شرکت‌های استارتاپی کد پستی 10 رقمی دریافت می‌کنند

شرکت‌های استارتاپی کد پستی 10 رقمی دریافت می‌کنند

 

این مهم با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت ملی پست و سازمان فناوری اطلاعات ایران در کشور اجرایی خواهد شد. تخصیص کدپستی به شرکت‌های استارتاپی درخواست کننده از طریق سامانه سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام خواهد شد. در واقع اختصاص کد پستی به شرکت‌های استارت آپی مستقر در فضاهای اشتراکی و مراکز رشد و شتاب‌دهنده آغازگر استحکام زنجیره خلق ارزش و فعالیت اقتصادی این زیست‌بوم است.
این تفاهم‌نامه در راستای اجرایی کردن ماده ۱۰ آیین‌نامه نوآفرین در خصوص تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی الکترونیکی به استعلام‌های موردنیاز دستگاه‌های اجرایی از طریق شبکه ملی تبادل اطلاعات امضاء شد.
اختصاص کد پستی به ازای هر میز در مکان‌های اشتراکی مراکز رشد و شتاب‌دهنده، نقطه آغاز فعالیت‌های بعدی استارتاپ ها در اموری از قبیل کد بیمه، مالیات و غیره خواهد بود. این کد پستی‌ها هیچ تفاوتی با دیگر کد پستی‌ها ندارد و به‌صورت استاندارد و ده‌رقمی به کسب‌وکارهای نوپا تعلق می‌گیرد.

آیا خودرو هم نیاز به مولتی ویتامین دارد؟

آیا خودرو هم نیاز به مولتی ویتامین دارد؟

بررسی عملکرد مكمل سوخت و انژكتورشوى پتروتكس

 

امروزه با توجه به ظرافت و پیچیدگی موتورهای بنزینی در خودروهای پیشرفته جهان، استفاده از مکمل‌های سوختی را نمی‌توان نادیده گرفت. نیاز به بنزین با درجه اکتان بالاتر به‌خصوص در موتورهای توربو احساس می‌شود كه اين امر با استفاده از اکتان‌افزاهای با کیفیت بالا و مورد اعتماد (كه از سوی کارشناسان و متخصصان این حوزه نیز بسیار توصیه شده است)، برطرف می‌شود.

اکتان‌افزای پتروتکس، تحت لیسانس شركت پتروتکس آلمان می‌باشد که از محصولات شناخته‌شده و مورد اعتماد در بازار می‌باشد و توسط شرکت اروندشیمی، تولید و عرضه می‌شود. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد اكتان بوستر پتروتكس می‌توان به طراحی دومنظوره آن اشاره نمود که علاوه بر افزايش درجه اكتان و آرام‌ترسوزى سوخت، دارای نوعى شويندگى تكنيكى است كه كك و صمغ و دوده‌های ناشی از احتراق ناقص بنزین و یا بنزین کهنه (بیش از 6 ماه) را در خود حل كرده و سبب تنفس هر چه‌بهتر موتور خودرو می‌گردد. واضح است که این کک و صمغ ایجادشده باعث گرفتگی مجاری و منافذ تنفسی انژکتور موتور گرديده و اين امر علاوه بر به‌هم‌ریختگی مخلوط سوخت هوا در موتور خودرو باعث تشديد تشكيل كك بر روى سطوح درون موتور، كاهش راندمان موتور و لرزش محسوس و يا نامحسوس آن می‌شود.

استفاده از این محصول مزایای دیگری نیز برای موتورهای بنزینی دارد و علاوه بر بالا بردن درجه اکتان به میزان 8 واحد، موجب افزایش قدرت موتور، پاک‌سازی انژکتور و موتور، کاهش صدای موتور و افزایش طول عمر کاتالیزور و اگزوز می‌شود.

 

اتکا به زیست‌بوم نوآوری راه شکست کرونا است

اتکا به زیست‌بوم نوآوری راه شکست کرونا است

پردیس فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس افتتاح شد. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم، گفت: نیروی فکر و خلاقیت جوانان تنها راه نجات کشور از شرایط سخت کنونی است. ما معتقدیم جوانان هستند که می‌توانند راهی برای رهایی از بحران کرونا پیدا کنند.
وی افزود: شرایط تحریم و سختی، نوآوری خلق می‌کند. همه کارآفرینان برتر دنیا هم کسانی هستند که در شرایط سخت اقتصادی زندگی کرده‌اند.
به گفته ستاری، چرخش چرخ‌های اقتصادی کشور دیگر با نفت و فرهنگ نفتی میسر نیست. این فکر و ایده جوانان است که می تواند به رونق اقتصادی بیانجامد.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: تنها اتکا به توانایی‌های داخلی می‌تواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد. حتی شرایط فعلی که به دلیل شیوع کرونا در کشور ایجاد شده با توانایی‌های داخلی قابل حل است.
ستاری در ادامه بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان خوبی در حوزه تولید تجهیزات پزشکی و دارو در کشور فعالیت می‌کنند که می‌توانند خدمات خوبی به مردم در زمینه مبارزه با بیماری کرونا ارائه کنند.

