خلاقیت از جنس مدل – نوآوری مدل کسب وکار
خلاقیت از جنس مدل
نوآوری مدل کسب وکار
تغییرات شدید در محیط رقابتی اغلب بسیار سریع و پویا هستند؛ بنابراین مدیران تشخیص داده اند که برای حل مشکلات کسب وکار از مدلهای کسب وکاری استفاده نمایند که دائمی نیستند. مدل های کسب وکار باید بهاندازه کافی انعطاف داشته باشند که بتوان اجزاء آنها را تغییر داد. حفظ جایگاه رقابتی یا رسیدن به یک مزیت رقابتی کاربرد راهحلهای نوآورانه در مدلهای کسبوکار را تقویت مینماید.
رویکرد وسیعی در ادبیات مدلهای کسب وکار موجود است که پیشنهاد میدهد که شرکتها با محصولات و یا خدمات خود رقابت نکنند بلکه بهوسیله استفاده از مدل های کسب وکار ویژه رقابت کنند؛ بنابراین، میتوان استدلال نمود که استفاده از نوآوری در ساختن یا تجدید ساختار مدلهای کسب وکار، انعطاف شرکتها را در بازارهای رقابتی بهبود میدهد. باید تأکید کنیم که اساساً راه حل های نوآورانه و تغییرات به نیازها و موقعیتهای یک سازمان خاص وابسته است.
در ادبیات مدل کسب وکار، این سؤال که چگونه به نوآوری در مدل کسب وکار دستیابیم مورد غفلت واقعشده است. درحالیکه گزارشها حاکی از این است که نوآوری مدل کسب وکار یک نرخ رشد حاشیه سود عملیاتی برای شرکت به وجود میآورد که نوآوری محصولات، خدمات، بازار و فرآیند چنین نرخ رشد حاشیه سودی ندارد. همچنین، تحقیقات نوآوری فقط تئوریهای باارزشی در محصولات رادیکال و نوآوری فرآیند تدریجی به وجود آورده است؛ اما نوآوری مدل کسب وکار را بیان نکرده است.
لذا محققان بهعنوان راهی برای مدیران و کارآفرینان بر نوآوری مدل کسبوکار بهمنظور خلق و تخصیص ارزش، بهویژه در زمان تغییر اقتصادی تأکیددارند و نوآوری مدل کسبوکار را شامل طراحی یک سیستم فعالیت اصلاحشده یا سیستم فعالیت جدید میدانند که متکی به ترکیب مجدد منابع موجود یک شرکت و شرکا آن است و صرفاً نیاز به سرمایهگذاریهای عظیمی در بخش تحقیق و توسعه ندارد. برای بیان یک مدل مفهومی ابتدایی نوآوری مدل کسبوکار برای مدیران و محققان میتوان بر روی اهمیت تفکر سیستمی تأکید داشته و بایستی به جنگل نگاه کرد نه به درختان جنگل؛ یعنی قبل از اینکه جزییات را بهینهسازیم یک طرح کلی از سیستم فعالیتها باید به دست آورد.
مدیران باید درک نمایند که برای کسب نوآوری در مدل کسب وکار بهمنظور به دست آوردن مقدار زیادی ارزش در شرکت نیاز به اتخاذ یک مدل درآمدی مناسب هستند. وابستگی های بیشماری میان فعالیتها در یک مدل کسبوکار و در میان عناصر طراحی مدل کسبوکار وجود دارند (شامل: وابستگی محتوا، وابستگی ساختاری و وابستگی نظارتی) و اینکه مدلهای کسبوکار برای همه فعالان (شرکت، شرکا، تأمینکنندگان و مشتریان) ارزش ایجاد میکنند. سازمانها ممکن است یکی یا تعداد بیشتری از فاکتورهایی که بر روی کل مدل کسبوکار اثر میگذارد را در نظر بگیرند. باید تأکید نماییم که راهحل نوآوری در مدل کسب وکار در شرکتها به بهبود خلق ارزش در آنها و موفقیت در رقابت و سودآوری شرکتها منجر خواهد شد.

نویسنده : حمید نیکبین
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!