دانشگاه به‌عنوان سکوی پرتاب پرتاب موشک‌های استارت‌آپی

دانشگاه به‌عنوان سکوی پرتاب

پرتاب موشک‌های استارت‌آپی

 

 

دانشجویان و پژوهشگران در سال‌های اخیر علاقه بسیاری دارند تا شرکت خصوصی خود را راه‌اندازی کنند و ایده‌های تجاری خود را اجرایی نمایند. اکثر این شرکت‌ها خارج از سیستم دانشگاه شکل می‌گیرند. در سال‌های اخیر موج وسیعی از کارآفرینی در بین دانشجویان در داخل و خارج از دانشگاه‌ها راه افتاده است.

زمانی که در خصوص موضوعات فنی را‌ه‌اندازی یک استارت‌آپ صحبت به میان می‌آید، دانشگاه‌ها وظایف زیادی را می‌توانند بر عهده بگیرند. شتاب‌دهنده‌هایی که به‌عنوان مراکز آموزشی کوتاه‌مدت کارآفرینی می‌توانند با ایجاد زیرساخت‌ها، نظارت بر فعالیت آن‌ها و حمایت مالی از آن‌ها در دانشگاه‌ها فعالیت نمایند و بستر رشد استارت‌آپ‌های دانشجویی باشند.

زمانی که بحث پژوهش و توسعه می‌شود دانشگاه‌ها نقش تأثیرگذاری را بازی می‌کنند. دانشگاه بین علم، تجارت و سیاست عمومی فضای وسیعی را اشغال می‌کند. دانشگاه‌ها برقرار‌کننده ارتباط بین ذینفعان استارت‌آپ‌ها در اقشار مختلف جامعه هستند. دانشگاه‌ها باید بتوانند با فعالیت‌های علمی و پژوهشی و سیاسی خود به‌راحتی اعتماد سرمایه‌گذاران و دولت‌ها را در سطح ملی و بین‌المللی به خود جذب نمایند.

 

دانشگاه اکوسیستم بهینه‌ای برای استارت‌آپ باید باشد

دانشگاه با روابطی که می‌تواند به‌عنوان یک‌نهاد پژوهشی باشخصیت‌های حقوقی و حقیقی قدرتمند ایجاد کند و شبکه‌های قدرتمندی را توسعه بخشد، باید اکوسیستمی تنومند را برای استارت‌‌آپ‌ها با مزیتی متمایز برای دانشجویان و پژوهشگران علاقه‌مند به کارآفرینی ایجاد نمایند.

روزانه ایده‌های متنوعی با دانشگاه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود اما به دلیل آماده نبودن اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه، بسیاری از این ایده‌‌ها و طرح‌ها بایگانی می‌شوند و منابع بالقوه موجود در دانشگاه نیز دست‌نخورده باقی می‌ماند؛ اما به‌محض اینکه دانشگاه بر روی فرصت‌های موجود و منابع خود در راستای راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها تمرکز نماید، کانالی شکل می‌گیرد که در آن همکاری‌ها و شراکت‌ها ظاهر می‌شوند و تبادل پویای دانش با همکاری‌های وسیع بین ذینفعان ایجاد می‌گردد.

دانشگاه با اکوسیستم قوی برای کارآفرینی، سکوی ایده آلی برای پرتاب موشک استارت‌آپ‌هایی است که توسط دانشجویان و پژوهشگران برپاشده‌اند. بیشتر دانشگاه‌ها عناصر تشکیل‌دهنده این اکوسیستم را در حیاط‌خلوت اداری خوددارند؛ فقط می‌بایست موانع عملیاتی شدن این اکوسیستم را از میان بردارند.

در اکوسیستم استارت‌آپ‌ها در بستر دانشگاه‌ها عوامل و عناصر متعددی در تعامل با یکدیگر هستند که هسته مرکزی آن را دانشگاه تشکیل می‌دهد و حلقه تعاملی اطراف آن شامل دولت، سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO)، سازمان‌های کوچک و متوسط (SMEs)، سازمان‌های چندملیتی و سازمان‌های بین دولتی (IGO) هستند.

در این تعامل‌ها که به‌واسطه‌‌ ماهیت دانشگاه برای استارت‌آپ‌ها ایجادشده است، استارت‌آپ‌ها معرفی می‌شوند، به‌منظور ایجاد یا افزایش سرمایه‌گذاری شبکه‌های کاری توسعه می‌یابند، پژوهش‌ها بر روی پروژه‌ها هدف‌دار دنبال می‌شوند و در صورت نیاز سرمایه‌گذاری‌های مشترکی شکل می‌گیرد که سبب تبادل دانش بین گروه‌های کاری می‌شوند و از بازخورد این فعالیت‌ها، سرعت موشک‌های استارت‌آپی بیشتر می‌گردد.

دانشگاه‌ها در اولین گام خود به‌عنوان یک تغییر اساسی می‌بایست اعضای دانشگاه و سازمان‌ها را از طریق آموزش به رشته کارآفرینی نزدیک نمایند. توجه به این نکته انگیزه قوی برای دانشگاه‌ها ایجاد می‌نماید که به اکوسیستم کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها اهمیت دهند. بسیاری از نظراتی که از دانشگاه‌ها منتشر می‌شوند ایده‌های پیشگامی هستند که پتانسیل ایجاد تفاوت در زندگی میلیون‌ها نفر را دارد. درنهایت با اعمال یک تغییر در افکار اعضای دانشگاه، احتمال تغییر وضعیت کنونی در دانشگاه‌ها به سمت اکوسیستم‌های در حال پیشرفت برای استارت‌آپ‌ها وجود خواهد داشت.

نویسنده : علیرضا سرحدی پژوهشگر حوزه مدیریت

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *