۵ رکن اصلی در توسعه کارآفرینی دیجیتال / بررسی تجارب اتحادیه اروپا
۵ رکن اصلی در توسعه کارآفرینی دیجیتال / بررسی تجارب اتحادیه اروپا
کارآفرینی دیجیتال عبارت از بهکارگیری فناوریهای دیجیتال در قلب کسبوکار و استفاده از ویژگیهای این فناوری برای ایجاد ارزش، رشد، نوآوری و خلق شغل است که برای غلبه بر چالشهایش، اتحادیه اروپا پنج رکن اصلی را در نظر گرفته است.
به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران پویا؛ اقتصاد دیجیتالی بهعنوان عامل مهم نوآوری، رقابت و رشد، پتانسیل زیادی برای کارآفرینان اروپایی و کسبوکارهای نوپا دارد.
با توجه به اهمیت کسبوکارهای نوپا و نقش فناوریاطلاعات در بهرهوری اقتصادی، اتحادیه اروپا بهمنظور جلوگیری از تکرار تجربیات و اتلاف منابع، تلاش نظاممندی را در راستای اشتراک تجربیات کشورهای عضو در این رابطه از مدتها قبل شروع کرده است.
هدف اصلی اتحادیه اروپا از تشکیل این شبکه، ارتقای کیفیت سیاستهایی است که بهمنظور توسعه کاربری فناوریاطلاعات در کشورهای عضو صورت میگیرد.
کارآفرینی دیجیتال عبارت از بهکارگیری فناوریهای دیجیتال در قلب کسبوکار و استفاده از ویژگیهای این فناوری برای ایجاد ارزش، رشد، نوآوری و خلق شغل است.
این شکل کارآفرینی اگر چه در ظاهر مطلوب و مورد قبول همگان است اما برای پشتیبانی سیاستگذاران از طرح توسعه کارآفرینی دیجیتالی، موانع و چالشهایی از جمله موارد زیر وجود دارد:
– فقدان دانش دیجیتالی برای تغییر کسبوکار
– نبود فرهنگ کارآفرینی دیجیتال
– پایینبودن سطح مهارتهای کارآفرینی دیجیتال
– دشواری در دسترسی به منابع مالی و سرمایهگذاری
– بازارهای دیجیتالی مجزا و جزیرهای
برای غلبه بر این موانع و چالشها و تحقق اهداف، اتحادیه اروپا پنج رکن اصلی را در نظر گرفته است.
رکن اول: پایگاه دانش دیجیتال و بازار ICT
هدف اصلی این رکن کمک به کسبوکارها برای حرکت به سمت دیجیتالی شدن، است که نتیجه آن بهبود بهرهوری و رقابتپذیری خواهد بود.
کسبوکارها ناچار هستند به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنند اما تأثیر این فرآیند در صنایع و کسبوکارهای مختلف، متفاوت است.
در اتحادیه اروپا صنایع مبتنی بر اطلاعات و خدمت محور، سریعتر از سایر صنایع به سمت فناوریهای دیجیتالی حرکت کردهاند و لازم است سیاستگذاران به این تفاوت سطح و عملکرد توجه خاصی داشته باشند.
از این رو اتحادیه اروپا برنامهای را به منظور توسعه دانش دیجیتالی در صنایعی که کمتر دیجیتالی شدهاند و پتانسیل بالای دیجیتالی شدن دارند، در نظر گرفته است.
مهمترین اقدامات صورت گرفته در این رکن عبارتند از:
– کمپینهای نوآوری دیجیتالی: برنامههای نوآوری دیجیتالی مختص صنایع کمتر دیجیتالی شده (مانند گردشگری، حملونقل و توزیع) با مشارکت دادن سیاستگذاران، انجمنهای صنعتی، دانشگاهها و شرکای خصوصی.
– تقویت خوشههای صنعتی موجود: تسهیل مشارکت و همکاری نزدیک بین صنایع و نوآوران دیجیتالی در داخل مراکز صنعتی، ترویج آگاهی و آموزش در خوشهها و تشویق به همکاری بین خوشهها با نگاهی به ارائه داستانهای موفقیت.
– راهحلهای دیجیتالی سیستمهای توزیعشده مختص صنعت: پرورش راهحلهای مختص صنعت برای افزایش ارتباط کسبوکارهای کوچکتر با بازار دیجیتال و گسترش اپلیکیشنهای هوشمند و راهحلهای دیجیتال برای صنایع خاص.
رکن دوم: ارتقای بازار دیجیتال
هدف اصلی این رکن، سادهسازی ورود به بازار و تحریک عرضه و تقاضای فناوریهای دیجیتالی است.
تکهتکه شدن فناوریهای دیجیتالی در امتداد صنایع و مرزهای جغرافیایی، یک چالش بسیار مهم برای اتحادیه اروپا در سرعت بخشیدن به این چشمانداز است؛ بنابراین لازم است یک چارچوب قانونی مشخص و هماهنگ برای جهت بخشیدن به فعالیتهای کسبوکارها در نظر گرفته شود که برنامه «بازار واحد دیجیتالی» در راستای همین رکن توسعه یافته است.
این برنامه شامل حرکت آزاد کالاها، افراد، خدمات و سرمایه با تضمین ایجاد فضای رقابتی منصفانه میان آنها است که رهبریت اروپا در اقتصاد دیجیتال را تضمین میکند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!