افتتاح نخستین شتابدهنده علوم و فناوری‌های شناختی

معتقد است که محصول، نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. هیچ محصولی با پول دولت تولید نمی‌شود.
وی افزود: در دنیا هیچ دانشگاهی خودرو، واکسن یا دارو تولید نمی‌کند، بلکه این شرکت‌های دانشگاهی هستند که این محصولات را با کمک دانشجویان و اساتید تولید می‌کنند.
ستاری همچنین تاکید کرد: همه‌گیری ویروس کرونا در کشور با خلاقیت‌های دانش‌بنیانی قابل درمان است و راه‌های تجربه نشده را به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم دوران شیوع این بیماری در کشور را کاهش دهیم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که باید تاثیرگذاری دانشگاه‌ها در جامعه بیشتر شود، گفت: یعنی مردم بیشتر از وجود هیات های علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان بهره ببرند.

اهداف و مأموریت پارک‌های علمی و فناوری، پارک‌های علمی مستقر در دانشگاه چالمرز
به گفته ستاری، اقتصاد دانش‌بنیان تنها اقتصادی است که می‌تواند تاثیرگذاری دانشگاه‌ها در جامعه را افزایش دهد. اقتصادی که بر مبنای نیروی فکر شکل گرفته است نه پول و سرمایه.
رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان افزود: باید زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور شکل بگیرد چون دیگر نفت و فرهنگ نفتی پاسخگوی نیاز مردم نیست.
وی افزود: کشوری با داشتن ۳۴ میلیون جوان و دانشگاه‌های متعدد با تفکر نفتی مدیریت نمی‌شود و باید با کمک زیست‌بوم نوآوری اداره شود.
به گفته ستاری، در شرایط سخت تحریم‌ها و همه‌گیری ویروس کرونا در کشور تنها با توانایی‌های داخلی می‌توانیم سربلند شویم. این توانمندی‌ها در قالب خلاقیت‌ها می‌تواند راه نجات مردم و کشور باشد. تحریم و سختی، نوآوری و خلاقیت می‌آفریند.
وی با اشاره به این‌که دانش‌بنیان های توانمند زیادی در حوزه تولید تجهیزات پزشکی، دارو و ملزومات پزشکی فعالیت می‌کنند، گفت: این دانش‌بنیان‌ها می‌توانند در حوزه پیشگیری و شناسایی بیماری کرونا به مردم کمک کنند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تاکید کرد: شرکت‌هایی که در حوزه تولید ماسک‌های نانو و ضدعفونی کننده‌ها فعالیت می‌کنند می‌توانند در کنار توسعه بازار خود، نیاز جامعه را هم مرتفع کنند.
وی افزود: شرایط سخت تحریم ها، اتفاقات ناخوشایند اقتصادی و شیوع بیماری کرونا برای برخی دانش‌بنیان‌ها بازارسازی کرده و کسب و کار برخی دانش بنیان ها را کساد کرده است اما باید از این فرصت بی نظیر برای رشد توانمندی های داخلی استفاده کنیم.
به گفته ستاری، ایران در حوزه بیوتکنولوژی در دنیا و منطقه بی‌نظیر است. تولید داروهای پیچیده زیستی در ایران یکی از افتخارات ما است. من معتقدم که بیوتک در خون ایرانیان است.
وی با اشاره به راه اندازی آموزش آنلاین دانشگاهی و مدارس، گفت: استفاده از این روش خلاق نتیجه بروز محدودیت ها و سختی ها است. در واقع از روش هایی بهره گرفته ایم که نوین هستند و تاکنون از این تکنیک ها استفاده نکرده بودیم.
ستاری با بیان این که دانشگاه ها یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد دانش‌بنیان هستند، تاکید کرد: افزایش تاثیرگذاری دانشگاه‌ها در جامعه هدفی است که باید محقق شود.
وی معتقد است که باید تاثیرگذاری دانشگاه تربیت مدرس در جامعه و میان مردم به واسطه ظرفیت علمی بالایی که دارد بیش‌تر شود.
ستاری همچنین گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم از هر حرکتی که به توسعه فناوری و نوآوری بیانجامد حمایت می‌کند.

نقش خلاقیت در پرورش مدیران خلاق

نقش خلاقیت در پرورش مدیران خلاق

نوآوری یعنی این‌که یک شرکت یا یک فرد با استفاده از خلاقیت، پول می‌سازد.

