ارتباط صنعت و دانشگاه از جنس کنسرسیوم
ارتباط صنعت و دانشگاه از جنس کنسرسیوم
گام های محکم ایران خودرو جهت رشد و توسعه صنعت خودرو
کنسرسیوم، تفاهم نامه ده جانبه ای که بین گروه صنعتی ایران خودرو، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه های صنعتی شریف و امیر کبیر، شرکت های پینین فارینا ایتالیا، هیوندای پاور تک کره جنوبی، پانچ بلژیک، بنتلر و ماهله آلمان در اردیبهشت امسال منعقد گردید تا تمامی مراحل طراحی و تولید پلتفرم و محصول اختصاصی ایران خودرو، توسط برترین های صنعت خودروی جهان آغاز شود.
شاید بتوان نقطه قوت این قرارداد را در نظر گرفتن نقش دانشگاههای مطرح کشور برای مشارکت در رشد و توسعه صنعت خودرو در نظر گرفت. كنسرسيوم طراحي پلت فرم محصولات جديد ایرانخودرو از پنج طرف ايراني و پنج طرف خارجي تشکیلشده است، لذا کفه ترازو این بار به سمت خارجیها سنگینی نمیکند. علاوه بر این تفاهمنامه، گروه صنعتی ایرانخودرو و شرکت پینین فارینا ایتالیا قراردادی را به امضا رساندند که بر اساس آن شرکت ایتالیایی با همراهی شرکتهای ذکرشده، پلتفرم و محصولات جدید ایرانخودرو را طراحی و تولید میکند. سرمایهگذاری لازم برای اجرای قرارداد بیش از ده هزار میلیارد ریال برآورد شده و کلیه مراحل آن در داخل کشور و گروه صنعتی ایرانخودرو انجام خواهد شد. این قرارداد نخستین و بزرگترین همکاری بینالمللی ایران در این زمینه به شمار میآید. اجرای کامل این قرارداد به طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی گروه صنعتی ایرانخودرو منجر میشود که محصولات متعدد در مدلهای مختلف سدان، هاچ بک، کراس آور و شاسیبلند، هیبرید و برقی روی آن به تولید خواهد رسید. پیشبینی میشود نخستین محصول این قرارداد در نیمه دوم سال98 وارد بازار ایران شود.
شایانذکر است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهعنوان یکی از ارکان اصلی این کنسرسیوم (همکاری مشترک) حضور دارد و با تشکیل و توسعه شرکتهای دانشبنیان در حوزههای طراحی و مهندسی، گامهایی را درزمینه تأمین قطعات و مجموعههای موتور، گیربکس، اکسل، استایل، بدنه و برق و الکترونیک بر خواهد داشت که نقطه قوتی در تحقق اقتصاد مقاومتی البته در عمل میباشد.ضمناً دانشگاه صنعتی شریف برای طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای طراحی و توسعه خودروهای هیبریدی در این طرح مشارکت خواهند داشت. برای اجرای این قرارداد نیاز است تا علاوه بر حضور و فعالیت شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه صنعت خودرو و قطعهسازی، شرکتهای جدیدی نیز ایجاد شود تا در زمینه انتقال تکنولوژی و مراحل مختلف این تحول بزرگ، گروه صنعتی ایرانخودرو را همراهی کنند. همکاری با انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو باهدف ارتقا ساخت داخل و تولید قطعات و مجموعههای جدید از دیگر محورهای اصلی قرارداد و تفاهمنامه امضاشده توسط گروه صنعتی ایرانخودرو و شرکتهای خارجی است. با مشارکت انجمن قطعه سازان در این کنسرسیوم، علاوه بر بومیسازی و تولید داخل قطعات و مجموعهها، سطح دانش فنی و تخصصی سازندگان ایرانی بهطور قابلتوجهی توسعه مییابد.
