برندی که شما نامیده میشوید؟ برند شخصی (قسمت سوم)
برندی که شما نامیده میشوید؟
برند شخصی(3) (قسمت سوم)
همانطور که میدانید برند شخصی(3) یعنی هر شخص شامل مجموعهای از مهارتها است. برند شخصی بیانگر یک ایده بزرگ یا یک سیستم اعتقادی- نگرشی است که برای سایر افراد متمایز و جذاب است. در این شماره قصد داریم شما را با معیارهای برندسازی شخصی آشنا نماییم. در این قسمت، هشت معیار که فرد میتواند برند شخصی خود را در حین تکامل در مقایسه با آنها بسنجد را مطرح میکنیم. درواقع این قوانین استانداردهایی هستند که باید در هنگام ایجاد برند شخصی موردتوجه قرارگرفته و برای بررسی پیشرفت آن در طول زمان مورداستفاده قرار بگیرند. این هشت قانون عبارتاند از:
قانون 1. تخصص: اگر فرد بخواهد برای همه افراد تداعیکننده همهچیز باشد، نتیجه این میشود که برای هیچیک از آنها هیچچیز نخواهد بود. تخصص مفهومی بسیار مهم در بازاریابی شخصی میباشد که به معنای انتخاب یک بخش محدود از میان همه مخاطبان و سپس رساندن پیامی مشخص به آنها است.
قانون 2. رهبری: برای داشتن یک برند شخصی(3) خوب، فرد بهعنوان یکی از مطلعترین، برجستهترین یا ماهرترین افراد در زمینه خود در نظر گرفته شود.
قانون 3. ویژگیهای شخصیتی: برند شخصی باید پیرامون ویژگیهای شخصیتی فرد در تمامی ابعاد حتی شامل خطاها، ساخته شود.
قانون 4. تمایز: هنگامیکه فرد برند شخصی خود را ایجاد کرد، باید آن را به شیوهای منحصربهفرد بیان کند. برای تأثیرگذاری قدرتمند، فرد باید خود را به شیوهای متفاوت از دیگر افرادی که در همان حوزه هستند، بیان کند. بیان خود به شیوهای متمایز تنها روشی است که توسط آن برند شخصی(3) در ذهن افراد نقش میبندد.
قانون 5. مشهود بودن: برند شخصی(3) باید بهطور سازگار و مکرر دیده شوند تا زمانی که برند شخصی فرد شناخته شود، مشهود بودن مهمتر از تواناییهای او است.
قانون 6. وحدت: رفتار فرد در خفا باید با برند عمومی او تطابق داشته باشد. وحدت درباره هدایت زندگی شخصی، مطابق با شخصیت عمومی او میباشد.
قانون 7. پشتکار: هنگامیکه برند شخصی(3) ایجاد شد، باید به آن زمان داده شود تا رشد کند، باید به آن وفادار ماند و هوسهای زودگذر را نادیده گرفت. هیچ راه میان بری برای دستیابی به برند شخصی(3) وجود ندارد، آن برندهایی که یکشبه به نظر میرسند، حاصل سالهای زیاد پشتکار داشتن است.
قانون 8. حسن نیت: هرچه که فرد بیشتر بهعنوان فردی خوشنیت یا مجسم کننده آرمانهای ارزشی در نظر گرفته شود، برند او نفوذ بیشتری خواهد داشت. برند شخصی(3) میتواند برای دارنده خود، موفقیت به ارمغان آورد اما این امر باید بهعنوان نتیجه فرعی در نظر گرفته شود.
