برندی که شما نامیده میشوید؟ برند شخصی (قسمت اول)
برندی که شما نامیده میشوید؟
برند شخصی (قسمت اول)
در این شماره قصد داریم شمارا با مفهوم برند شخصی (Personal Branding) آشنا نماییم. برند شخصی یعنی ” اینکه خودتان باشید، بهترین خود”. برند شخصی دانستن این موضوع است که چه چیز برای شما معتبر بوده، شمارا از همتایانتان متمایز ساخته، شمارا به مخاطبان هدفتان مرتبط کرده و آنها را متقاعد میسازد، و سپس استفاده از آن برای دستیابی به اهدافتان و افزودن ارزش به کارفرمایتان میباشد. امروزه برند سازی شخصی به مهارتی مهم برای بقا تبدیلشده است. زیرا هر فردی صرفنظر از سن، موقعیت یا کسبوکار، یک برند شخصی دارد. برند شخصی باید منعکسکننده هویت شخصی باشد اما مهم است که آنها را از یکدیگر متمایز کنیم. هویت شخصی دربرگیرنده همه ویژگیهای شخصیتی فرد اعم از مثبت و منفی میباشد. برند شخصی تمایل شما درباره نحوه ادراک دیگران از شمارا منعکس کرده و با برجسته ساختن آن ویژگیها شکل داده میشود و بنابراین میتواند انتخابی آگاهانه باشد. قدرت یک برند شخصی با سه مؤلفه تمایز(Distinctive)، مرتبط بودن(Relevant) و سازگاری(Consistent) مشخص میشود. برند شخصی به اینکه افراد تا چه اندازه میتوانند تواناییها و ویژگیهای خود را بهخوبی شناسایی کنند، بستگی دارد. هنگامیکه فرد بزرگترین نقاط قوت خود را از دیگران متمایز کند، این تمایز او را بهیادماندنی خواهد ساخت. برند شخصی باید معرف باورهای فرد بوده و آنها را به سایرین منتقل کند، اما مرتبط بودن در یک برند شخصی مستلزم درک و اهمیت دادن به باور سایر افراد نیز میباشد. مؤلفه سازگار بودن برای یک برند، به افرادی اشاره دارد که کارهایی را بارها و بارها به شیوهای متمایز و مرتبط انجام میدهند، زمانی که برند شخصی سازگار باشد، افراد قادر به اعتماد به آن هستند چراکه بهطور مداوم به شیوهای خاص فعالیت و معاشرت میکنند. افراد میتوانند بدانند که چه چیز از صاحب برند انتظار داشته باشند. درواقع برند شخصی سازگار به افراد امکان میدهد که تداعیات ذهنی و احساساتشان را درباره دیگران، صرفنظر از جایی که با برند مواجه شدهاند، حفظ کنند.
هنگامیکه فرد یک برند موفق را کشف و ایجاد کرده و آن را پرورش دهد، منافع بسیاری به دست خواهد آورد، که به شیوههای زیر دیده میشود: افزایش در معرض دید بودن ، ایجاد تمرکز مشخص بر حرفه یا کسبوکار فرد، بالا بردن درآمد فرد، افزایش پاداش او، رونق یافتن در طول رکودهای اقتصادی، توسعه یافتن به حوزههای جدیدی از کسبوکار، درنهایت دستیابی به اهداف، شناخت بهتر خود و افزایش اعتمادبهنفس.
یک برند شخصی موفق و قدرتمند، قدرت تأثیرگذاری بسیاری بر تصمیمات، خریدها و گرایش دیگران خواهد گذاشت: بهعنوانمثال، هنگام اندیشیدن در مورد یک پروژه یا فرصت که در آن فرد یکی از بیشمار داوطلبان است، نام فرد یکی از نخستین نامهایی است که به ذهن میرسد (اعطای جایگاه ذهنی برتر). داشتن موقعیتی بهعنوان یک متخصص در یک قلمرو، به معنی افزایش نفوذ و اعتبار تصمیمات میباشد. یک برند شخصی قدرتمند افراد را تشویق میکند که فرد را در رأس قرار دهند. اعتبار یک برند شخصی میتواند ناشی از دستاوردها، جایگاه دانش یا حتی سبک شخصی باشد، همین اعتبارها به اعمال فرد وزن بیشتری داده و در معرض دید بودن او را افزایش میدهد. توانایی مجذوب ساختن و ایجاد یک هاله شخصی که افراد درست را جذب میکند، یکی از قدرتمندترین نیروهای برند سازی شخصی است. یک برند شخصی که صداقت، دانش و هوش را منتقل کند، فروش را افزایش خواهد داد چراکه مشتری درک میکند که ارتباط با شخص، ارزش را افزایش میدهد. نام فرد بر روی یک پروژه یا محصول باعث میشود افراد آن را بشناسند و اعتبار و فرصتهایی را نیز در بر خواهد داشت. یک برند شخصی میتواند فرد را بهعنوان بخشی از یک روش یا فناوری جذاب در کسبوکار قرار دهد. با ترکیب تمام موارد ذکرشده، یک برند شخصی میتواند موجب ترفیع فرد، افزایش فروش خدمات، یا افزایش ادراک از تخصص او شود بهطوریکه فرد بتواند پاداش بیشتری تقاضا کند. حال برای ایجاد برند شخصی در خود، ابتدا فهرستی از چشمانداز، رسالت و رؤیاهای خود تهیه نمایید. ارزشها و تفاوتهایی که شمارا از سایرین متمایز و خاص میکند را در آن ذکر نمایید. سپس بیانیه برند شخصی خود را شامل بلندپروازی، اهداف برند، تخصص، ویژگیهای خدمات برتر و قلمرو فردی خود را تعریف و تنظیم نمایید. در مرحله سوم، بایستی یک برنامه کاری منسجم و متعادل بر مبنای بلندپروازی شخصی خود تهیه نمایید که قابل مدیریت و قابلاندازهگیری باشد. در مرحله آخر بایستی برنامه برند شخصی خویش را اجرا و ترویج نمایید. برند شخصی شما باید بهگونهای اثربخش، ایجاد و حفظ گردد.
دکتر شیوا شعبانی
پژوهشگر و مدرس دانشگاه
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!