سازمان‌ها، مدیران و دیگر کارکنانشان سعی می‌کنند افکار و مفاهیم بدیعی را خلق کنند که به نوآوری‌ها منتهی خواهد شد؛ نظیر محصولات یا خدمات جدید یا بهینه، فرایندهایی که باعث افزایش کارایی می‌شود، فعالیت‌های بسیار رقابتی بازاریابی یا مدیریت برتر. فرایند خلق یک چیز جدید به بدعت و نوآوری معروف است.
یک چیز بدیع و اصیل، چیز جدیدی است، چیزی که قبلا وجود نداشت. خلاقیت، فرایند خلق چیز جدیدی است که دارای ارزش است. افکار و اندیشه‌های تازه و بدیع بسیار زیادی وجود دارد اما بعضی از آن‌ها ممکن است، دارای ارزش نباشند و در نتیجه، خلاق و ابتکاری به حساب نیایند. خلق، چیزی بدیع و اصیل است که دارای ارزش است.
نوآوری، فرایند خلق چیزی جدید است که ارزش قابل توجهی برای فرد، گروه، سازمان، صنعت یا جامعه دارد، بنابراین نوآوری عبارت است از خلقتی که دارای ارزش قابل توجه است.
این تمایزها ممکن است سطحی و نظری به نظر آیند، اما در حقیقت به چند دلیل چنین نیست. همه‌ی این دلایل به هدف غایی نوآوری مربوط می‌شوند. نخست این‌که لازم است بدانید که آیا اندیشه‌هایی را که خلق می‌کنید، خلاق هستند یا صرفا بدیع یا اصیل؛ صرفا اصیل‌بودن اندیشه‎ها کافی نیست؛ دوم، برای این‌که نوآور باشید، لازم است از صرفا خلاق‌بودن فراتر روید. لازم است بدانید که آیا افکاری که خلق می‌کنید، قابلیت لازم را برای ارزش معنی‌دار، دارد، یعنی آیا قابلیت و استعداد تبدیل‌شدن به نوآوری‌ها را دارد. سرانجام این‌که شرکت‌ها و همین‌طور افراد باید بیاموزند که ایجاد و خلق را به نوآوری تبدیل کنند. متأسفانه با آن‌که شرکت‌های آمریکایی و کارکنانشان تقریبا به اندازه‌ای که باید، خلاق نیستند، سابقه‎ی عملکردشان به هنگامی که نوبت به تبدیل خلاقیت به نوآوری می‌رسد، حتی بدتر می‌شود. به طور متوسط، فقط یک ایده از ده ایده که در آزمایشگاه پرورش می‌یابد، به بازار راه پیدا می‌کند. در نتیجه، جایگاه رقابتی جهانی شرکت‌های آمریکایی در سال‌های اخیر تزلزل یافته و تا زمانی که این شرکت‌ها نوآورتر نشوند، این تزلزل ادامه خواهد یافت. به علاوه، اگر شرکت‌ها نتوانند نوآور باشند، در رویارویی با دیگر چالش‌های راهبردی و در انجام فعالیت اقتصادی روزمره، آن‌ظور که باید اثربخش و کارامد باشند، نخواهند بود. حل مسائل و پیگیری فرصت‌ها به راه‌حل‌هایی نیاز دارد که بسیاری از آن‌ها ممکن است، مختص یک وضعیت خاص باشد، بنابراین خلاقیت و نوآوری حاصل از آن برای بقا و موفقیت شرکت،امری حیاتی است.

– ویژگی‌های افراد اخلاق

روانشناسان سعی داشته‌اند تا مشخصات افرادی که دارای سطح بالایی از خلاقیت هستند، مشخص کنند؛ «استیز» عوامل زیر را برای افراد خلاق بیان داشته است:

1ـ سلامت روانی و ادراکی: توانایی ایجاد تعداد زیادی ایده به طور سریع
2ـ انعطاف‌پذیری ادراک: توانایی دست‌کشیدن از یک قاعده و چارچوب ذهنی
3ـ ابتکار: توانایی در ایجاد و ارائه‌ی پیشنهادهای جدید
4ـ ترجیح‌دادن پیچیدگی نسبت به سادگی: توجه‌کردن و در نظر گرفتن چالش‌های جدید مسائل پیچیده
5ـ استقلال رأی و داوری: متفاوت‌بودن از همکاران در ارائه‌ی نظرات و اندیشه‌های نو

