از مقیاس های مهم ارزش دفتری، ارزش جایگزینی، ارزش تصفیه، عواید پیشین و گردش وجوه نقد را شامل میشود.

 

نویسنده : دکتر آزاده کاظمی پژوهشگر حوزه کارآفرینی

فرانسه جدید، بهشت کارآفرینان

فرانسه جدید، بهشت کارآفرینان

 

اقتصاد فرانسه- سومین کشور بزرگ در اروپا – در سال‌های اخیر با تلاش‌های انگلستان و آلمان دستاوردهای نسبی به دست آورده است. این کشور با بحران بدهی، قوانین سخت‌گیرانه کار و بیکاری بالا مواجه است، عواملی که بسیاری از کارآفرینان را مجبور به انتقال دفاتر خود در خارج از کشور کرده است. به گزارش وزارت امور خارجه ، امروزه بیش از 1،6 میلیون تبعه فرانسوی در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

امانوئل مكرون[1] رئیس‌جمهور جوان و خلاق فرانسه به‌منظور رهایی از این موقعیت، قوانین جدیدی برای راحت‌تر کردن تجارت و کسب‌وکارها در فرانسه وضع کرده است. برای مثال پیشنهاد داده است که نرخ مالیات شرکت‌ها را به‌طور متوسط از 33 درصد به 25 درصد کاهش دهند. او می‌خواهد قوانین کار را تغییر دهد، به‌طوری‌که شرکت‌ها بتوانند آزادی بیشتری برای مذاکره در ساعات کار و پرداخت‌هایشان داشته باشند.

مکرون چندی پیش در رویداد فناوری ویوا[2] پاریس که بیشتر به توسعه استارتاپ‌ها، ابتکار و نوآوری و فناوری‌های دیجیتال می‌پردازد، گفت: «من می‌خواهم فرانسه کشوری باشد که با استارتاپ‌ها و برای آن‌ها کار می‌کند. ملتی که همچون استارتاپ‌ها فکر می‌کند و به‌موازات این افکار حساب‌شده حرکت می‌کند.» وی افزود: » من می‌خواهم فرانسه دچار یک تحول بزرگ شود. فرانسه نباید برای کارآفرینان و نوآوران در هیچ زمینه‌ای ازجمله مالیات مانعی بتراشد بلکه باید به آسان‌تر شدن کار آن‌ها کمک کند تا این کشور تبدیل به بهشت استارتاپ‌ها شود.» مکرون به کارآفرینان وعده داد: » ما بدون هیچ تأخیری از طریق این تحولات پیشرفت خواهیم کرد. شما نباید تعلل کنید و منتظر شوید، زیرا رقبای شما هم هرگز درنگ نخواهند کرد.» مکرون در ادامه سخنان خود گفت: » اجازه بدهید من این موضوع را روشن کنم که فرانسه ملتی پیشرو در کارآفرینی، نوآوری و تغییر خواهد بود… فرانسه می‌تواند موفق شود چراکه با کمک دانشمندان و کارآفرینان و دانشجویان موفق آینده از آن ما است.» همچنین مکرون اعلام کرد که یک ویزای جدید تکنولوژی چهارساله برای تشویق کارآفرینان خارجی برای راه‌اندازی کسب‌وکارشان در فرانسه قرار داده است. مکرون در این کنفرانس توضیح داد که ویزا برای بنیان‌گذاران، کارآفرینان، کارکنان و سرمایه‌گذاران بازخواهد شد و این روند دریافت مجوز اقامت را ساده می‌کند.

مکرون پیش‌ازاین هم در زمان انتخابات گفته بود که ۱۰ میلیارد یورو در حوزه ابتکار و نوآوری فرانسه هزینه خواهد شد تا یک انقلاب فناورانه در این کشور صورت بگیرد و آن را به سمت دیجیتالی شدن سوق دهد.

فرانسه در زمینه سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر[3] نیز رشد گسترده‌ای داشته است و مکرون می‌خواهد میزان این سرمایه‌گذاری را افزایش دهد. چندی پیش بزرگ‌ترین فضای استارتاپ جهان، پروژه ایستگاه اف[4] در پاریس اجرا شد. این پروژه می‌تواند بسیاری از استارتاپ‌های جهان را زیرپوشش قرار دهد، همانطورکه مکرون خواسته تا فرانسه جهانی بی اندیشد. «رکسانا وایرز» مدیر پروژه ایستگاه اف مدعی شده است که تاکنون بیش از دو هزار و سیصد استارتاپ از بیش از پنجاه کشور جهان تقاضای حضور در این طرح را داشته‌اند که بیشتر این تقاضاها از امریکا و بریتانیا بوده است. وی دراین‌باره گفت: «بسیاری از این استارتاپ‌ها در درخواست‌های خود عنوان کرده‌اند که فاکتورهایی مانند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، حضور دونالد ترامپ، گرانی حضور در «سیلیکون ولی» و همچنین حضور «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه و علاقه وی به فناوری و استارتاپ‌ها، در تصمیم آن‌ها برای حضور در فرانسه تأثیرگذار بوده است.»

به‌هرحال فرانسه موقعیت مناسبی دارد تا به قطب استارتاپ‌ها تبدیل شود که یکی از آن‌ها کمپانی فرنچ تک تیکت[5] است که برای جذب استعدادهای برتر جهان به پاریس فعالیت دارد و تاکنون نیز بسیار موفق عمل کرده است.

منبع: رویترز، ایران

 

پروژه «ایستگاه اف»، بزرگ‌ترین فضای استارتاپی جهان

 

 

 امانوئل مکرون در کنفرانس «ویوا»

[1] Emmanuel Macron

[2] Viva

[3] Venture Capital

[4] FStation

[5] French Tech Ticket

 

نویسنده : شادی لطیفیان / پژوهشگر حوزه مدیریت MBA

 

 

بازاریابی کارآفرینانه، رویکرد نوین در بازارهای چالشی

بازاریابی کارآفرینانه، رویکرد نوین در بازارهای چالشی

 

 بازاریابی کارآفرینانه ساختار نظری بین کارآفرینی و بازاریابی است که حدود سی سال پیش مطرح گردید اما به‌قدر کافی توسعه نیافت.

تفکر کارآفرینی غیر‌خطی و خلاق است و از پیش‌بینی اجتناب می‌نماید و با مدل‌های بازاریابی سنتی در تعارض است. در این نوشته هدف این است که تعریفی یکپارچه و مفهومی از بازاریابی کارآفرینانه از دیدگاه بازاریابی، کارآفرینی و مدیریت ارائه شود.

بازاریابی کارآفرینانه مفهومی است که از تعامل دو علم – بازاریابی و کارآفرینی- ایجاد می‌گردد.

 

4 دیدگاه در خصوص بازاریابی کارآفرینانه وجود دارد. دیدگاه اول متمرکز بر اشتراکات کارآفرینی و بازاریابی است. دیدگاه دوم، بازاریابی کارآفرینانه را به‌عنوان کارآفرینی در بازاریابی می‌بیند و به بررسی مسائل کارآفرینی از دیدگاه بازاریابی می‌پردازد.

دیدگاه سوم، بازاریابی را در کارآفرینی می‌بیند که مسائل بازاریابی را از طریق مفاهیم کارآفرینی حل خواهد نمود.

دیدگاه چهارم، بازاریابی کارآفرینانه را به‌عنوان مفهومی منحصربه‌فرد می‌داند که از طریق ترکیب مفاهیم بازاریابی و کارآفرینی به وجود می‌آید و دارای 7 بعد اصلی می‌باشد که به‌واسطه آن بازاریابی کارآفرینانه تعریف و ارزیابی می‌گردد.

بر اساس دیدگاه چهارم ابعاد بازاریابی کارآفرینانه به شرح ذیل است.

