استارتاپ و اهداف آن
استارت آپ و اهداف آن
نویسنده: شادی لطیفیان / دانشجوی کارشناسی ارشد رشته MBA
بحثهای زیادی درباره راهاندازی کسبوکار، کارآفرینی و استارت آپ ها در حال جریان است. به این دلیل که موضوع استارتاپها، مفهوم جدیدی است و ممکن است بسیاری با معنای درست آن آشنایی نداشته باشند.
برای اینکه بفهمیم استارتاپ چیست، بهتر است ابتدا بفهمیم استارتاپ چه چیزهایی نیست:
استارتاپ ،یک رویداد و همایش کارآفرینی نیست.
یک وبسایت یا یک اپ موبایل ، لزوما یک استارتاپ نیست.
استارتاپ ،یک شرکت کوچک که در حال درامدزایی و رشد است، نیست.
به طور قطع، منشا این واژه در سن فرانسیسکو و درهی سیلیکون نهفته است. اما استارت آپ چیست و به چه کمپانیهایی استارتاپ اطلاق میشود؟
نیل بلومنتال، موسس و مدیرعامل کمپانی واربی پارکر (Warby Parker) استارت آپ را این چنین تعریف میکند:
” استارت آپ یک کمپانی نوپا است که که راهحلی نوین را برای یک مساله ارائه میکند؛ در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد. “
آدورا چئونگ، موسس و مدیرعامل کمپانی هومجوی (Homejoy) که یکی از استارتاپهای مطرح ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ بوده، در تعریف استارت آپ این مفهوم را با عنوان پنجره ی ذهن رو به آینده خوانده است. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:
” تاسیس یا پیوستن به یک استارتاپ به معنای یک تصمیم جدی برای جدا شدن از شرایط ایدهآل و پایدار به منظور دستیابی به رشد برقآسا و تلاش برای ایجاد موجی از تغییرات در مدت زمان کوتاه است. “
براساس تعریف Merriam-Webster استارتاپ به این معنی است:
” عمل یا مجموعهای از کارها به منظور یک حرکت جدید و یک شرکت یا کسب و کار نوپا “
براساس تعاریف مختلف از نویسندگان و محققان این حوزه،مانند آقای استیو بلنک و اریک ریس بهترین و جامعترین تعریفی که برای یک استارتاپ میتوان ارائه کرد، این است:
استارتاپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب وکار تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است.
سازمان: منظور از سازمان مجموعهای از افراد (یا حتی یک نفره)، ابزارها و روابط بین آنهاست، چه به صورت شرکت ثبت شده باشد چه نشده باشد. چه دفتر کار داشته باشد چه در زیرزمین خانه قرار داشته باشد.
موقت: یعنی استارتاپ 10 ساله معنی ندارد. کار یک استارتاپ یافتن سریع مدل کسب وکار مناسب طبق تعریف بالا، در کمترین زمان ممکن است. سرعت و زمان عوامل مهمی در موفقیت یک استارتاپ هستند. هر چه دیرتر مدل کسب و کار مورد نظر را کشف کند شانس اینکه رقیبانش زودتر به نتیجه برسند و همچنین صبر، حوصله، انرژی و توان مالی گرداننده یا گردانندگان آن به سر رسد، بیشتر است.
یافتن: این کلمه مهمی در این تعریف است. یک استارتاپ، برای یافتن هدفش در حال جستجو است. همواره در حال پژوهش و توسعه است. و باید بتواند مدل کسب و کار مورد نظر را کشف کند، و تکرارپذیر و مقیاس پذیر بودن آن را برای خود به اثبات برساند.
عدم قطعیت: یک عبارت مهم دیگر نهفته در تعریف استارتاپ ها، عدم قطعیت است. در واقع شما به عنوان یک استارتاپ، دقیقا نمی دانید که کدام روش جواب می دهد و کدام جواب نمی دهد. شما به عنوان یک استارتاپ مطمئن نیستید که پاسخ درست کدام است. در گفتار عامیانه، استارتاپ ها، نمی دانند چکار دارند می کنند در نتیجه شما و هم تیمی های شما باید افرادی باشند که با گام نهادن در وادی های ناشناخته و آزمایش و خطا، شکست خوردن و رد شدن، مشکل و ترسی نداشته باشند.
مدل کسب و کار (Business Model) : مجموعه ایی از روش ها و راهکارهایی است که یک شرکت، بنگاه یا سازمان برای ایجاد، ارائه و بدست آوردن ارزش (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و …) بکار می برد. که با طرح کسب و کار (Business Plan) نباید اشتباه گرفته شود.