نقش مدیر در پرورش خلاقیت

نقش مدیریت در مجموعه‌هایی که خلاقیت و نوآوری از ضروریات و عامل اصلی است، بسیار مهم و حساس است، زیرا مدیریت می‌تواند توانایی و استعداد خلاقیت و نوآوری را در افراد ایجاد، ترویج و تشویق کند و یا رفتار و عملکرد او می‌تواند مانع این امر حیاتی شود. هنر مدیر خلاق عبارت است از استفاده از خلاقیت دیگران و پیداکردن ذهن‌های خلاق. مدیر خلاق باید فضایی بیافریند که خودش بتواند خلاق باشد و افراد سازمان را هم نیز برای خلاقیت تحریک کند و این فضا، فضایی است که از کار روزمره به دور است و به نحوی تفویض اختیار می‌کند تا هر کسی مشکل خودش را حل کند.
برای این که افراد در سازمان به تفکر بپردازند، باید محیطی ایجاد شود که در آن به نظریات و اندیشه‌ها امکان بروز داده شود. یکی از شیوه‌های بسیار مهم و پرجاذبه‌ی پرورش شخصیت انسان‌ها و همین‌طور خلاقیت و نوآوری و حتی رشد اجتماعی مشورت است و بدون تردید افرادی که اهل مشورت هستند، از عقل و فکر بیشتری برخوردارند و آنان که اهل آن نیستند از این امتیاز بهره‌ای ندارند. یک سازمان خلاق تا اندازه‌ی زیادی به خودکنترلی کارکنانش وابسته است. خودکنترلی خودش را در خواستن و تمایل برای ارائه ابتکار و خلاقیت به نمایش می‌گذارد.
مدیران می‌توانند هر سه مؤلفه‌ی خلاقیت یعنی تخصص، مهارت‌های تفکر خلاق و انگیزش را تحت تأثیر قرار دهند اما واقعیت آن است که تأثیرگذاری بر دو مؤلفه‌ی اول بسیار دشوارتر و وقت‌گیرتر از انگیزش است. انگیزش درونی را می‌توان حتی با تغییرات جزئی در محیط سازمان به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داد. این به آن معنا نیست که مدیران باید بهبود تخصص و مهارت‌های تفکر خلاق را فراموش کنند اما زمانی که اولویت‌بندی در اقدام مطرح می‌شود، آن‌ها باید بدانند که اقدامات مؤثر بر انگیزش درونی، نتایج فوری‌تری را موجب خواهند شد.

اثر کرونا بر کسب و کار اصناف کشور

اثر کرونا بر کسب و کار اصناف کشور

کسب‌وکارها این روزها شرایط متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه می‌کنند. شیوع ویروس کرونا و ترس اجتماعی ناشی از آن، باعث شده است که بسیاری از کسب‌وکارها از رونق بیفتند و تقاضا برای آنها با افت شدیدی روبه‌رو شود. این موضوع در سرلیست نگرانی‌های فعالان اقتصادی بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران نیز قرار گرفت؛ چراکه به اعتقاد آنها بحران کرونا منجر به بروز یک سکته گسترده در گردش مالی بنگاه‌ها، ظهور بدهی‌های انباشته، نکول تعهدات مالی و بروز موجی از ورشکستگی‌ها و تعطیلی بعضی از کسب‌وکارها شده است. «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی اثر کرونا بر ۲۲کسب‌وکار را بررسی کرده است. آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا در ۱۵رسته صنفی با افت بیش از ۶۰درصد روبه‌رو شده‌ و هفت رسته مهم دیگر هم کاهش ۳۵ تا ۵۰درصدی تقاضا را تجربه کرده‌اند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد اثر ویروس چینی بر کسب‌وکارهایی همچون «خدمات گردشگری» و «باشگاه ورزشی» بسیار مخرب بوده؛ به‌گونه‌ای که میزان کاهش تقاضا برای این رسته‌های صنفی در بازه زمانی ۲۵روزه، ۱۰۰درصد است. پس از این دو رسته، «تالار پذیرایی»، «فست فود» و «لبنیات فروشی سنتی» بیشترین افت تقاضا را در این بازه زمانی تجربه کرده‌اند. طبق ارزیابی‌ها دو رسته صنفی«خشکشویی» و «تاکسی سرویس» وضعیت بهتری نسبت به سایر اصناف دارند.
تبعات شیوع کرونا بر کسب‌وکار اصناف کشور زیر ذره‌بین قرار گرفت. معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در بازه ۲۵ روزه، آثار ویروس کرونا بر ۲۲ رسته مهم اقتصادی را مورد بررسی قرار داد. آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا در ۱۵صنف از این گروه با افت بیش از ۶۰ درصد روبه‌رو شده‌ و هفت رسته مهم دیگر هم کاهش ۵۰ درصد به پایین را در میزان تقاضا تجربه کرده‌اند. بحران شیوع ویروس کرونا مدتی است به جان کسب‌وکارها افتاده است. این پدیده جدید نه‌تنها اقتصاد ایران را به قرنطینه اجباری فرو برده، بلکه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی را با روزهای سخت و دلهره‌آوری مواجه کرده است. به تناوب این نگرانی‌ها، بازار داخل هم به حالت تعلیق درآمده و بسیاری از فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و خرد با مخاطراتی مواجه شده‌اند. از سوی دیگر، در کنار قرنطینه کسب‌وکارها، مرزهای صادراتی ایران هم به دنبال تصمیم دولت‌های کشورهای همسایه بسته شده و اهالی کسب‌وکار را در تنگنای سخت ناشی از گسترش ویروس کووید-۱۹ آن‌هم در آستانه شب عید قرار داده است.
از همان روزهای نخست شیوع کرونا در ایران، برخی از فعالان اقتصادی برای ساماندهی به وضعیت دشوار پیش‌روی کسب‌وکار بنگاه‌ها و عبور از بحران کرونا دست به اقداماتی زدند. تشکیل کمپین «نفس» یکی از نخستین گام‌هایی بود که از سوی فعالان بخش‌خصوصی برای همراهی و کمک به بنگاه‌های کوچک و متوسط داخل کشور برداشته شد. هدف این کمپین حفاظت از کسب‌وکارها است تا بتوانند وضعیت پیش‌آمده را با کمترین آسیب و لطمه پشت‌سر بگذارند.