  • ایجاد بازار که اشاره به خلق بازار جدید و هدایت آن از طریق مفاهیم کارآفرینی دارد.
  • خلق ارزش که اشاره به ایجاد هم‌افزایی از طریق تعامل با شرکای حاضر در زنجیره ارزش دارد که بتوانند ارزش‌ جدیدی را برای مشتریان ایجاد نمایند.
  • پیشرو بودن که اشاره به مطالعه و پیش‌بینی نیازهای آینده بازار و شناسایی فرصت‌های بازار دارد. این خصیصه مرتبط با شرایط محیط کسب‌و‌کار است. سازمان‌ها باید تغییرات محیطی و روندها را پایش نمایند تا جهت ایجاد مزیت رقابتی در کسب‌و‌کار تغییرات داخلی را ایجاد نمایند. این تغییرات داخلی می‌تواند درروش تولید، استراتژی معرفی محصولات، استراتژی رقابت با رقبا، روش فروش و توزیع باشد.
  • نوآوری که اشاره به اتخاذ رویکرد خلاقانه بازاریابی دارد که استراتژی‌های متمایز و متفاوت را در بازار اجرا نماید.
  • مدیریت ریسک که در راستای کاهش آسیب‌پذیری کسب‌و‌کار و وابستگی به محیط خارجی عمل می‌نماید و به دنبال افزایش انعطاف‌پذیری در برنامه‌های بازاریابی عمل می‌نماید.
  • تسطیح منابع که به دنبال ایجاد بیشترین ارزش از طریق مدیریت کارآمد منابع با رویکرد بازاریابی ارزش‌گرا می‌باشد.
  • جذب علاقه‌مندی حداکثری مشتری که سعی در ایجاد روابط صمیمانه و احساسی با مشتری به‌صورت فردی می‌باشد تا ارتباط با مشتری سودآوری را به دست ‌آورد.

بازاریابی کارآفرینانه الگوهای رفتاری برای کسب‌و‌کارهای کوچک ایجاد می‌نماید که برای کسب‌و‌کارهایی که با محدودیت منابع مواجه هستند بسیار مناسب است. این نوع بازاریابی دارای دو رویکرد بازار گرایی و نگرش کارآفرینی می‌باشد که مزیت‌های استراتژیک مهمی را برای کسب‌وکارها جهت بهبود عملکردشان ایجاد می‌نماید.

 

تعامل بازار گرایی و نگرش کارآفرینی

بازار گرایی یکی از عناصر بسیار مهم مفهوم بازاریابی است که نشانگر واکنش سازمان‌ها به تقاضای بازار است. طبق تعریفی، بازار گرایی فرآیند ایجاد رضایت در مشتریان از طریق تجزیه‌وتحلیل و ارزیابی نیازها و خواسته‌های مشتریان می‌باشد. بازار گرایی به‌واسطه دو بعد ایجاد ارزش و شدت ارتباط با مشتریان ارزیابی می‌گردد.

نگرش کارآفرینی ساختاری است که به‌واسطه وجود شناسایی فرصت‌های بازار و واکنش مناسب به آن‌ها مزیت رقابتی و دانش فنی جهت ارضای نیاز مشتریان برای کسب‌و‌کار ایجاد می‌نماید. این نگرش با تمرکز بر رویکرد نوآوری سعی می‌نماید تا رابطه جدیدی را با مشتری به وجود آورد و یا از رابطه‌های موجود، بازار جدید بسازد. مفهوم مرکزی این نگرش ایجاد ارزش نوآورانه است که وظیفه آن کشف منابع ارزش‌آفرین در مشتری و ایجاد ارزش‌های منحصربه‌فرد از ترکیب این منابع ارزشی می‌باشد.

تفاوت بازاریابی کارآفرینانه و سنتی در هدایت فرصت‌ها می‌باشد. دو اقدام مهم و حیاتی برای موفقیت کسب‌و‌کار در بازاریابی این است که فرصتی را صحیح و درست شناسایی نماید و در زمان مناسب و صحیح نسبت به آن واکنش نشان داده و اقدام مناسب صورت پذیرد. پیشرو بودن در شناسایی فرصت‌ها از ویژگی‌های بارز کارآفرینان می‌باشد که به‌واسطه شناسایی و پاسخگویی مناسب، نیازهای مشتریان را پاسخ می‌گویند و خشنودی و رضایت مشتریان را در مقابل رقبا به دست می‌آورند.

بین کارآفرینی و بازاریابی، تمرکز بر تغییرات، شناسایی فرصت‌ها و نوآوری وجه اشتراک وجود دارد و به‌واسطه این رویکرد نوین می‌توان استراتژی‌های مناسبی را در بازار برای موفقیت کسب‌وکار ایجاد نمود.

 

نویسنده: علیرضا سرحدی / کارشناس ارشد مدیریت MBA

 

وجود اكوسيستم كارآفريني، شرط لازم برای پویایی اقتصاد

وجود اكوسيستم كارآفريني، شرط لازم برای پویایی اقتصاد

 

ازآنجاکه در تعاريف اولیه کارآفرينی به نقش فرد تأکید شده و کارآفرينی نوعی نگرش و رفتار فردی ديده می‌شد، تلاش‌های اولیه دولت‌ها برای توسعه کارآفرينی نیز محدود به سیاست‌های سطح فردی بود. فرض بر آن بود که با آموزش افراد و فرهنگ‌سازی و ايجاد وجهه مناسب برای کارآفرينان در جامعه، کارآفرينی به‌صورت کمّی و کیفی توسعه خواهد يافت . لیکن تجربه نشان داد که وجود روحیه و انگیزه

کارآفرينی در افراد کافی نیست بلکه بروز کارآفرينی نیازمند محیطی مساعد است. ازآنجاکه کارآفرينی به‌شدت وابسته به زمینه‌ای است که کارآفرين در آن فعالیت می‌کند )شامل اجتماع، محیط نهادی و محیط فیزيکی(، استفاده از اصطلاح اکوسیستم کارآفرينی در ادبیات سیاست‌گذاری کارآفرينی گسترش يافت. در حال حاضر، پژوهشگران حوزه سیاست‌گذاری کارآفرينی به اين اجماع رسیده‌اند که کشورها نیازمند تعداد زياد کارآفرين )به معنای کسب‌وکار جديد يا خوداشتغالی( نیستند بلکه نیازمند اکوسیستم کارآفرينی خوب و کیفی هستند تا به رشد و توسعه اقتصادی دست يابند. کارآفرينی پدیده‌ای فرا بخشی و چندوجهی است به‌نحوی‌که از یک‌سو متأثر از همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و از سوی ديگر بر اين ابعاد تأثیرگذار است. ازاین‌رو توسعه کارآفرينی درگرو توجه به موضوعات مختلف از زوايا و جنبه‌های متعددی می‌باشد که ضرورت به‌کارگیری رهیافت اکوسیستم را روشن می‌کند. در مفهوم اکوسیستم کارآفرينی به‌عنوان روشی جديد برای تفکر و اقدام، جهت طراحی سیاست‌های کارآفرينی در سال‌های اخیر به کار گرفته‌شده است. اکوسیستم کارآفرينی به افراد، سازمان‌ها و نهادهايی اشاره دارد که محرك يا مانع تصمیم فرد برای کارآفرين شدن بوده و يا بر احتمال موفقیت او در صورت راه‌اندازی کسب‌وکار کارآفرينانه مؤثرند.  OECD  اکوسیستم را شامل چارچوب‌های تنظیمی، شرايط بازار، دسترسی به منابع مالی، تحقیق و توسعه و فن‌آوری، فرهنگ و قابلیت‌های کارآفرينانه معرفی کرده است. اکوسیستم‌ها، محیطی را ايجاد می‌کنند که لازم است عناصر آن هم‌نوا با يکديگر برای شکوفايی بنگاه‌های نوآور و پر رشد به نظم درآيند. اين بنگاه‌ها نیازمند کارکنان ماهر هستند، لازم است تا دسترسی به فن‌آوری داشته باشند، زيرساختی با کارکرد مطلوب لازم دارند، مشاوره تخصصی و پشتیبانی می‌خواهند، بايد به منابع مالی دسترسی داشته باشند، محلی برای کسب‌وکار لازم دارند، و نیازمند يك چارچوب قانونی هستند که از آن‌ها حمايت کند. در اکوسیستم کارآفرينی وجود ذينفعان و همکاری متقابل آن‌ها با يکديگر سبب ايجاد شرايط مناسب برای فعالیت‌های کارآفرينانه و توسعه کسب‌وکارهای جديد می‌شود. منظور از ذينفع هر نهادی است که به‌طور بالفعل يا بالقوه حامی و مشوق کارآفرينی است. ارگان‌های دولتی، دانشگاه‌ها، انجمن‌های کسب‌وکار، تشکل‌های بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران، بانک‌ها، کارآفرينان، مراکز رشد، مراکز شتاب‌دهنده، رهبران اجتماعی، مراکز تحقیقاتی، نمايندگان نیروی کار، وکلا و غیره از ذينفعان اکوسیستم کارآفرينانه هستند. کارآفرين نیز هرچند حاصل اکوسیستم کارآفرينانه است اما خود نیز نقش فعال در ايجاد اکوسیستم و سلامت آن بازی می‌کند. تعامل و همکاری متقابل بین ذينفعان مختلف نیازمند تبادل رسمی و غیررسمی اطلاعات جهت هماهنگی میان فعالیت‌های آنان است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که نحوه‌ی ترکیب اين عوامل که باگذشت زمان تکامل می‌یابند وابسته به شرايط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و جغرافیايی است. بديهی است که اکوسیستم‌های کارآفرينی يکتا و منحصربه‌فرد هستند زيرا نتیجه و برآيند تعاملات متقابل و پیچیده‌ی صدها عامل هستند که ريشه در نهادهايی شکل‌گرفته در طول تاریخ‌دارند؛ نهادهايی که برای کشورهای مختلف، در کنار مزیت‌های رقابتی منحصربه‌فرد، مجموعه‌ای خاص از چالش‌ها به وجود می‌آورند که بايد بر آن‌ها غلبه کرد. به همین سبب است که در اين رويکرد، استفاده‌ی کورکورانه از الگوی توسعه‌ی کارآفرینانه‌ی يك کشور و اعمال آن برای کشور ديگر ناکاراست. ازآنجاکه تنها در اثر وجود ویژگی‌هایی همچون همگنی، تعادل و هم‌افزایی است که اکوسیستم توان پرورش کارآفرينان موفق را خواهد داشت، لازمه تشخیص و طراحی سیاست‌های مناسب برای توسعه کارآفرينی توجه به کلیه عناصر )کاستی‌ها يا نقاط قوت( اکوسیستم و شیوه تعاملات آن‌ها است. در چنین نگاهی ضعف در يك زيرسیستم يا نهاد می‌تواند بر عملکرد کلی اکوسیستم تأثیر داشته و علیرغم وجود نقاط قوت، همانند يك گلوگاه عمل نمايد.

