اهمیت و ضرورت آموزش کارآفرینی : آموزش کارآفرینی
اهمیت و ضرورت آموزش کارآفرینی
آموزش کارآفرینی تاکید بر ویژگیها، توانمندیها و مهارتهایی دارد که افراد برای راهاندازی، رشد و مدیریت کسبوکار بایستی به آنها مجهز شوند.
گیب (2002) بیان میکند که تفاوت اصلی میان دو مفهوم این است که آموزش ویژگیهای کارآفرینانه در معنای وسیع بر روی مهارتها و توانمندیهایی تاکید دارد که در هر شرایط و محیطی کاربرد دارد، اما آموزش کارآفرینی عمدتا بر مهارتهای لازم جهت راهاندازی و مدیریت کسب و کار تاکید دارد؛ بنابر این، میتوان نتیجه گرفت که در آموزش ویژگیهای کارآفرینانه برروی ابعاد کسب و کار تمرکز نمیشود و مهارتهایی نظیر راهاندازی یک کسب و کار و مدیریت آن مورد توجه قرار نمیگیرد؛ در حالی که در آموزش کارآفرینی، بخش عمده تاکید آموزش بر روی این است که چگونه می توان یک کسب و کار مستقل را به صورت انفرادی و یا گروهی راه اندازی و مدیریت کرد .
تحقیقات نشان می دهد که کارآفرینی امری آموزش پذیر، تقویت پذیر و پرورش پذیر است. اولین کشورهایی که در زمینه آموزش کارآفرینی فعالیتهایی را انجام دادند، کشورهای آلمان، انگلیس، امریکا و ژاپن بودند. امروزه آموزش کارآفرینی به یکی از مهمترین و گستردهترین فعالیتهای دانشگاهی تبدیل شده است. طی دهه 1980، دانشگاهها بر حسب ویژگی گروه های تحت آموزش و نیازهای محلی، منطقه ای و ملی، برنامه های آموزشی متعددی را برای سازمانهای خصوصی و عمومی طراحی نموده اند.
اين قبيل از دورهها به دنبال بهبود و انگيزش گرايشهاي افراد همچون استقلالطلبی، فرصتجويي، ابتكار، تمايل، ریسکپذيري، تعهد به كار،تمايل به حل مشكلات و لذت بردن از عدم قطعيت و ابهام ميباشد. دورههای آموزش کارآفرینی نه تنها جای خود را در بستر دروس دانشگاهی و در رشته های مختلف باز نموده، بلکه در دوره های مختلف تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان نیز مورد توجه قرار گرفته است. گرچه امروزه تنوع این دورهها، شرکتهای موجود را نیز تحت پوشش قرار میدهد و دورههای متعددی جهت رشد، بقا و کارآفرین نمودن سازمانهای بزرگ طراحی شده، اما هدف اولیه از توسعه کارافرینی همانا تربیت نمودن افراد متکی به نفس و آگاه به فرصتها و به طور کلی افرادی است که تمایل بیشتری به راه اندازی کسب و کارهای مستقل دارند. در واقع هدف این است تا افراد طی دوران تحصیل افرادی موسس و اقدام کننده تربیت شوند. این افراد شامل پیشروان در فعالیتها، ماجراجویان، جسوران، مبتکران، فرصتطلبان، جاهطلبان، و ارتقاجویان میباشند.
به طور کلی همراه با آشکار شدن نقش و تاثیر کارآفرینی بر روند اشتغالزایی و رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته، تلاش در جهت آموزش و تعمیم دانش و روحیه کارآفرینی در بین مدیران، تجار، دانشجویان، (که جملگی کارآفرینان بالقوه محسوب میشوند) و کارآفرینان بالفعل شدت گرفت. هدف از آموزش کارآفرینی تربیت افرادی است که بتوانند پس از تکمیل تحصیلات خود افرادی موسس باشند و کسب و کاری را ایجاد نمایند.
آنچه که در تدریس دوره های کارآفرینی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، کارآفرینانه بودن شیوههای تدریس، ترکیب افراد و اهداف آموزشی و تطبیق و همسویی این موارد با یکدیگر میباشد. آموزش کارآفرینی فرآیندی نظاممند، آگاهانه و هدف گرا میباشد که طی آن افراد غیر کارآفرین ولی دارای توان بالقوه به صورت خلاق تربیت میگردند. آموزش کارآفرینی فعالیتی است که از آن برای انتقال دانش و اطلاعات مورد نیاز جهت کارآفرینی استفاده میشود که افزایش، بهبود و توسعه نگرشها، مهارتها و تواناییهای افراد غیر کارآفرین را در پی خواهد داشت.
در گذشته، افسانهای شایع بود که کارآفرینان دارای ویژگی ذاتی هستند و ویژگیهایی همچون: ابتکار، روحیه تهاجمی، تحرک، تمایل در به کارگیری ریسک، توان تحلیلی و مهارت در روابط انسانی در افراد از بدو تولد در فرد وجود دارد. بنابراین، فرض اساسی این بود که کارآفرینان از طریق آموزش، پرورش نمییابند. اما امروزه کارآفرینی به عنوان یک رشته علمی مورد شناسایی قرار گرفته و متقاضیان مستعد بایستی مانند تمامی رشتههای علمی دیگر دانش مربوط به آن را کسب نمایند. آموزش ویژگیهای کارآفرینانه به دامنه وسیعی از شایستگیها و توانمندیها جهت یادگیری کارآفرینانه تاکید دارد. در این آموزش، اعتقاد بر این است که با توجه به شرایط متغیر جامعه جهانی و سرعت تغییرات، افراد بایستی یاد بگیرند که چگونه در سر تاسر زندگی به صورت کارآفرین رفتار کنند و لذا دامنه آن بسیار وسیعتر از صرفا کسب و کار می باشد. با توجه به مطالعات مختلفی که صورت گرفته است ثابت شده که ویژگیهای کارآفرینان در سازمان اغلب اکتسابی است و نه توارثی و از این رو در حال حاضر آموزش کارآفرینی به یکی از مهمترین و گستردهترین فعالیتهای دانشگاهها تبدیل شده است. در شمارگان بعدی نشریه دانشگاه کارآفرین به مطالبی نظیر ضرورت آموزش کارآفرینی، آموزش دورههای کارآفرینی ، محتواهای آموزش کارآفرینی
نویسنده : دکتر جابر نوبخت وند / پژوهشگر و مدرس دانشگاه
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!