افتتاح نخستین شتابدهنده علوم و فناوری‌های شناختی

افتتاح نخستین شتابدهنده علوم و فناوری‌های شناختی

 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم افتتاح این شتابدهنده با بیان اینکه حوزه علوم و فناوری‌های شناختی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است، گفت: کلینیک مغز و شناخت نمونه‌ای از یک مرکز است که روش‌های جدید تشخیص و درمان برای بیماران و افراد عادی در آن ارائه می‌شود.
علوم فناوری‌های شناختی کیفیت سلامت جامعه را تحول می‎بخشد
ستاری ادامه داد: وجود بیماری‌هایی مانند افسردگی، آلزایمر و بیماری‌های شناختی نشان می‌دهد که مغز نیز همچون سایر اعضای بدن نیاز به توانبخشی دارد. با توسعه روش‌های جدید و ایده‌ها می‌توان در مسیر درمان گام برداشت. خوشبختانه بسیاری از این ایده‌ها در کشور در حال پیاده‌سازی است.
ی‌های شناختی برای پیشرفت این حوزه اقدامات جدی انجام می‌دهند که راه اندازی این شتابدهنده نیز در همین راستا است.

استارتاپ‌های حوزه علوم شناختی رشد می‌کنند

در ادامه کمال خرازی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در حوزه علوم شناختی گفت: ایجاد بازار کار و تولید محصولات مفید برای مردم کاری است که با راه اندازی این شتابدهنده دنبال می‌شود تا هدایت فارغ التحصیلان به خوبی انجام شود. این شتابدهنده از فارغ التحصیلان در این زمینه حمایت می‌کند.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۳ استارتاپ در حوزه‌های پیشگیری از آلزایمر، غربالگری، مشاوره و آموزش اتیسم و آزمون‌های شناختی در این فضا مستقر هستند تا با حمایت از این استارتاپ‌ها شاهد رونق فعالیت‌های آنها باشیم. این اقدام ورود محصولات فناورانه را نیز به بازار تسریع می‌کند.
همچنین ۶ تیم برگزیده چالش سرمایه شناختی و طراحی بازی نیز در فضایی که شتابدهنده در اختیار آنها قرار داده است، مستقر هستند تا محصولات خود را با سرعتی بیشتر آماده ورود به بازار کنند.
با افتتاح این شتابدهنده با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری گامی شکوفایی و رونق زیست بوم فناوری و نوآوری حوزه علوم و فناوری‌های شناختی برداشته شد.
همچنین در ادامه این مراسم معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از کلینیک جامع توانبخشی مغز و شناخت بازدید کرد. این مرکز سال ۹۵ با هدف توسعه فعالیت های مغز و شناخت راه اندازی شد.
مغز و اعصاب، روانپزشکی کودکان و بزرگسال، چکاپ حافظه، ارزیابی سلامت سالمندان، روان درمانی و مشاوره، گفتار درمانی، کاردرمانی و فیزیوتراپی برخی از بخش‌های این مرکز است

تأثیر مثبت کرونا روی برخی کسب و کارهای اینترنتی

تأثیر مثبت کرونا روی برخی کسب و کارهای اینترنتی

 

این روزها شیوع بیماری کرونا بر بازار سنتی و فیزیکی تأثیر مستقیم گذاشته و بازار به‌دلیل توصیه وزارت بهداشت برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری خالی از مشتری است. اما در شرایط کنونی وضعیت بازار مجازی چگونه است؟ آیا فروش فروشگاه‌های آنلاین افزایش یافته است؟ آیا مسئولان فروشگاه‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در ارسال مرسولات خود نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند؟ و اینکه چه تدابیری برای این وضعیت اندیشیده‌اند.