دکتر امیرحسین کاکایی، عضو هیئتعلمی دانشگاه علم و صنعت که از فعالان عرصه صنعت نیز هستند به خبرنگار نشریه دانشگاه کارآفرین گفت:
صنعت خودرو نیازمند حرکتی بزرگ است که چند گام اصلی را طلب میکند:
1 – سرمایهگذاری مشترک(جوینت ونچر) با بزرگان صنعت خودرو در راستای انتقال دانش و فناوری و توسعه شبکه تأمین و خدمات
2 – ورود به عرصه بزرگ و پیچیده طراحی که ابتدا نیاز به یک سوپروایزر خارجی قدرتمند وجود دارد، سپس باید با برنامهریزی مناسب و صحیح اقدام به بومیسازی دانش و فناوری فوقالذکر نموده که نقش دانشگاه در این باب میتواند بسیار پررنگ و قوی باشد، که در کنسرسیوم بهطور واضح میتوان دانشگاه را از بازیگران اصلی مشاهده نمود.
درواقع باید اینگونه بیان نمود که انتقال، بومیسازی و کاربری تکنولوژی، بدون حضور دانشگاه امکانپذیر نمیباشد. البته از توان واقعی دانشگاه باید در محل واقعی آن استفاده نمود. درمجموع کنسرسیوم را میتوان حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه معنا نمود.
در ادامه دکتر عباس راد عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی: این تفاهمنامه را میتوان از اخبار خوب سال جدید برای صنعت خودروی کشور دانست، تفاهمنامه حاضر منجر به ارتباط پایدار صنعت و دانشگاه خواهد بود، چراکه در وظیفهای سنگین دانشگاه به کار گرفتهشده که علاوه بر پیشرفت صنعت، منجر به توانمندسازی دانشگاه نیز میتواند باشد، اما مهمترین شرط، اجرایی شدن آن میباشد، یعنی چه طرحهایی بهصورت خرد در دل این طرح قرار دارد؟ آیا طرحهای نظیر اینتر شیپها جهت توانمندسازی طرفین در این تفاهمنامه دیدهشده؟ اگر بگوییم کیفیت باید هم در زمان طراحی و هم در زمان ساخت دیده شود، نقطه قوت تفاهمنامه کنسرسیوم را میتوان توجه به کیفیت در مرحله طراحی متصور شد. نکتهای که ایرانخودرو باید به آن توجه داشته باشد این است که با توجه بهشتاب جهانی موجود در صنعت خودرو باید تفکر تولید در کلاس جهانی را داشت، و آخرین دستاوردهای صنعت خودرو را مدنظر قرارداد، که در این باب نیز دانشگاه میتواند نقش پررنگی را ایفا نماید. درواقع باید گفت ارتباط بهینه صنعت و دانشگاه کلید حل مشکلات کشور خواهد بود. شایانذکر است یکی دیگر از نقاط قوت این تفاهمنامه، وجود شرکتهای مطرح دنیا در زمینه طراحی پلت فرم، در گروه حاضر است که میتواند نوید روزهای خوبی برای صنعت خودروی کشور باشد.
دکتر معصومه شجاعی، عضو هیئتعلمی دانشگاه و از فعالان عرصه اقتصاد محیطزیست، از نیازسنجی بسیار هوشمندانه این تفاهمنامه در خصوص تولید خودروهای برقی و هیبریدی تمجید نموده و گفت که حضور ایرانخودرو بهعنوان یکی از بزرگان صنعت کشور در کنار پیشتازان عرصه طراحی و همچنین دانشگاههای مطرح کشور در حوزه مهندسی میتواند ترکیبی طلایی را برای صنعت کشور رقم بزند که علاوه بر رشد و توسعه اقتصادی در کوتاهمدت، بهبود شاخصهای اقتصادی در حوزه محیطزیست کشور را در برنامههای میانمدت و بلندمدت به ارمغان بیاورد.
در پایان باید گفت بهواقع این خبر، خوشترین خبر سال در حوزه ارتباط صنعت دانشگاه بوده و میتواند زمینهساز انقلابی بزرگ در عرصه صنعت کشور باشد و با بنچ مارک کردن این تفاهمنامه در سایر صنایع در آینده میتوانیم شاهد شتاب فزاینده پیشرفت در صنعت ایران عزیز باشیم.
نویسنده : دکتر امیررضا علیزاده مجد / دکتری کارآفرینی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!