مدل کسب و کار چگونگی خلق، رساندن و بدستآوردن ارزش توسط شرکت شما را توصیف میکند. به بیان سادهتر، مدل کسب و کار اینکه شرکت شما چگونه پول در میآورد را توصیف میکند.
به مدل کسب و کار همچون طرحی نگاه کنید که تمام جریانهای بین بخشهای مختلف شرکت شما را نشان میدهد. همچنین دیاگرام مدل کسب و کار نشان میدهد که محصول چگونه بین مشتریان شما توزیع میشود و پول چگونه به سوی شرکت شما باز میگردد. و نیز ساختار هزینههای شرکت شما را نشان میدهد و اینکه هر بخش شرکت چگونه با دیگر بخشها تعامل دارد و شرکت شما کجا با دیگر شرکتها یا همکاران تجاری همخوانی پیدا میکند تا کسب و کار شما را پیاده کند.
افراد زیادی مدل برای کسب وکار خود طراحی کردهاند .معروفترین آنها، بوم مدل کسب وکار ‘الکساندر استروالدر’ است.
تکرارپذیر: یعنی اینکه آن مدل کسب و کار که با هدف درآمد زایی ایجاد شده است را بتوان بارها و بارها تکرار کرد و به ازای هر تکرار، درآمد افزایش پیدا کند. یعنی در کلام ساده تر، بتوان محصول یا خدمت ارائه شده را تولید انبوه کرد.
مقیاس پذیر: یعنی اینکه بتوان آن مدل کسب و کار را در آینده با افزایش منابع مالی ، نیروی انسانی و … توسعه داد و روش های ایجاد، ارائه و کسب ارزش را بهتر، سریعتر و بیشتر کرد.
تکرارپذیری و مقیاس پذیری یک مدل کسب و کار، با خود، امکان رشد را به همراه خواهند آورد. بنابراین، هدف یک استارتاپ، رشد سریع است. این دو مفهوم مهم هستند که سودآوری و ثروتمند شدن را برای شما به ارمغان می آورند.
هدف از استارتاپ چیست؟
اگر این تعریف استارتاپ را پایه قرار دهیم، هدف استارتاپ تولید پول نخواهد بود،هدفش کسب رضایت مشتری نخواهد بود،هدفش تولید محصول هم نخواهد بود. استارتاپ هدفش یادگیری است و تمام کارهایی که انجام میدهد باید یادگیری باشد. یک استارتاپ باید متوجه شود مشتریانش دقیقا چه میخواهند. واقعیت این است آنچه مشتریان به عنوان خواسته بیان میکنند و یا آنچه ما فکر میکنیم آنها احتمالا بخواهند،همیشه خواسته واقعی آنها نیست.
برای اینکه این موضوع را درک کنید اجازه دهید مثالی از هنری فورد (پایه گذار شرکت فورد) مرد بزرگ صنعت خودروسازی امریکا و جهان برایتان ارائه کنم.در آن زمان که هنری فورد در نظر داشت وسیلهای برای حمل ونقل مردم وارد بازار کند، افراد از کالسکه و دوچرخه برای حمل ونقل استفاده میکردند. هنری فورد میگوید: “اگر من از مردم میپرسیدم که چه میخواهند ، آنها جواب میدادند یک اسب سریعتر” . مشتریان
دقیقا نمیدانند که چه میخواهند، یادگیری از مشتریان فراتر از گوش کردن به
صحبتهای آنهاست. به قول استیو جابز ” این وظیفه مشتریان شما نیست که بفهمند چه میخواهند.” بلکه این وظیفه استارتاپ است که دقیقا خواسته مشتریانش را بفهمد.
حال که اصلیترین وظیفه استارتاپ را متوجه شدیم این سوال را باید پاسخ دهیم که استارتاپ در نهایت با این یادگیری میخواهد به چه برسد؟ جواب این سوال در مفهوم “تناسب محصول وبازار” نهفته است که اولین بار توسط مارک اندرسون مطرح شد. منظور از تناسب محصول وبازار این است : قرار گرفتن در یک بازار خوب با محصولی که نیاز آن بازار را برآورده میکند. بازار جذاب و خوب، پتانسیل بالایی دارد و تضمین میکند که استارتاپ میتواند تولید و فروشش را در این بازار بالا ببرد، از طرف دیگر از طرف دیگر استارتاپ باید به محصولی دست یابد که نیاز بازار هدفش را براورده کند.