حال زمان ایجاد یک هویت برند معتبر شخصی برای خودتان است، دفتر یادداشتی برداشته و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
- تعریف و تنظیم بلندپروازی شخصی: این مرحله شامل تعریف و تنظیم بلندپروازیهای فرد به شیوهای هیجانانگیز و متقاعدکننده و مشهود ساختن آن است. بلندپروازی شخصی فرد، روح، نقطه آغاز، هدف اصلی و اصول راهنمای ببرند شخصی(3) فرد است. بلندپروازیهای شخصی شامل چشمانداز شخصی، رسالت و نقشهای کلیدی فرد است که با چهار زاویه دید شامل درونی، بیرونی، دانش و یادگیری و مالی در ارتباط است. بدین ترتیب در برند فرد و نیز در زندگی او توازن ایجاد میشود. این مرحله شامل شناختن خود و پاسخگویی به سؤالات زیر است: رؤیاهای شما چیست؟ شما چگونه انسانی هستید؟ چه چیزهایی برای شما مهم است؟ چه چیز شما را منحصربهفرد و خاص میسازد؟ چرا شما با دیگران متفاوت هستید؟ ارزشهای شما چیست؟ و استعدادهای شما کدام است؟
-
تعریف و تنظیم برند شخصی(3)
: این مرحله شامل تعریف و تنظیم پیمان برند شخصی معتبر، متمایز، مرتبط، برانگیزاننده، بلندپروازانِ و بهیادماندنی است. در وهله اول باید یک تحلیل نقاط قوت و ضعف/ فرصت و تهدید[1] شخصی و ارزیابی خود انجام شود. نتیجه این مرحله تعریف سبک زندگی شخصی فرد است که باید با بلندپروازی شخصی و اهداف برند فرد مرتبط باشد. اهداف برند عبارت است از چیزی که فرد میخواهد برند شخصیاش آن را تحقق بخشد. این مرحله نیز باید با چهار زاویه دید ذکرشده: درونی، بیرونی، دانش و یادگیری و مالی مرتبط باشد. بهعلاوه فرد باید تخصص خود را نیز تعریف کند، یعنی تمرکز بر یک استعداد اصلی. حال در دفتر یادداشت خود به این سؤالات پاسخ دهید: مخاطبان شما چه کسانی هستند و بزرگترین نیازهای آنها چیست؟ بیانه برند شخصی(3) شما شامل مجموعه بلندپروازی شخصی، اهداف برند، تخصص، صفات غالب میباشد.
- تنظیم یک چکلیست شخصی متعادل: بلندپروازی شخصی و برند شخصی(3) اگر اقدامی در جهت تحققشان صورت نگیرد، هیچ ارزشی ندارند؛ بنابراین در این مرحله تمرکز بر ایجاد یک برنامه عمل منسجم و متوازن بر مبنای بلندپروازی شخصی و برند شخصی(3)، برای دستیابی به اهداف زندگی، برند و حذف عوامل منفی است. این مرحله پیرامون ترجمه بلندپروازی و برند شخصی(3) به یک چکلیست شخصی متعادل است. این چکلیست شامل عوامل کلیدی موفقیت شخصی است که به بلندپروازی و برند شخصی و مقاصد، معیارهای عملکرد، اهداف و فعالیتهای بهسازی مرتبط به آنها، در ارتباط است. این مرحله نیز به چهار زاویه دید درونی، بیرونی، دانش و یادگیری و مالی تقسیمبندی میشود. شما باید این چکلیست را بهطور مستمر بر مبنای بلندپروازی و برند شخصی(3) خودتان بهبود داده و مدیریت کنید.
- اجرا و ترویج بلندپروازی، برند و چکلیست متعادل شخصی: بلندپروازی، برند شخصی(3)و چکلیست متعادل شخصی درصورتیکه اجرایی نشوند، هیچ ارزشی ندارند؛ بنابراین مرحله بعدی اجرا، نگهداری و ترویج آنها است. فرد در این مرحله میتواند بهعنوان راهنما از چرخه معرفیشده یعنی برنامهریزی، بهکارگیری، اقدام و به چالش کشیدن، استفاده کند که باید بهطور مستمر پیگیری شود. این چرخه برای رشد تدریجی آگاهی از برند فرد ضروری است. هنگامیکه برند شخصی ایجاد شد، باید بهطور مستمر از آن نگهداری شود. شما باید پیمان برند شخصی(3) خود را با توجه به بینشها، چالشها و تجربههای جدید، تعدیل کنید. هرچه شما بیشتر برند شخصی(3) خود را تقویت، نگهداری و حفاظت نمایید و آن را ترویج دهید، موفقتر خواهید بود.
دکتر شیوا شعبانی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!