برندی که شما نامیده میشوید؟ برند شخصی (قسمت چهارم)
برندی که شما نامیده میشوید؟
برند شخصی (قسمت چهارم)
همانطور که میدانید برند شخصی یعنی هر شخص شامل مجموعهای از مهارتها است. برند شخصی بیانگر یک ایده بزرگ یا یک سیستم اعتقادی- نگرشی است که برای سایر افراد متمایز و جذاب است. در این شماره قصد دارم شما را با مؤلفههای برند شخصی آشنا نمایم. دفتر یادداشتی برداشته و به سؤالات زیر پاسخ دهید. کونل (2009) برند شخصی را با شش جزء ارائه نمود این اجزاء پایههایی هستند که افراد، برند شخصیشان را روی آنها بنا میکنند. آنها افتراق فرد را پررنگ نموده و هنگامیکه تعریفی از ماهیت برند شخصیاش ارائه میکند، صحت آن را تضمین میکند. این اجزاء عبارت است از:
ویژگیها: در این قسمت شما باید ویژگیهای فیزیکی خویش را توصیف کنید. اینکه شما خود را چگونه میبیند و دیگران شما را چگونه میبینند. ازنظر فیزیکی چه چیز در مورد شما متمایز است که شما را از دیگران متفاوت میسازد.
مزایا: توضیح اینکه مردم در معاشرت با شما چه احساسی دارند.
ارزشها: چه ارزشهایی بیشترین اهمیت را برای شما دارند. این ارزشها در طی تربیت و تجارب زندگی شکل میگیرند و شما در طی آنها، ازآنچه که بهعنوان درست و غلط در جهان میبینید، بیشتر آگاه میشوید.
تجربه: اینکه شما در چه مواردی خوب عمل میکنید و در زندگی شخصی یا کاریتان چهکاری انجام دادهاید که میتوانید به آن استناد کنید.
رفتارها: اینکه شما از چه چیزهایی صحبت کرده و آنها را انجام میدهید. آیا رفتارهای شما پایدار است.
شخصیت: ویژگیهای شخصیتی شما چیست و خود شما و دیگران، شمارا چگونه توصیف میکنند.
حال به چکلیست زیر پاسخ دهید.
ویژگیها
دیگران شمارا چه ازنظر فیزیکی و چه ازنظر احساسی چگونه میبینند که باعث متمایز ساختن شما از سایرین میشود؟ |
شخصیت
خصوصیات فردی شما چیست؟ خودتان را چگونه توصیف میکنید؟ |
رفتارها
چیزهایی که میگویید و انجام میدهید کداماند؟ به موقعیتهای خاص چگونه واکنش نشان میدهید؟ |
ماهیت برند شخصی | ||
ارزشها
آنچه شمارا عزیزترین و باارزشترین نگه میدارد، اصولی که بیشتر از دیگران به آنها اعتقاددارید، نام ببرید. |
تجربه
چه میدانید؟ در چه زمینههای شخصی و حرفهای موفق بودهاید؟ |
مزایا
افراد به خاطر تجربههایی که با شما داشتهاند چه احساسی دارند؟ شما برای آنها چه منافعی دارید؟ |
برندسازی شخصی بهطورمعمول با ایجاد فهرستی از ویژگیها، اعتقادات، ارزشها و انگیزههایی آغاز میشود که افراد از طریق آنها خود را در یک نقش تعریف میکنند. هویت برند شخصی بر مبنای ویژگیهای درونی و ذاتی فرد که باید تبدیل به برند شوند و نیز عوامل بیرونی شامل روابط فرد با دیگران، میباشد. برند شخصی یک فرآیند از درون به بیرون است که بر مبنای نقاط قوت و ویژگیهای متمایز فرد در مقایسه با دیگران میباشد.
جایگاهیابی برند شخصی.
برند افراد نیازمند جای گرفتن در ذهن مصرفکنندگان (دیگران) را دارد. جایگاهیابی برند، تلاشهای ارتباطات بازاریابی است که بهطور فعالانه در ارتباط با هویت برند فرد و برای بازار هدف مشخصی انجام میشود. برندسازی شخصی بر محور ترویج خود[1] است. افراد جایگاهیابی برند را برای برجسته ساختن ویژگیهای مثبت خود که برای مخاطبان بازار هدف ارزشمند است و بهطور همزمان برای متمایز ساختن خود از دیگر افراد در بازار به کار میگیرند. در مورد برندسازی شخصی، جایگاهیابی برند از طریق معرفی خود[2] اتفاق میافتد. بنا به دیدگاه نمایشپردازی[3]، عملکرد بازیگر، ترکیبی از آثار مصنوعی[4]، رفتارهای غیرکلامی و تاکتیکهای کلامی است که توسط انگیزههای تعاملی او تحت تأثیر قرار میگیرند.
ابزارهای ساختهشده.
: مجموعهای از فعالیتهای مرتبط با نگارش شرح زندگی شخصی خود توسط خود فرد، وجود دارند و نیز ابزارهای بسیاری میتوانند برای مدیریت و کنترل اطلاعات در مورد پتانسیلهای فرد مورداستفاده قرار گیرند مانند رزومه و نامه درخواست که شیوهای برای نمایش شواهدی از مهارتها و قابلیتهای فرد فراهم میسازد.
ظاهر شخصی:
ظاهر به سطح بهداشت، نظافت شخصی و لباس مناسب فرد اشاره دارد. هنجارهای خاصی در مورد لباس حرفهای و سطح پاکیزگی وجود دارد که عموماً مورد انتظار است. افراد از ظاهر بهعنوان بخشی از شیوه ایجاد تصویر خود در محیط کار استفاده میکنند. ظاهر حرفهای میتواند تلاشی آگاهانه بهمنظور معرفی خود را منعکس سازد که برای تأثیرگذاری بر برداشت دیگران از فرد در محیط کار، مورداستفاده قرار میگیرد.
شیوه تعامل:
شیوه تعامل شامل نگرشهایی است که فرد در تلاش برای تأثیرگذاری بر دیگران جهت ایجاد برداشتی خاص در مورد او، به آنها منتقل میکند. یکی از شیوههای بسیار رایج برای انتقال نگرشها، ارتباطات غیرکلامی است؛ یعنی شیوهای ارتباطی که از واژگان گفتاری استفاده نمیکند. این شیوهها شامل اشارات و حرکات در موقع سخن گفتن، حالات صورت و زبان بدن میباشد و میتواند انواع زیادی از اطلاعات را منتقل کند.
رفتارهای کلامی: نشانههای ارتباط کلامی میتواند به دوطبقه گسترده از تاکتیکها تقسیم شود: تاکتیکهای مدعی و دفاعی. افراد از تاکتیکهای مدعی برای ایجاد تصویری استفاده میکنند که قابلیتهای موردنظر را ترویج میکند، درحالیکه تاکتیکهای دفاعی بهمنظور حفاظت یا اصلاح تصویر فرد مورداستفاده قرار میگیرند (بهانهها، توجیهها و عذرخواهیها).
[1] Promotion of the self
[2] Self presentation
[3] Artifactuals
[4] Interation motives
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!