با توجه به‌مرور ادبیات و پیشینه آکادمیک و عملیاتی این حوزه :

آموزش‌وپرورش، مکانیسم پشتیبانی، بودجه و امور مالی، سرمایه‌های انسانی، زیرساخت و چارچوب قانونی، فرهنگ حاکم و نهایتاً وضعیت بازار، المان‌های حیاتی و تأثیرگذار در موفقیت و ثبات یک اکوسیستم کارآفرینی بشمار می‌روند که وجود یا عدم وجود این اجزا در توانایی یک شرکت جهت حفظ و توسعه جایگاه رقابتی، بسیار قابل‌توجه و تعیین‌کننده هستند.

دکتر عرفان حاجی آخوندی مدرس دانشگاه

 

نقش آموزش عالی در رشد علمی و اقتصادی بر اساس برنامه ششم و چشم‌انداز

نقش آموزش عالی در رشد علمی و اقتصادی بر اساس برنامه ششم و چشم‌انداز

 

بر اساس چشم‌انداز ۲۰ ساله ، کشور در پایان چشم‌انداز بایستی  جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه آسياي جنوب غربـي (شامل آسياي ميانه، قفقاز، خاورميانه و كشورهاي همسايه) با تأكيد بر جنبش نرم‌افزاری و توليد علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي، ارتقاء نسبي سطح درآمد سـرانه و رسـيدن به اشتغال كامل کسب نماید همچنین بر این اساس ایران اسلامی در ۱۴۰۴ ،برخوردار از دانش پيشرفته، توانا در توليد علم و فناوري، متكي بر سهم برتر منابع انساني و سرمايه اجتماعي در توليد ملي خواهد بود .

ادامه مطالب

مروری بر وضعیت سالیان گذشته ،چالش‌ها ،اقدامات و سیاست‌های برنامه ششم می‌تواند ضرورت تلاش ملی و حداکثری را نشان می‌دهد .آموزش عالی در سالیان گذشته گسترش کمی را در پیش گرفت به‌طوری‌که در سال ۹۲ میزان دسترسی به آموزش عالی ( نسبت دانشجو به جمعیت ۱۸-۲۴ سال ) به حدود ۴۴ درصد رسید .این میزان در سال ۹۴ به ۵۰.۶ رسید و برای انتهای برنامه ششم ۵۴ درصد پیش‌بینی‌شده است .در عوض تعداد دانشجویان خارجی به‌کل دانشجویان در۲۴ صدم درصد متوقف شد که این عدد در ۹۵ به ۴ دهم درصد رسید و برای سال ۱۴۰۰ حدود ۷۵ هزار دانشجوی خارجی و سهم ۱.۷ درصدی پیش‌بینی‌شده است ..سهم دانشجویان کاردانی از ۲۲.۳در سال۹۲ به۲۲.۵ درصد در سال۹۵ رسید و برای انتهای برنامه ششم ۲۳ درصد در نظر گرفته‌شده است .  سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی ۱۵.۴ در سال ۹۲شد که برای انتهای برنامه این عدد ۳۰ درصد پیش‌بینی‌شده است .

سهم اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت استادیار و بالاتر به‌کل اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت در سال ۹۲ به حدود ۵۸.۲ درصد رسید .در ۹۴ این عدد به ۶۳ درصد رسید و برای سال ۱۴۰۰ به ۹۳ درصد خواهد رسید . نسبت دانشجو به اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت نیز از ۳۰ نفر در سال ۹۲ در سال ۹۴ به ۲۶رسید که درنهایت در پایان  برنامه به ۲۰ نفر خواهد رسید .

رتبه ایران در نانو ششم و در تولید علم از ۲۴ در سال‌های اخیر به ۱۵ رسیده است. (یعنی سهم ۱.۸۵ درصدی در کل تولید علم در جهان )  برای انتهای برنامه رتبه ۱۲ مدنظر است .افزایش تعداد پژوهشگر به ۲۶۰۰ نفر به ازای هریک میلیون نفر از دیگر هدف‌های برنامه توسعه می‌باشد .  .این در حالی است که باوجود سهم مناسب نفت در میزان تولید ناخالص داخلی ،کشورمان با ۴۱۲ میلیارد دلار، رتبه جهانی ۲۷ را در میزان تولید ناخالص داخلی کسب کرده است این امر نشان می‌دهد که باوجود کسب رتبه‌های مناسب علمی ، به‌کارگیری علم در تولید و صنعت و … روند مناسبی نداشته است . به‌عبارت‌دیگر سطح تعامل آموزش عالی با نیازهای بخش‌های اقتصادی –اجتماعی کشور بسیار پایین است .ضعف در اداره اقتصادی آموزش عالی و تعاملات ناکارآمد در مراکز پژوهشی بین‌المللی از دیگر عوامل مؤثر در این خصوص بوده است .

در سند برنامه ششم توسعه برای تحقق هدف هماهنگی بین برنامه‌های آموزش عالی با نیازهای بخش‌های اقتصادی –اجتماعی کشور راهبردهای چون هم‌راستا نمودن آموزش عالی کشور با نظام اقتصادی –اجتماعی ، متناسب‌سازی تحصیل و اشتغال ،مأموریت گرا کردن مؤسسات آموزش عالی با رویکرد آمایشی و توسعه پایدار ،متنوع سازی مدارک برای پاسخگویی به نیازهای جامعه لحاظ شده است .

رقابتی کردن فعالیت‌های آموزش عالی به لحاظ اقتصادی ،قیمت‌گذاری واقعی خدمات آموزشی ،تحول در تأمین منابع مالی و انسانی و توسعه منابع دانشگاه‌ها از محل تبدیل علم به ثروت از راهبردهای در نظر گرفته‌شده جهت تحقق هدف کارا مدسازی اداره اقتصادی آموزش عالی کشور می‌باشد .

