تبدیل دانش به ثروت نقش تجاری سازی دانش در رشد و توسعه کشور
تبدیل دانش به ثروت
نقش تجاری سازی دانش در رشد و توسعه کشور
در قرن حاضر دانش بهمثابه مزیت رقابتی اصلی در اقتصاد ملی و جهانی نقش ایفا میکند و توان علمی و فنی، بارزترین شاخص توسعهیافتگی یک کشور به شمار می آید. این رقابتی بودن و سرعتبالا در تولید و بهره برداری از دانش، چالشی در چگونگی تبدیل آن به جریان بازده اقتصادی را به وجود می آورد. لذا، پرداختن به موضوع تجاری سازی دانش که از دانشگاه بهعنوان اصلی ترین نهاد تأمین خوراک خود بهره می برد، بیش از هر زمان دیگر ضرورت یافته است.
تجاری سازی یک ایده جدید که با خلاقیت و نوآوری از مراکز تحقیق و توسعه نشأت گرفته، نقش تسریعکنندگی دررسیدن کشور به توسعه پایدار را ایفا می کند. این فرایند که در صنعت از پنج مرحله اساسی تحقیقات بنیادین، نوآوری و اختراع، توسعه فناوری اولیه، توسعه محصول، تولید و بازاریابی تشکیلشده است، به روشهای مختلفی ازجمله، سرمایه گذاری های مشترک، فروش و انتقال تکنولوژی، حق امتیاز، خدمات فنی و مهندسی و … صورت میپذیرد و عامل موفقیت در آن متأثر از وجود زیرساخت های مناسب علمی و نیروی انسانی تحصیلکرده در کشور، استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا، سهولت در کسبوکار، وجود مواد اولیه و حامل های انرژی در دسترس، وجود اراده سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نهایتاٌ استراتژی و برنامه مشخص خواهد بود.
در کشور درحالتوسعه ایران، به دو دلیل مغفول ماندن دانش در مراکز تحقیق و توسعه و یا عدم وجود تحقیقات داخلی مناسب، حلقه واسط بین دانش و صنعت بهخوبی برقرار نمیگردد. این در حالی است که دستاوردهای پژوهشی تا مادامیکه در عرصه عمل استقرار نیابند و جامعه از آن عوایدی نداشته باشد، نمیتوانند منشاء رفاه عمومی و خلق ثروت باشند. در این راستا راهکارهای مؤثری بهمنظور تسریع در اهتمام هرچه بیشتر به موضوع تجاریسازی وجود دارد که با بهرهگیری از اقدامات کشورهای پیشرو در این عرصه میتوان به مقصود رسید. این اقدامات شامل ایجاد بسترهای مناسب در جامعه جهت ایجاد انگیزه های مالی مطلوب، در اختیار قرار دادن آمار و اطلاعات جهت سرمایه گذاری مطمئن و پیشبینی شرایط در آینده از سوی دولت از طریق تدوین استراتژیهای جدید و وضع قوانین حمایتی شامل ثبات سیاستها، کاهش نرخ سود، معافیتهای مالیاتی بلندمدت، تأمین و تخصیص سرمایهای جهت اعطای وام و … میباشد.
همچنین برای انجام موفقیتآمیز تجاری سازی، انتخاب مدل و راهبرد مناسب امری اجتناب ناپذیر است. در مرحله برنامه ریزی باید مدل مناسب و راهبردهای موردنظر جهت تجاری سازی موفقیت دانش شناسایی و تعیین گردد و در مرحله اجرا فرآیند تجاری سازی طبق مدل شناساییشده و با توجه به راهبردهای موردنظر، پیاده سازی میشود. درواقع هر شرکت قبل از اینکه وارد فرآیند تجاری سازی شود باید یک برنامه راهبردی فراهم کند. این کار تفکر نظاممند را تشویق و با تجزیهوتحلیل محیط درونی و بیرونی، صحنه را برای طرح بازاریابی مهیا میسازد. این تحلیل خلاصه ای از نقاط ضعف و قدرت شرکت و فرصتها و تهدیدهایی که با آن روبرو است را ترسیم میکند.
منحیثالمجموع ازآنجاکه فرآیند تجاری سازی تحقیقات و دانش تولیدی در کشور، میتواند علاوه بر فراهم نمودن امکان سرمایه گذاری در تکنولوژی های برتر، برای محققان و مؤسسات عرضهکننده دانش، نقش مهمی در توسعهیافتگی و رقابت پذیر شدن کشور در صنعت ایفا میکند، میتوان با برنامه ریزی سیستماتیک و حمایت های صحیح دولت در فاز برنامه ریزی و اجرا، بسترهای مناسب موردنیاز جهت تجاری سازی موفق تحقیقات در کشور را ایجاد نمود که این امر علی رغم زمانبر بودن، گام بلندی بهسوی رشد، توسعه و تعالی کشور خواهد بود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!