افزایش فروش کالاهای زود مصرف

«شیوع کرونا روی برخی از کسب و کارهای آنلاین (کالامحور) تأثیر مثبت و روی برخی از آنها (اجتماع محور) تأثیر منفی گذاشته است.»
فرشاد وکیلی‌زاده مدیرعامل فروشگاه زنبیل و دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی با بیان مطلب فوق گفت: به‌عنوان مثال کسب و کارهای آنلاینی مانند سینما، تئاتر، گردشگری، حمل و نقل و… که با اجتماعات سروکار داشتند از شیوع بیماری کرونا متضرر و تعطیل شده‌اند از سوی دیگر پلتفرم‌هایی که در حوزه ارسال (Delivery) در مجموعه‌های غذا و رستوران‌ها فعالیت داشتند نیز با کاهش مشتری روبه‌رو شده‌اند.وکیلی‌زاده درباره کسب و کارهای مجازی کالامحور نیز گفت: کسب و کارهای آنلاین کالامحور نیز خود به چند بخش مانند کالاهای سوپرمارکتی و کالاهای بادوام تقسیم می‌شوند که در بخش کالاهای سوپرمارکتی و زود مصرف فروشگاه‌های آنلاین با افزایش فروش مواجه شدند، چرا که این باور در بین مردم شایع شد که به علت شیوع کرونا ممکن است این اقلام از کالا در کشور با کمبود مواجه شود از این‌رو چند برابر نیاز خود خریداری کرده و انبار کردند. به عبارتی پیش از این مردم با نزدیک شدن به عید نوروز معمولاً کالاهای مورد نیاز یک ماه خود را خریداری می‌کردند ولی با بحث شیوع کرونا مردم برای دوماه کالاهای مصرفی خریداری کردند.
دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی اعتقاد دارد، افزایش خرید در فروشگاه‌های آنلاین در برخی کالاها غیرطبیعی بود. وی گفت: افزایش خرید در زمینه کالاهای مربوط به عید و شوینده، دستمال کاغذی و… طبیعی بود اما خرید اقلامی مانند برنج آن هم برای سه ماه غیرطبیعی است.
مدیرعامل این فروشگاه آنلاین درباره میزان فروش کالاهای بادوام (لوازم دیجیتال، تلفن همراه و…) نیز گفت: شیوع ویروس کرونا در این کالاها خیلی تأثیرگذار نبود و تقاضا مانند قبل است ولی در کشور ما برخی واردکنندگان و تأمین‌کنندگان از عرضه کالای موجود به فروشگاه‌های آنلاین به‌دلیل شیوع بیماری کرونا خودداری می‌کنند. این در حالی است که آنها شیوع این بیماری را بهانه می‌کنند و دلیل عدم عرضه، افزایش نرخ ارز است.
وی افزود: درست است که جهان در زمینه کالاهای دیجیتال با کاهش عرضه مواجه شده است، چرا که به علت قرنطینه شدن ووهان چین مرکز تولید قطعات دیجیتالی، ارسال قطعات به جهان قطع شده است و به تبع آن موجب شد تا قیمت این نوع کالاها در جهان افزایش یابد ولی افزایش قیمت کالاهای دیجیتالی در کشور ما به کرونا ربطی ندارد و همان‌طور که گفتم به‌دلیل افزایش نرخ ارز است و واردکنندگان از ارائه کالا به فروشگاه‌ها خودداری می‌کنند به همین دلیل با اینکه تقاضا وجود دارد ولی کالایی عرضه نمی‌شود تا فروخته شود.

وی درباره رعایت بهداشت در ارسال محموله‌ها به مشتریان نیز گفت: فروشگاه‌های آنلاینی که کالاهای بادوام دارند بیشتر لجستیکی و پشتیبانی بوده و دارای نیروهای انسانی برای بخش‌های انبار، مرکز تلفن و… هستند به همین دلیل چون امکان دورکاری تمام کارکنان وجود ندارد و در همین راستا به‌صورت بسیار جدی بهداشت رعایت می‌شود تا نه تنها محیط کار، بلکه محموله‌ها هم بدون آلودگی به دست مصرف‌کننده برسد و کسب و کار نیز سرپا بماند و به تعطیلی کشیده نشود.
این فعال حوزه کسب و کار آنلاین افزود: محل کار ما، روزی سه بار با محموله‌ها ضدعفونی می‌شود. حتی افراد مشکوک به بیماری اجازه حضور در محل کار ندارند و کارکنان به ماسک و دستکش و وسایل ضدعفونی تجهیز هستند. از سوی دیگر پدهای الکلی در اختیار کارکنانی که کالا را به دست مشتری می‌رسانند، گذاشته می‌شود تا بعد از امضای تبلت، دست خود را ضدعفونی کنند. کالاها را هم با یک جفت دستکش به مشتریان تحویل می‌دهند و باید مشتری دستکش را دست کرده و کالا را تحویل بگیرد.