به نظر می‌رسد ارتباط صنعت و دانشگاه بایست از امضای  تفاهم‌نامه و تعاملات حداقلی به سمت ارتباط اجرایی تنگاتنگ حرکت نماید .اثبات توانمندی دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف می‌تواند اعتماد صنعت و تولید را دوچندان نماید .معمولاً برخی صنایع و شرکت‌های تولیدی همکاری با دانشگاه را هزینه زا ، کندی امور و ریاست بر کارها می‌دانند .البته در امور تولید دانش‌بنیان موضوع متفاوت است و دانشگاه خط مقدم است اما در همین زمینه نیز در بخش تجاری‌سازی مشکلاتی گریبان گیر دانشگاه‌ها می‌باشد .بودجه برای تولید دانش‌بنیان ۲۰۰ میلیون دلار می‌باشد که کافی نیست در ضمن به جهت سخت‌گیری‌های موجود مراحل اخذ مجوز شرکت دانش‌بنیان طولانی و خسته‌کننده است .حمایت از تولید دانش‌بنیان صرفاً تخصیص وام ارزان‌قیمت نیست .بهبود فضای کسب‌وکار ،تقویت مراکز رشد و کارآفرینی ،تغییر محتوی و سرفصل دروس از مطالعات صرف به سمت پژوهش‌های کاربردی ، ایجاد فضای مناسب برای فرایند تجاری‌سازی و … می‌تواند مسیر حرکت به سمت برنامه چشم‌انداز را هموار نماید .در این برنامه کسب جایگاه اقتصادی ،علمی و فناوری در منطقه و استفاده از تولید دانش‌بنیان در کنار هم موردنظر است بنابراین آموزش عالی مسئولیت بسیار بزرگی دارد و در این راه تدبیر و تلاش همگانی ضرورت دارد .امید است دانشگاه‌ها نقش شایسته خود را در این مسیر با تعامل دولت و مجلس محقق سازند .

 

دکتر مریم بهبودی محقق و مدرس دانشگاه

 

کارآفرینی، ایجاد تشکیلات جدید در صنعت دانشگاه MIT ماساچوست

کارآفرینی، ایجاد تشکیلات جدید در صنعت

دانشگاه MIT ماساچوست

 

دانشگاه MIT یک دانشگاه خصوصی واقع در شهر کمبریچ در ایالت ماساچوست آمریکا است که دارای 5 دانشکده اصلی (علوم، مهندسی، معماری و برنامه‌ریزی، مدیریت و علوم انسانی و علوم اجتماعی)، یک کالج درمانی و فناوری و 32 گروه آموزشی است. جالب آنکه در این دانشگاه دانشکده حقوق و پزشکی وجود ندارد. این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات آموزشی ایالات‌متحده آمریکا به شمار می‌رود که هرساله رتبه اول را میان دانشگاه‌های مهندسی جهان کسب می‌کند. این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین و برترین مراکز علمی-تحقیقاتی دانشگاهی آمریکا و جهان بر اساس جدیدترین رتبه‌بندی QS است. این مؤسسه از گذشته تابه‌حال به خاطر آموزش و پژوهش در زمینه علوم فیزیکی و مهندسی و به‌تازگی نیز علوم زیستی، اقتصاد، زبانشناسی و مدیریت شهرت زیادی به دست آورده است.

دانش‌آموختگان این دانشگاه تاکنون 80 بار در رشته‌های مختلف موفق به دریافت جایزه نوبل شده‌اند. مفاخر این دانشگاه در تأسیس و راه‌اندازی شرکت‌های معروفی همچون «اینتل»، «com3»، «مک‌دونالد»، «داگلاس» و «راک ول» نقشی اساسی داشته‌اند. ازجمله دانش‌آموختگان ایرانی این دانشگاه می‌توان به نام آقایان علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر سابق امور خارجه و محمدعلی نجفی سیاستمدار اشاره نمود.

یادگیری به همراه کار در حقیقت یک تجربه بزرگ آموزشی در MIT است و فرهنگ اولین اختراع و پایه و اساس اکوسیستم نوآوری است. اکوسیستم کارآفرینی MIT از آموزش، تحقیقات، شبکه‌های اجتماعی و پدیده‌هایی که در رشد سریع کارآفرینی سهیم هستند، تشکیل‌شده است درواقع این اکوسیستم از گذشته‌های دور یعنی از زمان تأسیس آن در سال 1861 منشأ می‌گیرد.

در این دانشگاه رابطه بسیار محکمی بین دانشگاه و صنعت وجود دارد که در طولانی‌مدت ایده‌ها را در دنیای واقعی به حقیقت می‌رساند و مسیر آن به سمت بازار رو به تکامل می‌رود. ایده همراه با سرمایه‌گذاری‌های جدید رو به افزایش است و MIT به تقویت چشم‌انداز نوآوری تغییر و توسعه راه‌های جدید برای کوتاه کردن مسیر از الهام به واقعیت متعهد است.

 

فارغ‌التحصیلان فعلی کارآفرینان آینده

این دانشگاه از مدل دانشگاه‌های پلی‌تکنیکی استفاده کرده و تأکید زیادی برساخت آزمایشگاه داشته است. تأکید اولیه بر فناوری‌های کاربردی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد منجر به همکاری بسیار نزدیک این دانشگاه با صنعت شد. محققان در این مرکز بر روی پروژه‌های رایانه‌ای، راداری، سیستم‌های هدایت حرکتی در دوران جنگ جهانی دوم و جنگ سرد مطالعه می‌کردند که این مطالعات به توسعه سریع دانشکده‌ها و فضای دانشگاه کمک فراوانی کرد. دانشگاه، دانشجویان را به دانش موردنیاز مجهز نموده تا بتوانند ایده‌های خود را به جهان عرضه و امکانات و تزریق نوآوری را به هنر نوآوری تقویت نمایند. در این دانشگاه برخی برنامه‌های تحقیقات میان‌رشته‌ای برگزار می‌شود که دانشجویان می‌توانند در آن شرکت کنند.

دانشگاه MIT در توسعه و پیشرفت کارآفرینان پیش‌قدم بوده است و در طی 20 سال MIT اقدام به تأسیس بیش از 30 رشته کارآفرینی جدید نمود و این اقدام باعث افزایش شمار دانشجویان در این رشته گردید. کلاس‌های تیمی تأثیر بسزایی بر درک دانشجویان مدیریت، مهندسی و سایر رشته‌ها داشته و این امکان را فراهم می‌سازد که آن‌ها با شرکت‌هایی که در حوزه کارآفرینی فعال‌اند آشنا شوند که این مسئله منجر به تأسیس شرکت‌های جدید بسیاری گشت. 85% کارآفرینان فارغ‌التحصیل این دانشگاه معتقدند که فارغ‌التحصیلی از دانشگاه MIT تأثیر بسزایی در شکل‌گیری اهداف شرکت‌هایشان داشته است.

MIT امروزه از فرهنگ کارآفرینی پرباری برخوردار است و بازده مالی بالای شرکت‌هایی که توسط این دانشگاه تأسیس‌شده‌اند می‌تواند آن را در رتبه یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان قرار دهد. اولین اقدام تشویقی جهت سوق به کارآفرینی توسط فارغ‌التحصیلان اولیه ام.آی.تی در سال 1969 و اوایل 1970 انجام پذیرفت که منجر به تأسیس میعادگاه عمومی کارآفرینی این دانشگاه شده است. برنامه‌های تشویقی اجراشده در دانشگاه از قبیل برگزاری مسابقات طرح تجاری با جایزه 100 دلاری، باعث تشویق بسیاری از دانشجویان در همکاری با اعضای هیئت‌علمی جهت ارتقاء ایده‌هایشان در تحقیق و پژوهش عمومی شد. شرکت‌کننده‌ها در این نوع مسابقات بیشتر از 150 شرکت تأسیس کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها به شرکت‌های بسیار موفق تبدیل‌شده‌اند.

دفتر صدور مجوز فناوری برای بسیاری از دانشگاه‌های کشور گواهی صادر می‌کرد که این گواهی به شرکت‌های در حال تأسیس و نوپا اعطاء می‌شد و طی 10 سال به 210 شرکت گواهینامه اعطاء گردید و بسیاری از دیگر شرکت‌ها نیز قبل از آن گواهینامه اخذ کرده بودند. این دفتر تجربیات و دانش را در اختیار دانشجویان، اساتید و فارغ‌التحصیلان آن دانشگاه قرار می‌داد.

در دهه اخیر شکل‌گیری مؤسسات رسمی با تمرکز بر تشویق کارآفرینی سرعت یافته است. در سال 2000 خدمات مشاوره‌ای سرمایه‌گذاری باهدف کمک به دانشجویان، اساتید، کارکنان و فارغ‌التحصیلان شروع به کار کرد که پیش از آن به 152 شرکت در حال تأسیس نیز مشاوره داده بود.

طی ۱۲ سال اخیر، بیشتر دانشجویان کارآفرین خارجی MIT از اروپا بوده‌اند ولی بااین‌وجود رشد چشمگیر تعداد دانشجویان آسیایی در دانشگاه باعث افزایش تعداد کارآفرینان آسیایی شده است.

