ایدهها در نوآوری و کارآفرینی چندان مهم نیستند
ایدهها در نوآوری و کارآفرینی چندان مهم نیستند
افسانه بزرگ در نوآوری اینه که اگه «بهترین ایده» رو شما پیدا کردید، اون چیزی که اتفاق میوفته، دیگه چالش اجرا و پیادهسازی محسوب میشه. درواقع ایده خوب آغاز چالش جستجو به شمار میاد: جستجو برای پیدا کردن ارزشهای موردنظر مشتریان که در مدل کسبوکار نیز سودآور و مقیاسپذیر باشند.
بزرگترین چالش در نوآوری و کارآفرینی، جستجوی ایده نیست بلکه اجرای ایده است. البته که شما باید کارهای بزرگی برای رسیدن به موفقیت انجام بدهید. بااینحال، چالش واقعی و بخش مهم در نوآوری، اجرایی کردن ایده و ایجاد چشماندازی در آینده برای کار کردن با این ایده است.
از هر ۱۰ محصول، ۷ عدد نتونستند انتظارات مشتریان رو برآورده کنند و دلیل این موضوع قابلیت محدود طرحهای کسبوکار برای اجرا و پیادهسازی است. شما میتوانید استدلال کنید که تمام این شکستها درنتیجه دنبال کردن ایده نامناسب است؛ اما موضوع به همین سادگی نیست. تمام این شکستها ناشی از فقدان ارزیابی و تطبیق ایده است. درواقع بیشتر کارآفرینان پس از اجرای ایده و صرف هزینه متوجه ناکارآمدی آن میشوند.
بااینحال، چالش واقعی در نوآوری و کارآفرینی، یافتن ایده کامل نیست. بلکه چالش اصلی جستجوی ارزش مشتری و طراحی مدل کسبوکاری مناسب است. به همین دلیل استیو بلانک- آغازگر جنبش استارتاپ ناب – استارتاپ را سازمانی موقتی میداند که در جستجوی مدل کسبوکار قابل تکرار و مقیاسپذیر است.
متأسفانه، بسیاری از شرکتهای ایجادشده و کارآفرینان مبتدی هنوز به افسانهی ” بهترین ایده ” اعتقاددارند. شرکتها معتقدند اگر بهترین ایده را از طریق ایدههای رقابتی یا با الهام گرفتن از دیگران، بیابند؛ میتوانند بهسرعت وارد مرحله اجرا شوند. درحالیکه شرکتها باید این واقعیت را بپذیرند، خلق ایده، تنها آغاز مرحله جستجو است. هنگامیکه شما سفر نوآوریتان را شروع میکنید، تنها کار شما این است که ریسک ایجاد چیزی را که کسی خواهان آن نیست، کاهش دهید.
مرحلهی جستجو شامل دو اقدام کلیدی است:
طراحی و ساخت سریع ایدهها با بوم مدل کسبوکار و بوم ارزش پیشنهادی.
ارزیابی فرضیات اساسی که باید در اجرایی کردن ایدهتان بهدرستی کار کنند. همچنین یافتن شواهدی مبنی بر اینکه در مسیر درست در حال حرکت هستید.
هنگامیکه مدارک کافی در دست دارید که نشان میدهد در مسیر درست قرارگرفتهاید، میتوانید به مرحله اجرا بپردازید. در مرحله بعدی، چالش این است که ایدهتان را مدنظر قرار داده و کسبوکار بالقوهتان را به سطح بعدی برسانید.
نویسنده: نرگس سقازاده/ پژوهشگر حوزه مدیریت
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!