رعایت بهداشت در ارسال مرسولات

«با شیوع بیماری کرونا درخواست برای خرید آنلاین در فروشگاه ما افزایش یافته است.»
امیرحسن موسوی مدیر روابط عمومی فروشگاه دیجی کالا با بیان مطلب فوق گفت: از آنجایی که مردم نباید در سطح شهر و بازار رفت و آمد داشته باشند در همین راستا این فروشگاه آنلاین تصمیم گرفت که با وجود اینکه کارکنان این پلتفرم هم در معرض بیماری کرونا هستند، به مردم خدمت‌رسانی کند.
موسوی افزود: حجم سفارش از این فروشگاه بسیار بالاست بخصوص که تقاضا و فروش کالاهای سوپرمارکتی نیز 3 برابر شده است. از سوی دیگر چون هر روز در حال معاینه همکاران هستیم و کسانی را که علائم داشته باشند اجازه ورود به محل کار نمی‌دهیم، از این‌رو 20 درصد از نیروهای خود را از دست داده‌ایم به همین دلیل با تأخیر در ارسال کالا مواجه شدیم و کاربران باید بیشتر از قبل صبر پیشه کنند.
وی درباره رعایت نکات بهداشتی در شرایط کنونی نیز گفت: بخش‌های مختلف این فروشگاه روزی 2 تا 4 بار ضدعفونی می‌شوند و بهداشت محیط کار در بالاترین سطح در حال اجرایی شدن است. حتی پوشاک هم از تونل‌های مخصوص ضدعفونی عبور می‌کنند. هر روز کارکنان ما تب‌سنجی می‌شوند و کسانی که علائم دارند از ورود آنها جلوگیری می‌شود. کارکنانی هم که کالا را به دست کاربر می‌رسانند دارای دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده‌اند و کالا را با دستکش و رعایت اصول بهداشتی به کاربران می‌رسانند.
عرشیا زارع مدیر روابط عمومی پلتفرم «باسلام» نیز گفت: پلتفرم «باسلام» در حال رشد است و ما هر ماه شاهد رشد فروش هستیم از سوی دیگر همیشه با نزدیک شدن به پایان سال نیز رشد فروش ما افزایش می‌یابد ولی اکنون روند رشد بیشتر از این دو علت شده و به نظر می‌رسد فروشگاه‌ها و پلتفرم‌های فروش آنلاین نیز تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته‌اند و مردم ترجیح می‌دهند که به جای خارج شدن از خانه‌هایشان و جلوگیری از بیماری، آنلاین خرید کنند.
زارع افزود: تقاضا در سایت در دو نوع کالا افزایش یافته است. یکی کالاهای مربوط به عید نوروز است مانند (آجیل و…) و دیگری کالاهای مایحتاج روزانه (مانند برنج و…) که از نظر ما افزایش فروش مایحتاج عید عادی است اما افزایش فروش مایحتاج روزانه غیرعادی است و به نظر می‌رسد بخش کالاهای مایحتاج روزانه بیشتر تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته است.وی در زمینه رعایت بهداشت از سوی فروشندگان و ارسال محموله‌ها نیز گفت: ما در ارسال محصولات نقشی نداریم ولی در این مدت سعی کردیم تأمین‌کنندگان و غرفه‌داران خود را در زمینه رعایت موارد بهداشتی آموزش دهیم و به آنها گفته‌ایم که چه مواردی را باید رعایت کنند. از سوی دیگر بیشتر مرسولات را هم پست به مشتریان تحویل می‌دهد و خود پست نیز موارد بهداشتی را با ضدعفونی کردن و تجهیز پستچی‌ها رعایت می‌کند.
سامان احمدی یکی از بنیانگذاران استارتاپ «بوتیک» که پلتفرم فروش لباس است نیز گفت: در پلتفرم بوتیک ما خود به طور مستقیم در فروش آنلاین لباس، کفش و… نقشی نداریم و فروشنده‌ها در این فروشگاه مغازه مجازی ایجاد کرده و کالاهای خود را در این زمینه به مشتریان می‌فروشند ولی آماری که دریافت می‌کنیم نشان می‌دهد که فروش آنلاین و مراجعات برای خرید به مغازه‌های مجازی این پلتفرم افزایش یافته است.
احمدی افزود: البته هنوز نمی‌دانیم که این استقبال به خاطر نزدیک شدن به پایان سال و عید نوروز است یا واقعاً تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته چون معمولاً در پایان سال مغازه‌های مجازی این پلتفرم با افزایش فروش مواجه می‌شوند.
وی درباره اینکه فروشندگان مغازه‌های مجازی آیا برای ارسال محموله‌های خود رعایت بهداشت را برای پیشگیری از شیوع کرونا انجام می‌دهند یا خیر، گفت: مرسولات از سوی پست ارسال می‌شود و تا آنجایی که می‌دانیم و بارها شرکت پست اعلام کرده محموله‌های پستی را ضدعفونی کرده و با رعایت بهداشت به دست مردم می‌رسانند از این‌رو فکر نمی‌کنم مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد.