 

** شکل شماره (2) **

آزیتا جهانبخش

پژوهشگر حوزه مدیریت تکنولوژی

هدف از برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی

هدف از برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی

تعریف نمایشگاه:

محلی است جهت ارائه و معرفی کالاها، خدمات، فناوری‌های روز دنیا، هنرها و همچنین نوآوری‌ها که در دو بخش عمده‌ی عمومی و تخصصی در معرض دید همگان قرار می‌گیرد.

در ادبیات بازاریابی امروز، نیز نمایشگاه به سکویی اطلاق می‌شود که تولیدکنندگان، محققین، مبتکرین و نوآوران صنعتی و بازرگانی به نمایش و عرضه کالاهای جدید می‌پردازند و از این طریق سعی می‌کنند با تولیدکنندگان مواد اولیه موردنیاز، خریداران، پیمانکاران و سازمان‌های دولتی و رسمی ارتباط برقرار سازند.

 

تاریخچه نمایشگاه

از انقلاب صنعتی انگلستان شروع و در زمان آغاز قرن بیستم تکامل یافت که امروزه به‌صورت یکی از ارکان مهم بازرگانی بشمار می‌آید.

تاریخچه برگزاری نمایشگاه‌ها و سیرتکامل آن در جمهوری اسلامی ایران

تا قبل از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷، نمایشگاه‌های بسیار محدودی فقط در شهر تهران برگزار می‌شد که حاصل برگزاری آن‌ها، ورود سیل‌آسای کالاهای خارجی به ایران بود با شروع جنگ تحمیلی عراق، به دلایل مشکلات ناشی از جنگ و محدود بودن اقلام صادراتی، ضرورت تبلیغات و بازاریابی برای صادرات و برپایی نمایشگاه‌های گوناگون چندان احساس نمی‌شد، اما بعد از پایان جنگ، نیاز به بازسازی صنایع و اولویت دادن به توسعه صادرات موجب گردید که سیاست‌های دولت به سمت توسعه صادرات غیرنفتی و اجرای سیاست جهت صادرات سوق پیدا کند. در چنین شرایطی، جایگاه و نقش نمایشگاه‌ها، به‌عنوان مهم‌ترین ابزار بازاریابی و نفوذ به بازارهای بالقوه و تحت تأثیر قرار دادن خریداران خارجی موردتوجه قرار گرفت. پس از پیروزی انقلاب در ۲۸ شهریور ۱۳۵۹ با حضور ۱۵ کشور خارجی هفتمین نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد ازجمله تفاوت‌های این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌های سال‌های قبل از انقلاب این بود که بنا به درخواست ایران کشورهای خارجی شرکت‌کننده به‌جای ورود کالاهای لوکس و تجملی سعی کنند، کالاهای تولیدی، صنعتی و واسطه‌ای خود را به نمایش بگذارند.

 

 

رسالت نمایشگاه

نمایشگاه رسالت اصلاح، تقویت و بهبود معرفی کالا، محصول و یا برند و همچنین سیستم توزیع و تسهیل تجـارت و رونق مبادلات را بر عهده دارد و یکی از ابزارهای اساسی اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های ارتباطی شرکت‌ها است. نمایشگاه نقش رسانه‌ای را ایفـا می‌کند که در آن غرفـه دار (تولیدکننده یا عرضه‌کننده) رودرروی مصرف‌کننده با در اختیار داشتن نمونه، امکانات و محصولات خود را به نمایش گذاشته و به‌عنوان فرستنده پیام وارد عمل شده و بازدیدکننده را که دریافت‌کننده پیام می‌باشد تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

بررسی سیر تکاملی نمایشگاه‌ها

امروزه نمایشگاه نسبت به بازارهای گذشته، دچار تغییرات چشمگیری شده است. در آن زمان، بازار کانون اصلی
فروش کالا و ارائه اطلاعات و خدمات بشمار می‌رفت، البته نمایشگاه‌های آن زمان محدود و ساده بود، تکامل
بازارهای محلی، هسته‌های اولیه تشکیل نمایشگاه‌های منطقه‌ای را فراهم کرد و به‌تدریج نمایشگاه بین‌المللی
به وجود آمد. با آغاز رنسانس در اروپا و تحولات سریع دانش و صنعت، رفته‌رفته بر حجم کالاها و تولیدات اضافه
شد و به‌منظور یافتن بازاری جهت فروش آن کالاها، برگزاری نمایشگاه موردتوجه بیشتری قرار گرفت و با
توسعه تجارت بین‌الملل، نمایشگاه از جایگاه ویژه‌ای در میان ملل مختلف جهان برخوردار گشت.

 

علل پیدایش نمایشگاه

تغییرات روزافزون فن‌آوری، ظهور کالاهای جدید، تنوع آن‌ها و عدم آشنایی مصرف‌کننده توأم با رقابت شدید و نامطلوب تولیدکنندگان از علل مهم تشکیل نمایشگاه‌ها محسوب می‌شود.

ویژگی‌های مثبت نمایشگاه‌های فروش
  1. کالاها علاوه بر آنکه به نمایش گذاشته می‌شوند به فروش هم می‌رسند.
  2. شمار زیادی از مردم ترغیب می‌شوند که از نمایشگاه بازدید کنند.
  3. بازدید برای عموم آزاد است.
  4. معمولاً بهای کالاها کمی ارزان‌تر از بازار است.

ویژگی‌های منفی نمایشگاه‌های فروش

  1. سالن‌های این نوع نمایشگاه‌ها بسیار شلوغ است.
  2. باید به میزان تقاضای مردم، کالا به‌اندازه کافی در داخل غرفه وجود داشته باشد.
  3. باید به تعداد کارمندان غرفه افزود.
  4. معمولاً عامه مردم از نمایشگاه بازدید می‌کنند و تعداد بازدیدکنندگان متخصص و اهل‌فن بسیار کمتر از نمایشگاه‌ها است.

ویژگی‌های مثبت نمایشگاه‌های بازرگانی

  1. ممکن است حجم سفارش‌ها خریداران بسیار قابل‌ملاحظه باشد.
  2. بازدیدکنندگان تا حد زیادی متخصص و خریدارانی واقعی هستند.
  3. بازدیدکنندگان آشنایی خوبی با محصولات یا خدمات ارائه‌شده کسب می‌نمایند.
  4. امکان انعقاد قراردادهای کلان در این نمایشگاه‌ها بسیار زیاد است.

ویژگی‌های منفی نمایشگاه‌های بازرگانی

  1. مشارکت در این نوع نمایشگاه‌ها با هزینه نسبتاً بالایی صورت می‌گیرد.
  2. شاید حضور در اولین نمایشگاه برای غرفه داران سوددهی چندانی در پی نداشته باشد.
  3. بلیت ورودی این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌های فروش گران‌تر است.

 

** شکل شماره 3**

دلایل موفقیت نمایشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  1. فراهم بودن امکانات برای ارتباط مستقیم رودررو بین تولیدکننده (فروشنده) با خریدار و مشاهده عینی کالا و مذاکره با یکدیگر که بهترین موفقیت را برای فروش کالا ایجاد می‌کند.
  2. فروشنده یا بازاریاب بلافاصله پس از رؤیت کالا توسط خریدار عکس‌العمل وی را مشاهده خواهد کرد.
  3. دسترسی و پیدا کردن خریدارانی که نام و نشان در هیچ کاتالوگ و یا کتاب راهنمایی ندارند.
  4. بررسی ویژگی‌های کالاهای رقیب، مقایسه قیمت‌ها، تعیین نقاط ضعف و قوت کالاها و درنتیجه ارائه درست و صحیح کالاها

مجموعه این دلایل شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی را یک فرصت طلائی جهت ایجاد ارتباط، اطلاع‌رسانی و پیشبرد فروش برای شرکت‌های بزرگ و موفق دنیا نموده است.

 

نرگس سقازاده / پژوهشگر حوزه مدیریت

نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و فرآوری (PACPROCESS 2017 & IPAP)

نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و فرآوری (PACPROCESS 2017 & IPAP)

نمایشگاهی جهت رونمایی و ارائه جدیدترین محصولات و خدمات صنعت چاپ

 

نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی با حضور جمعی از فعالان عرصه صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی در شهر آفتاب به فعالیت خود خاتمه داد. در این نمایشگاه، ماشین سازان حرفه‌ای بسته‌بندی، اعم از بسته‌بندی مواد غذایی، ظروف یک‌بارمصرف، سیمان، کارتن و … به نمایش گذاشتند.

