اثر کرونا بر کسب و کار اصناف کشور
اثر کرونا بر کسب و کار اصناف کشور
کسبوکارها این روزها شرایط متفاوتی را نسبت به سالهای گذشته تجربه میکنند. شیوع ویروس کرونا و ترس اجتماعی ناشی از آن، باعث شده است که بسیاری از کسبوکارها از رونق بیفتند و تقاضا برای آنها با افت شدیدی روبهرو شود. این موضوع در سرلیست نگرانیهای فعالان اقتصادی بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران نیز قرار گرفت؛ چراکه به اعتقاد آنها بحران کرونا منجر به بروز یک سکته گسترده در گردش مالی بنگاهها، ظهور بدهیهای انباشته، نکول تعهدات مالی و بروز موجی از ورشکستگیها و تعطیلی بعضی از کسبوکارها شده است. «دنیایاقتصاد» در گزارشی اثر کرونا بر ۲۲کسبوکار را بررسی کرده است. آسیبشناسیها نشان میدهد تقاضا در ۱۵رسته صنفی با افت بیش از ۶۰درصد روبهرو شده و هفت رسته مهم دیگر هم کاهش ۳۵ تا ۵۰درصدی تقاضا را تجربه کردهاند. ارزیابیها نشان میدهد اثر ویروس چینی بر کسبوکارهایی همچون «خدمات گردشگری» و «باشگاه ورزشی» بسیار مخرب بوده؛ بهگونهای که میزان کاهش تقاضا برای این رستههای صنفی در بازه زمانی ۲۵روزه، ۱۰۰درصد است. پس از این دو رسته، «تالار پذیرایی»، «فست فود» و «لبنیات فروشی سنتی» بیشترین افت تقاضا را در این بازه زمانی تجربه کردهاند. طبق ارزیابیها دو رسته صنفی«خشکشویی» و «تاکسی سرویس» وضعیت بهتری نسبت به سایر اصناف دارند.
تبعات شیوع کرونا بر کسبوکار اصناف کشور زیر ذرهبین قرار گرفت. معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در بازه ۲۵ روزه، آثار ویروس کرونا بر ۲۲ رسته مهم اقتصادی را مورد بررسی قرار داد. آسیبشناسیها نشان میدهد تقاضا در ۱۵صنف از این گروه با افت بیش از ۶۰ درصد روبهرو شده و هفت رسته مهم دیگر هم کاهش ۵۰ درصد به پایین را در میزان تقاضا تجربه کردهاند. بحران شیوع ویروس کرونا مدتی است به جان کسبوکارها افتاده است. این پدیده جدید نهتنها اقتصاد ایران را به قرنطینه اجباری فرو برده، بلکه بسیاری از بنگاههای اقتصادی را با روزهای سخت و دلهرهآوری مواجه کرده است. به تناوب این نگرانیها، بازار داخل هم به حالت تعلیق درآمده و بسیاری از فعالیتها و کسبوکارهای کوچک و خرد با مخاطراتی مواجه شدهاند. از سوی دیگر، در کنار قرنطینه کسبوکارها، مرزهای صادراتی ایران هم به دنبال تصمیم دولتهای کشورهای همسایه بسته شده و اهالی کسبوکار را در تنگنای سخت ناشی از گسترش ویروس کووید-۱۹ آنهم در آستانه شب عید قرار داده است.
از همان روزهای نخست شیوع کرونا در ایران، برخی از فعالان اقتصادی برای ساماندهی به وضعیت دشوار پیشروی کسبوکار بنگاهها و عبور از بحران کرونا دست به اقداماتی زدند. تشکیل کمپین «نفس» یکی از نخستین گامهایی بود که از سوی فعالان بخشخصوصی برای همراهی و کمک به بنگاههای کوچک و متوسط داخل کشور برداشته شد. هدف این کمپین حفاظت از کسبوکارها است تا بتوانند وضعیت پیشآمده را با کمترین آسیب و لطمه پشتسر بگذارند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!