راه اندازی شتاب دهنده تخصصی در زمینه بیابان زدایی

با انعقاد تفاهم نامه ای فعالیت‌های مربوط به شتاب‌دهنده در حوزه تخصصی مهار ریز گردها، بیابان‌زدایی اقتصادی مردمی و شورورزی سرعت می‌گیرد.
این تفاهم‌نامه‌ بین ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری، مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری و یک شرکت منعقد شده و بر اساس آن نخستین شتاب دهنده تخصصی بیابان زدایی اقتصادی با حمایت ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری راه اندازی شد.
این تفاهم نامه با هدف توسعه اقتصاد دانش بنیان و شکوفایی زیست بوم کارآفرینی برای دانش آموختگان و پیرو ابلاغ تفاهم نامه چهارجانبه معاونت علمی، سازمان برنامه‌و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق توسعه ملی با موضوع اجرای برنامه اشتغال گسترده مولد امضاء شد. همچنین اجرایی‌سازی برنامه توسعه شتاب‌دهنده‌های نوآوری تخصصی از اهداف دیگر آن است.
با این اقدام تلاشی دیگر برای توسعه فناوری‌های نوآورانه در حوزه آب، انرژی‌های پاک، فرسایش و اقتصاد دانش بنیان این حوزه با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش بنیان و استارت اپی انجام می‌شود.
همچنین مسیر رفع نیازهای فناورانه حوزه بیابان زدایی اقتصادی مردمی و استارتاپ‌های مرتبط با آن هموار می‌شود تا با شتابدهی و توانمندسازی داخل از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان این اقدام انجام شود.

منبع : مدیر اینفو

الوپارک: اپلیکیشن انلاین رزور جای پارک

الوپارک: اپلیکیشن انلاین رزور جای پارک

 

الوپارک، سامانه آنلاین جستجو و رزرو جای پارک و پارکینگ می‌باشد که از اسفند سال 96 فعالیت خویش را آغاز کرد. با الوپارک می‌توانید در هر کجای شهر، تنها با چند کلیک ساده، جای پارک مناسب خود را پیدا کرده، آن را رزرو و در زمان مقرر در آن‌جا پارک کنید.
از مهرماه سال 97، الوپارک به‌عنوان پلتفرم اشتراک فضای پارک خصوصی نیز فعالیت می‌کند؛ به این صورت که در مناطقی که پارکینگ عمومی موجود نیست و یا فضای پارکینگ‌های عمومی، برای حجم خودروهای آن منطقه کافی نمی‌باشد و نیاز به جای پارک بیشتری وجود دارد، از ظرفیت پارکینگ‌های خصوصی استفاده می‌گردد.
پارکینگ‌های خصوصی شامل پارکینگ‌های شرکت‌ها، سازمان‌ها، مجتمع‌های مسکونی، منازل و غیره می‌باشد.

 

ویژگی های الوپارک

 

– جستجوی پارکینگ بر اساس نام محله و خیابان

– جستجو بر اساس نام پارکینگ

– رزرو جای پارک

– پرداخت آنلاین هزینه جای پارک

– دریافت اطلاعات وجود جای پارک خالی در پارکینگ

– دریافت اطلاعات محدودیت‌ها و راهنمای دسترسی به پارکینگ

فراخوان پذیرش شرکت‌های خلاق در مرکز رشد واحدهای فناوری لالجین

فراخوان پذیرش شرکت‌های خلاق در مرکز رشد واحدهای فناوری لالجین

زیست‌بوم صنایع خلاق و فرهنگی هر روز یک استان یا منطقه‌ای جدید از کشور را در بر می‌گیرد. مرکز رشد واحدهای فناوری لالجین در استان همدان از جمله یکی از جدید‌ترین مراکزی است که به تازگی برای پذیرش شرکت‌های خلاق، استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور فعال در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق اعلام فراخوان کرده است.

رشته‌های مورد پذیرش

صنایع دستی به ویژه سفال و سرامیک و صنایع مرتبط، گردشگری و میراث فرهنگی،کسب و کار دیجیتال و فضای مجازی، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی، بازی، اسباب‌بازی و سرگرمی، طراحی و معماری و شرکت‌های پشتیان فناور در حوزه‌های فوق از جمله رشته‌های کاری هستند که در آنها شرکت‌های خلاق جدید مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

افتتاح اولین استودیوی استارتاپی در پارک علم و فناوری قزوین

حمایت‌ها

فضای استقرار دفتری و کارگاهی، خدمات اطلاع رسانی، اینترنت، مراکز اطلاع‌رسانی، استفاده از برند پارک علم و فناوری، خدمات توسعه بازار و بازاریابی، تسهیلات حضور در نمایشگاه، برگزاری تور فناوری، …. از جمله برخی حمایت‌های هستند که در این فضای نوآوری به شرکت‌های خلاق و فناور عرضه می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر با مرکز رشد لالجین پارک علم و فناوری همدان تماس بگیرند.