به گزارش نشریه چاپ و نشر، بسته‌بندی و فرآوری با مشارکت نمایشگاه دوسلدروف آلمان (Pac process 2017 & IPAP) برگزارکننده بزرگ‌ترین نمایشگاه چاپ در دنیا افتتاح یافت.

 

 

این نمایشگاه از 20 الی 23 مهرماه در فضایی به وسعت 15 هزار مترمربع و با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی ازجمله کشورهای آلمان، اتریش، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، کره جنوبی، لهستان، ترکیه و چین حضور داشتند. زمینه‌های فعالیت شرکت‌کنندگان را می‌توان در زمینه‌های خدمات پیش‌تولید چاپ، خدمات پس از چاپ، ماشین‌آلات، ابزار و تجهیزات جانبی چاپ، چاپ دیجیتال، بسته‌بندی کاغذ، مواد اولیه، نرم‌افزارهای مدیریت چاپ، ماشین‌آلات بسته‌بندی مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، مواد دارویی و آرایشی و … اشاره کرد.

سبین گلدرمان مدیر دروپا 2020 در مورد این نمایشگاه بیان کرد: فضای برگزاری نمایشگاه حرفه‌ای و تخصصی است و مطابق با توقعات اقتضائاتی است که شرکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران حاضر از این نمایشگاه انتظار دارند و به نظر من این فضا زمینه مناسبی برای ایجاد ارتباطات حرفه‌ای میان این دو گروه تخصصی است.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود بابیان اینکه نمایشگاه دروپا بیش از 65 سال سابقه برگزاری در کشور آلمان دارد، عنوان کرد: بازار ایران فرصت و پتانسیل بسیار خوبی در حوزه چاپ و بسته‌بندی دارد که از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار بوده و حضور در این نمایشگاه فرصتی برای شناسایی این ظرفیت‌ها است.

 

گلدرمان همچنین آماری از نمایشگاه دروپا در سال گذشته ارائه کرد و گفت: در سال گذشته 1800 نماینده از 54 کشور دنیا در فضایی به وسعت 16 هزار مترمربع در نمایشگاه دروپا حضور داشتند که از میان آن‌ها 1300 نفر از میهمانان و بازدیدکنندگان ما از کشور ایران بودند و اکنون در اینجا برای حضور پررنگ ایرانیان در دروپا 2020 دعوت می‌کنم.

«آیمن علی» مدیر ارشد شرکت مارکتینگ کانن در نخستین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی شهر آفتاب گفت: ما 12 کشور را در منطقه خاورمیانه پشتیبانی می‌کنیم که ایران هم یکی از این کشورها است.

«نماینده کانن» در خاورمیانه در ادامه افزود: ما در این نمایشگاه شرکت کردیم تا بازار ایران را بیشتر بشناسیم و بدانیم بازار ایران به چه چیزهایی نیاز دارد و چه سیستم‌هایی می‌توانیم در ایران داشته باشیم.

«آیمن علی» اظهار کرد: ایران برای کانن در منطقه خاورمیانه بازار بسیار بزرگی است و توانایی‌های زیادی دارد. وی همچنین با اشاره به استراتژی کانن گفت: ما بر آنیم تا در ایران فضای محلی داشته باشیم و به‌واسطه نماینده‌هایمان در ایران فروش و خدمات پس از فروش بر محصولات کانن داشته باشیم. وی در ادامه گفت: برای اولین بار است که در نمایشگاه ایران شرکت می‌کنم و نمایشگاه را بسیار خوب دیدم. وی ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه در سال‌های آینده بهتر عمل خواهد کرد و شرکت کانن حتماً در سال‌های آینده در نمایشگاه شهر آفتاب شرکت خواهد کرد.

 

 

اولین پاویون تخصصی صنعت کارتن سازی ایران

امروزه بسته‌بندی به‌عنوان یک ابزار مهم، تأثیرگذار و رقابتی در تولید درآمد و افزایش صادرات محسوب می‌شود و به‌عنوان ابزاري جهت برقراري ارتباط با مصرف‌کننده شناخته می‌شود. برندهای مختلف تجاری با بررسی رفتار مصرف‌کننده سعی بر تولید بسته‌بندی‌های متنوع دارند تا بیشترین جذب مخاطب را در بازارهای مورد هدف خود داشته باشند. فرآیند تولید بسته‌بندی شامل مراحل ایده و طراحی، مواد اولیه جهت تولید متر یال مورداستفاده، استفاده از ماشین‌آلات و ابزارهای بسته‌بندی، بکار گیری از تکنولوژی‌های به‌روز در بسته‌بندی، چاپ و درنهایت بسته‌بندی نهایی جهت ارسال به بازار می‌باشد.

 

کارتن به‌عنوان یک متر یال پرمصرف در صنعت بسته‌بندی بیشترین سهم استفاده در بسته‌بندی محصولات را به خود اختصاص داده است. با توجه به شکل‌گیری صنعت کارتن سازی در ایران و روند رو به رشد آن و اهمیت ویژه این صنعت در راستای ارائه محصولات با استانداردهای بین‌المللی در بازارهای مختلف منطقه، اروپا، آسیا، آفریقا و حتی آمریکا، سنگ بنای اولین پاویون اختصاصی صنعت کارتن سازی ایران در نمایشگاه IPAP‌ و pacprocess تهران گذاشته‌شده است. هدف از ایجاد این پاویون، گردهمایی فعالان این صنعت و ارائه توانمندی‌های داخلی در کنار تولیدکنندگان خارجی است تا از هم‌افزایی ایجادشده بتوانیم گامی مؤثر در جهت رونق کسب‌وکار و ارائه بسته‌بندی‌های باکیفیت و کمک به افزایش صادرات غیرنفتی برداریم.

 

پاویون تخصصی صنعت کارتن سازی، فرصتی مناسب جهت حضور فعالان این عرصه است تا با مشارکت حداکثری علاوه بر پررونق نمودن آن موجبات توجه بیش‌ازپیش به جایگاه این صنعت در افزایش صادرات را فراهم آورد.

ایلیا سبز علیان مسئول R&D مجتمع چاپ و بسته‌بندی ماتریس که در حدود ۱۲ سال در حوزه چاپ فعالیت دارد، در گفت‌وگو با چاپ و نشر درباره نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب گفت: نمایشگاه چاپ و بسته‎بندی شهر آفتاب که با حمایت دروپا و اینترپک برگزار می‌شود باوجود اولین سال برگزاری‎اش، به نظر بنده با توجه به دارا بودن فضای مناسب مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب بسیار خوب است و می‎توان گفت در سال‌های آینده جای پیشرفت بسیاری دارد.

به گفته وی مزیت این نمایشگاه کاملاً تخصصی بودن آن است و افرادی که برای بازدید، مسافت طولانی را طی می‌کنند، از فعالان این صنعت هستند.

وی افزود: درکل نمایشگاه به‌خوبی برگزار شد، بازدیدکنندگان بسیاری به غرفه ما که در سالن کوچک‌تر واقع‌شده به‌خصوص در روز جمعه مراجعه کردند.

نمایشگاه بین‌المللی تهران (Iran Telecom)

نمایشگاه بین‌المللی تهران (Iran Telecom)

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی

 

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی ایران با حضور جناب آقای محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز بکار کرد.

این نمایشگاه که از تاریخ 24 ام لغایت 27 ام مهرماه پابرجا بود، میزبان شرکت‌های داخلی، نمایندگان و شرکت‌هایی از 15 کشور شامل اسلوونی، انگلیس، آلمان، تایوان، چین، روسیه، ژاپن، سوئیس، فرانسه، فنلاند، قزاقستان، کانادا، لتونی، نروژ و یونان بود.

نمایشگاه تله کام به‌منظور معرفی آخرین دستاوردها در حوزه تجهیزات و سرویس‌های مخابراتی و تحولات در حوزه ارتباطات در پاییز هرسال برگزار می‌شود.

 

در ایران تله کام 2017 درمجموع 225 شرکت و واحد تولیدی داخلی و 93 شرکت خارجی یا نمایندگی‌های آن‌ها در فضایی به وسعت 32 هزار مترمربع آخرین دستاوردها و فناوری‌های خود را عرضه کرده‌اند.

در این نمایشگاه اپراتورهای تلفن همراه نظیر همراه اول، ایرانسل و رایتل حضور بسیار پررنگ و پرمخاطبی داشتند. در این میان تعداد محدودی از اپراتورهای نوپا هم به چشم می‌خورد.