مارک اندرسون زندگی یک استارتاپ را به دو قسمت تقسیم میکند:
قبل از دستیابی به تناسب محصول و بازار
بعد از دستیابی به آن
این دو بخش کاملا با هم متفاوت هستند. در بخش اول که طبق تعریف استیو بلنک کسب وکار در حالت استارتاپ قرار دارد تمرکز باید بر روی یادگیری باشد و اما در بخش دوم تمرکز بایستی بر روی اجرا باشد. در بخش دوم ، مشتری، ارزش قابل ارائه، کانال توزیع و به طور خلاصه مدل کسب وکار مشخص است و صرفا تمرکز باید بر اجرا باشد و یک اجرای خوب موفقیت را تضمین میکند ولی در بخش اول که همان استارتاپ است باید تمرکز بر روی یادگیری و رسیدن به تناسب محصول وبازار باشد.
جایگاه نو آوری در استارتاپها
استارتاپ ها معمولا حول ایدههای نوآورانه و خلاقانه بنا میشوند. در واقع فرد یا افرادی خوشفکر با ایدههای نو، در جستجوی روشهایی برای کسب درآمد از آن ایده و تولید انبوه محصولات یا خدمات مبتنی بر آن ایده هستند.
دلیل شکست استارتاپها
اردوی استارتاپ چیست؟
اردوی استارتاپ یک رویداد آموزشی-تجربی (Experiental Education) در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار میگردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزهای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریابها و طراحان گرافیک گرد هم میآیند تا طی ۵۴ ساعت ایدههایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایدهای را اجرا کند.
این برنامه جهانی تابحال بیش از یک هزار بار در بیش از ۴۸۰ شهر دنیا برگزار گردیده و شبکه پهناوری از مشتاقان کارآفرینی را پدید آورده است. در اردوی استارتاپ ایدههای زیادی مطرح میشوند اما آنچه در این برنامه اهمیت فراوان دارد فقط سه چیز است؛ اجرا، اجرا و فقط اجرا!
اردوی استارتاپ همانطور که از نامش پیداست یک رویداد کارآفرینی است که در سه روز آخر هفته برگزار میشود.
روز اول افراد ایدههای خود را مطرح میکنند و از بین ایدههای مطرح شده بهترین آنها با رأی حاضران انخاب میشوند. صاحبان ایدههای انتخاب شده شروع به تشکیل تیم و جذب تخصصهای مورد نیاز برای پیشبرد ایده میکنند. بعد از تشکیل گروهها روز اول به پایان میرسد.
در روز دوم گروهها از اول صبح در مکانی که برایشان تدارک دیده شده حاضر شده و با امکاناتی که در اختیار دارند شروع به اجرایی کردن ایدهی خود مینمایند. در این بین افرادی به عنوان مربی که در زمینههای مختلف دارای تخصص میباشند و یا سابقه ایجاد استارتاپ را دارند گروهها را در جهت اجرایی کردن ایدههایشان راهنمایی و کمک میکنند، با این اوصاف روز دوم کاملاً به اجرایی کردن استارتاپ سپری شده و در این بین ممکن است کارگاههای آموزشی کوتاه مدت هم برگزار شود.
با آغاز روز سوم باز گروهها دور هم جمع شده و آخرین تلاشها را در جهت تولید نمونه اولیه محصولشان انجام میدهند و آماده ارائه آن در حضور داوران میشوند. عصر روز سوم زمان بررسی ایدهها و محصول اولیه حاصل از آن ایده است ، بطوری که گروهها با ارائه توضیحات در زمینه توجیه اقتصادی طرح، ارزشی که ارائه میدهد و افرادی که به عنوان مصرفکنندگان نهایی در نظر گرفته شدهاند و… از طرح خود دفاع میکنند. در نهایت سه تیم برتر با رأی نهایی داوران انتخاب میشوند.
جمع بندی:
استارتاپ، سازمانی است که شکل گرفته است تا در جستجوی مدل کسب و کاری قابل تکرار و مقیاسپذیر باشد.
هدف مدل کسب و کار اولیه شما میتواند درآمد، یا سود یا تعداد کاربران یا تعداد کلیکها و یا هرچیزی که با سرمایهگذاران به توافق رسیدهاید باشد.
بیشتر استارتاپ ها مدل کسب و کار خود را چندین بار تغییر میدهند.
هر استارتاپی حتما لازم نیست در حوزه کامپیوتر و اینترنت و اپ موبایل باشد.
در اردوی استارتاپ، شما افراد خوبی را پیدا میکنید تا روی محصولی کار کنید که یک مشکل واقعی را حل میکند، از کارآفرینان و کارشناسان باتجربه راهنمایی میگیرید، و یک سرمایهگذاری یا یک پروژه را راهاندازی میکنید.
منابع
” استارتاپ ” ، سهیل عباسی
“استارتاپ ویکند “، پویا فتحی
What exactly is a startup? ” ، Amy Fontinelle
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!