 

همراه اول با دو سالن اختصاصی و حضور در فضای باز، به رقابت با سایر اپراتورها می‌پرداخت.

با اختصاص فضایی بیش از سه هزار مترمربع به غرفه‌های خود، بزرگ‌ترین حضور نمایشگاهی را در «ایران تلکام ۲۰۱۶» خواهد داشت.

اختصاص فضایی برای تجربه خدمات، سرویس‌ها و بخصوص نرم‌افزارهای کاربردی نسل ۳ و ۴ تلفن همراه، معرفی بسته‌های جدید نوترینو و پاسخگویی به سؤالات مشترکین، ارائه نقشه پوشش شبکه نوترینو در سراسر کشور، آموزش و نحوه فعال‌سازی اینترنت همراه، معرفی و ثبت‌نام ترابرد پذیری (MNP)، معرفی باشگاه فیروزه‌ای و سرویس حساب کاربری و اپلیکیشن «همراه من»، معرفی سامانه شارژ# ۱*، نمایش سرعت G۵ از طریق ربات و گوشی، معرفی سامانه ۹۰۹۰ برای هواداران تیم‌های ملی فوتبال، سامانه ۳۰۶۰ برای هواداران تیم‌های ملی والیبال و سامانه ۳۰۹۰ برای هواداران تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس از دیگر خدمات همراه اول در نمایشگاه امسال است.

شرکت ارتباطات سیار ایران در بخش خدمات ارزش‌افزوده، با تمرکز بر خدمات نوین، محتوای غنی و اپلیکیشن های کاربردی، با خدمات و پلتفرم‌های هوشمند بیش از ۵۰ محصول باند پهن، بیش از ۳ هزار سرویس پیامکی، حدود ۲۰ خدمت سازمانی، ۱۰۰ سرویس IVR و همچنین سرویس‌های متنوع بر بستر USSD، سرویس‌های هواداری در حوزه‌های ورزش، فرهنگ، هنر و خدمات متنوع دیگر را که با همکاری بیش از ۲۰۰  شرکت متخصص و برتر داخلی و خارجی این حوزه آماده ارائه است، رونمایی و معرفی خواهد کرد.

اپراتور اول با ارائه خدمات خاص به سازمان‌ها و شرکت‌ها با خدماتی نظیر «سیم‌کارت سازمانی»، «بسته‌های سازمانی»، «راهکارهای ماشین به ماشین» و «اینترنت اشیا» و… در نمایشگاه امسال حضور دارد.

همراه اول در راستای ترویج فرهنگ نوآوری و باهدف حمایت و هدایت کارآفرینان و دانش‌آموختگان دانشگاهی، به‌منظور تجاری‌سازی ایده‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی جهت برآوردن نیازهای صنعت مخابرات و صنایع مرتبط، با همکاری مراکز رشد دانشگاه‌های‌ شهید بهشتی، صنعتی شریف، شیراز و دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز، به جذب و ثبت ایده از ایده پردازان می‌پردازد. علاوه بر این با توجه به برگزاری مرحله نهایی رویداد هم آفرینی همراه اول، جوایز تیم‌های برگزیده نیز در نمایشگاه به برندگان اهدا می‌شود.

رایتل در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی با ارائه بسته‌های ویژه حضور خواهد داشت.

هجدهمین نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی، بزرگ‌ترین رویداد در حوزه مخابرات و ارتباطات کشور است که همه‌ساله با حضور گسترده و چشمگیر دست‌اندرکاران این حوزه و مخاطبان آن برگزار می‌­شود.

رایتل در نمایشگاه ایران تلکام 2017، همانند دوره­‌های قبل با معرفی خدمات جدید و آخرین فناوری‌های ارتباطی از 24 تا 27 مهرماه 96 در سالن‌های 8 و 9 محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران میزبان علاقه­‌مندان این صنعت است.

در ایران تلکام ۲۰۱۷، ایرانسل به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور دیتای ایران می‌کوشد محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری‌های نوین ارتباطی را در حوزه‌های متنوعی چون راه‌کارهای سازمانی، تجربه زندگی دیجیتال، روش‌های نوین ارتباطی-اطلاع‌رسانی و پرداخت همراه و تجربه‌های جدید در بازار ارتباطات، متناسب با علایق و نیازهای اقشار مختلف بازدیدکننده از این نمایشگاه، به معرض نمایش درآورد.

 

در این نمایشگاه همچنین، محصولات و خدمات متنوع ایرانسل ازجمله اپلکیشن تلویزیون تعاملی لنز و سایر اپلیکیشن‌های ایرانسل، حساب چندکاربره و نیز بسته‌های متنوع اینترنت همراه در اختیار بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

از دیگر بخش‌های سالن اختصاصی ایرانسل، معرفی خدماتی چون رومینگ و جزیره هوشمند ایرانسل است و حاضران در این سالن با بازدید از «دیوار زمان ارتباطات» با سیر تحول فناوری‌های ارتباطی آشنا می‌شوند.

نویسنده : نرگس سقازاده / پژوهشگر حوزه مدیریت

 

توسعه محصول جدید

توسعه محصول جدید

توسعه محصول جدید به‌عنوان رویکردی نوین برای پاسخگویی به تغییرات محیطی بکار می‌رود و مقدمه‌ای برای ورود به فضای رقابتی و کسب مزیت رقابتی در جهان پویای امروز است تا بتوانند بدین‌وسیله بر رقبای خود پیشی بگیرند. بدون تردید، توسعه محصول جدید مقدمه‌ای برای ورود به این مرحله است. طبق آماری که در اوایل دهه 1990 به دست آمد، از هر 11 پروژه توسعه محصول جدید تنها یک مورد به موفقیت ختم می‌شد. از طرفی به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران، شرکت‌ها می‌توانند با شناخت عوامل کلیدی موفقیت و کسب نتایج خوب در این عوامل برای خود مزیت رقابتی ایجاد نمایند. محققان بیش از 35 سال عوامل مختلف موفقیت و شکست محصولات جدید را تجزیه‌وتحلیل کرده‌اند و اغلب آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که مهم‌ترین این عوامل به مدیریت این محصولات مربوط می‌شود.

 

آنسف که نقش مهمی را برای عوامل کلیدی موفقیت در تدوین استراتژی‌های رقابتی قائل است، موفقیت سازمان را درگرو تطابق توانمندی‌های درون‌سازمانی با الزامات محیط سازمان می‌داند. وی از این توانمندی‌ها تحت عنوان عوامل کلیدی موفقیت یاد می‌کند. عوامل کلیدی موفقیت هر صنعت منحصر به همان صنعت می‌باشد و از صنعتی به صنعت دیگر تغییر می‌کند. عده کثیری از صاحب‌نظران اعتقاددارند که شرکت‌ها می‌توانند با شناخت و کسب نتایج خوب در عوامل کلیدی موفقیت، برای خود مزیت رقابتی ایجاد نمایند؛ بنابراین، دارا بودن موقعیت متمایز در یک یا چند مورد از عوامل کلیدی موفقیت یک صنعت نسبت به سایر رقبا، برای سازمان یک فرصت طلایی و استثنایی را جهت به دست آوردن مزیت رقابتی ایجاد می‌نماید.

به‌طور مثال، اهمیت فرآیند توسعه محصول جدید و جایگاه آن در محصولات سامانه‌ای و پیچیده (Cops) به دلیل وابستگی زیاد به فناوری دوچندان است. این محصولات ضمن دربرداشتن فناوری‌های متعدد و پیشرفته، منحصربه‌فرد، دارای هزینه زیاد توسعه، عدم قطعیت فنی بالا و متشکل از تعداد زیادی از زیرمجموعه‌ها هستند و برای مشتری، خاص و اغلب به‌صورت سفارشی ساخته می‌شود و تولید انبوه برای آن‌ها مطرح نیست. از طرفی به دلیل وابستگی شدید اجزا و پیچیدگی فنی زیاد برای مدیریت توسعه این محصولات، به‌کارگیری نظام‌های کنترلی پیشرفته، مواد جدید، رویکردهای نوین و بدیع، ضروری است.

امروزه شرکت‌ها با توجه به فضای رقابتی شدید در صنایع مختلف، تلاش می‌کنند محصولات جدیدی را روانه بازار کنند. توسعه محصولات جدید یکی از شیوه‌های مهم بقا در بازارهای امروزی است. موفقیت‌های تصادفی و اتفاقی در توسعه محصولات جدید نمی‌تواند باعث ایجاد قابلیت‌های راهبردی برای سازمان‌ها شود. سازمان‌ها برای ایجاد قابلیت توسعه محصولات جدید باید این عملیات را به‌طور مستمر انجام دهند. همچنین موقعیت‌یابی برای تعیین جایگاه محصول یک تصمیم راهبردی قلمداد می‌شود. برای اندازه‌گیری عملکرد توسعه محصولات جدید از سه شاخص تعداد محصولات جدید، نرخ موفقیت محصولات جدید و میزان تأثیر بر عملکرد مالی شرکت استفاده می‌شود.

 

معرفی محصولات جدید در حال تبدیل‌شدن به‌طور فزاینده‌ای در به چالش کشیدن مواجهه با رقابت بیش‌ازحد و همیشه در حال تغییر ترجیحات مصرف‌کننده می‌باشد. به‌عنوان یک نتیجه، تمرکز بر روی توسعه محصول جدید (NPD) بسیار مهم است، به‌خصوص در صنایع مانند کالاهای مصرفی، سرعت در حال حرکت (FMCG) بالا است که چرخه عمر محصول کوتاه‌تر و تقاضای فصلی کوتاه می‌شود. بسیاری از تحقیقات قبلی، NPD را به‌عنوان بخشی از زنجیره تأمین برای تقویت بازده عملیاتی و همکاری برای به رسمیت شناختن فرصتی که منجر به محصول جدید می‌شود، می‌دانند.

با توجه به کوتاه شدن چرخه عمر محصول، فشار زیادی به‌منظور کاهش هزینه و زمان توسعه محصول وجود دارد. سریع‌تر شدن زمان ارائه به بازار برای محصولات جدید می‌تواند به حجم بالاتری از فروش منجر شود؛ بنابراین، این امر بسیار مهم است که فرآیندهای توسعه محصول ساده گردند تا پروژه‌های توسعه سرعت یابد. ساختار فرآیندهای ضعیف به تکرارهای بیهوده منجر می‌گردد که ممکن است سبب تأخیر در ارائه محصول به بازار و از دست دادن فرصت‌های فروش گردد. اگرچه محصولات جدید فرصت‌های جدیدی برای شرکت‌ها ایجاد می‌کنند، ولی نباید ریسک قابل‌توجهی که این محصولات دارند را نادیده گرفت. مطالعات تجربی نرخ بالایی از شکست این محصولات، به‌خصوص در بازارهای مصرف را نشان داده‌اند. ازاین‌رو تلاش‌های بسیاری صورت گرفته تا عوامل موفقیت و شکست این‌گونه‌ پروژه‌ها شناسایی گردند و ریسک‌های موجود در پروژه این فرآیند را کاهش دهند. حتی باوجود اطلاعات پروژه‌های توسعه محصول گذشته، هنوز هم این عدم قطعیت، در طول توسعه محصولات جدید دیگر وجود دارد.

همچنین بهتر است به فرآیند NPD سرعت بیشتری بدهیم، علت اصلی برای ضرورت شتاب دادن به فرآیند توسعه محصول جدید عبارت‌اند از: افزایش فشار رقابت داخلی و جهانی، تغییرات سریع تکنولوژی، تقاضای بازار، نیاز به تحقق اهداف رشد شرکت، کوتاه کردن چرخه عمر محصول، فشار اعمالی از سوی مدیریت ارشد برای سرعت بخشیدن به تحقیق و توسعه و تمایل به اولین بودن در بازارهای نوظهور، شناسایی شد.

در ادامه…

توسعه محصول جدید یک فعالیت مهم است که کمک می‌کند تا شرکت‌ها برای زنده ماندن و بهبود مستمر فعالیت‌های توسعه محصول جدید اقدام نمایند. توسعه محصول جدید استفاده از یک فرایند رسمی است که به فاکتور‌های موفقیت و شکست محصول وابسته می‌باشد.

به‌طورکلی محصولاتی که برای عموم تازگی دارند، مشخصه‌ها و مزایایی را ارائه می‌دهند که در بازارهای کنونی و از طریق محصولات جاری موجود نیستند. محصولات جدید تغییرات جهشی را به فناوری‌ها و به روش تحویل محصولات به بازارها اعمال می‌نمایند. آن‌ها فناوری نوآورانه را برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان با تغییرات جهشی مربوط به بازار، به کار می‌گیرند. توسعه یک محصول جدید نیازمند ایجاد ارزش برای سازمان، مشتریان، صاحبان سهام و تمام بخش‌های درگیر می‌باشد. مشتریان موجود و بالقوه به دنبال نتایج مثبت و باارزش می‌باشند. دستیابی به نیازهای مشتری و ارائه مزایای استثنایی، اساس ایجاد ارزش و توسعه محصول جدید می‌باشد. درزمینهٔ ایجاد ارزش، فرآیند توسعه محصول جدید باید جنبه‌های مثبت را ارتقا داده و از جنبه‌های منفی بکاهد و هم‌چنین مزایا را افزایش داده و متقابلاً معایب، سختی کار کردن و هزینه‌های مرتبط با هر محصول را کاهش دهد. یک محصول جدید تجمعی از مزایا، عملکردها و مشخصات از دید مشتری و تولید‌کننده می‌باشد. به‌عبارتی‌دیگر محصول جدید شامل جنبه‌های محسوس و نامحسوس می‌باشد. به‌طورکلی تمرکز بیشتر سازمان بر روی فرصت‌ها، رقابت و روش درست مدیریت احتیاجات و توقعات مشتری و نیاز ذینفعان می‌باشد. هدف از تحلیل موقعیت، درک موقعیت تجاری غالب در سایه فرصت‌ها و رقابت‌های ایجادشده توسط محصول جدید و تعیین بهترین مسیر برای محصول جدید بر پایه نقاط قوت داخلی می‌باشد. نقاط قوت و ضعف سازمان تنها تحت فرصت‌های خارجی، رقابت‌ها، محدودیت‌ها و بنگاه‌های دیگر آزموده می‌شوند. برای تصمیم‌گیری صحیح و معقولانه نیاز است تا تعاملی مناسب بین ارزیابی درونی و بیرونی وجود داشته‌ باشد. تحلیل محصول/بازار موردی، محوری است که اغلب به‌صورت هم‌زمان با بقیه اجزاء رخ می‌دهد. هدف اولیه نوآوری در محصول، تعقیب مصرانه فرصت‌ها درزمینهٔ مدیریت راهبردی و کمک‌های ارزشمند برای موفقیت تمام سازمان بر اساس شایستگی‌های ذاتی، توانایی‌ها، منابع و… می‌باشد. قابلیت‌ها و شایستگی‌های ذاتی که نقاط قوت یک سازمان هستند، زمینه رقابت و پیشرفت سازمان را فراهم می‌سازند. محیط کسب‌وکار و مدیریت راهبردی بنگاه، نوآوری در محصول را هدایت می‌کند. راهبردهای سازمان، راهبردهای محصول نوآورانه را تدوین می‌کند. هم‌چنین راهبردهای محصول جدید به‌وسیله تجزیه‌وتحلیل محیط تجاری و بر اساس ابعاد مهمی چون فناوری، مشتریان، ذینفعان، شبکه‌های توزیع، رقبا، صنایع وابسته و زیرساخت‌ها تعیین می‌شود.

ادبیات مدیریت معاصر اغلب بر لزوم نوآوری و توسعه محصولات جدید برای مقابله با بازارهای در حال تغییر تأکید دارد. نقش مشتریان در جهت‌ توسعه محصول جدید (NPD) و نوآوری بسیار مهم است و ادبیات معاصر به بازاریابی و نوآوری تأکید دارد. دانش بهتر در مورد مشتریان نشان داده که منجر به NPD مؤثرتر می‌شود. تحقیقات در زمینه‌های مرتبط، به‌ویژه نوآوری، نشان می‌دهد که مشارکت از بازیگران خارجی (ازجمله مشتریان) در NPD روند شایع است.

در این مطلب سعی شد لزوم اهمیت توسعه محصول جدید و اجرای آن در شرکت‌ها به‌طورکلی مطرح شود. در شمارگان بعدی تلاش خواهد شد ضرورت اجرای

فرآیند توسعه محصول جدید به‌صورت مفصل، موشکافی و مدل‌های مختلف موجود موردبررسی قرار گیرد.

 

نویسنده : عارفه داودی – پژوهشگر حوزه مدیریت