دلایل نوشتن طرح کسبوکار
دلایل نوشتن طرح کسبوکار
طرح کسبوکار
طرح کسبوکار دو وظیفه کلی دارد: 1- ابزار سازماندهی برای ساده کردن و واضح کردن اهداف و استراتژی. 2- یک سند فروش که ایده کسبوکار شما را فروخته و نشان میدهد که کالاها یا خدمات شما سودآور است و نهایتاً وجوه مالی و یا منافع شرکت را جذب میکند.
بهعبارتدیگر این طرح، توصیفی مکتوب از آینده کسبوکار شماست. علاوه بر این، کاربرد مهم و اصلی طرح کسبوکار هنگامی است که سازمان نیاز دارد فرد یا سازمانی را برای انجام کاری قانع نماید.
اگرچه معمولاً طرح کسبوکار برای تأمین سرمایه استفاده میشود ولی در مواقع دیگر نظیر فروش کسبوکار و ادغام دو شرکت (Merger & Aquisition) و قرارداد مشارکت در پروژهها (Joint Venture) نیز به کار میرود. دلایل اصلی نوشتن طرح کسبوکار به شرح زیر میباشد:
تعریف یک فرصت جدید کسبوکار
این فرصت جدید میتواند در قالب طراحی محصول/ خدمتی جدید، تعریف دپارتمانی جدید در سازمان، مشارکت با سایر رقبا، تغییر ماهیت کسبوکار، توسعه محصولات و خدمات و … باشد.
تعیین اینکه آیا کسبوکار شما سودآور خواهد بود:
در مبحث تعریف کسبوکار، بازار هدف، مشتریان و بحث مالی، شما میتوانید مبلغ سرمایه موردنظر و نرخ بازگشت سرمایهتان را مشخص نمایید.
ارائه تخمینی از هزینههای اولیه:
در بخش مالی، شما تمام هزینههای ثابت و متغیر غیرقابلپیشبینیتان را پیشبینی میکنید.
تهیه یک استراتژی اثربخش بازاریابی:
در راستای بقا در بازار، شما بهعنوان صاحب کسبوکار باید در مراحل مختلف چرخه عمر کسبوکارتان، استراتژی مدون و انعطافپذیری را اتخاذ نمایید.
کمک به رقابت در بازار:
استراتژیهای شما در نحوه بازاریابی، جذب و حفظ مشتریان، ارائه پروموشنهای فروش، تبلیغات، قیمتگذاری میتواند به رقابت در بازار کمک شایانی نماید.
پیشبینی مسائل بالقوه:
بررسی مسائل محیطی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، تکنولوژیکی، مردم شناسانه و… در تصمیمات شما و فرصتها و تهدیدهای پیش روی کسبوکارتان بسیار مؤثر است.
حمایت از درخواست وام:
برای گرفتن وام چه بهصورت انتشار اوراق مشارکت یا اوراق قرضه و چه بهصورت دریافت پول از بانک لازم است که طرح کسبوکار خود را ارائه دهید.
در صورت انتشار اوراق قرضه نیز بانک یا مؤسسه منتشرکننده بر اساس طرح کسبوکار شرکتتان، ارزیابی مالی اعتباری (Financial Credit Rating) را به عمل میآورد و بر این مبنا نسبت به تعیین نرخ بهره و انتشار اوراق اقدام میکند.
افزایش وجوه سرمایهگذاری: یکی از مهمترین کاربردهای طرح کسبوکار، بهویژه در مورد کارآفرینانی که در مرحله راهاندازی کسبوکارشان قرار دارند، جذب سرمایه اولیه از طریق سرمایهگذاران مخاطره پذیر Venture) Capitalist) است. این سرمایهگذاران درازای شریک شدن در یک کسبوکار، بخشی یا تمام سرمایه اولیه راهاندازی یا در برخی موارد طرحهای توسعه یک شرکت را تأمین مینمایند.
شرکت در مسابقات طرح کسبوکار:
شرکت در مسابقات طرح کسبوکار (Business Plan Competition) یکی دیگر از انگیزههای نوشتن طرح است. چنین مسابقاتی که در سطح دانشگاهی و ملی کشورهای مختلف دنیا برگزار میشوند، هدف توسعه کارآفرینی را دنبال میکنند. افراد جوان بهویژه دانشجویان طرح تبدیل ایدههای خود را به کسبوکارهای انتفاعی و غیرانتفاعی مینویسند و با شرکت در مسابقات از جوایز و کمکهایی برای راهاندازی کسبوکار خود بهرهمند میشوند.
حضور در مراکز رشد و پارکهای فنآوری:
ازآنجاییکه مراکز رشد و پارکهای فنآوری در کشور، چند سالی است که راهاندازی شدهاند. این مراکز امکان برخورداری شرکتهای مستقر را از امکاناتی نظیر دفتر کار، خدمات مشاوره، امکانات اداری و برخی تسهیلات مالی فراهم میآورند. متقاضیان حضور در مراکز و پارکها باید پیش از هر چیز طرح کسبوکار خود را آماده نمایند و بتوانند توجیهپذیر و فنآورانه بودن کسبوکار خود را نشان دهند.
ورود به بورس:
شرکتهایی که قصد عرضه سهام خود را به عموم دارند، لازم است جزئیات کاملی از وضع موجود شرکت، برنامههای آینده و پیشبینیهای خود از آینده شرکت را به سازمان بورس و نیز خریداران اطلاع دهند. طرح کسبوکار این شرکتها باید دارای بخش مالی منسجم و کاملاً دقیقی شامل تحلیلهای مالی (Financial Analysis) بهویژه ارزشگذاری (Valuation) سهام باشند.
مذاکره و دریافت امتیازات تجاری:
به دلایل مختلفی ممکن است دو شرکت با یکدیگر وارد مذاکره شوند. ممکن است شرکتی قصد داشته باشد نمایندگی یک شرکت دیگر را اخذ نماید، یا آنکه بهصورت مشترک با شرکتی وارد مناقصه شود، یا تحت لیسانس شرکتی به تولید بپردازد.
در همه این موارد لازم است که شرکت پیشنهاددهنده پیش از شروع مذاکره یا حین آن، طرح کسبوکار خود را ارائه دهد. طبیعتاً در چنین طرحهایی، عمده تمرکز بر وضع موجود شرکت و قابلیتها و پتانسیلهای موجود آن است.
از دیگر دلایل نوشتن طرح کسبوکار میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
توسعه کسبوکار یا خط محصول فعلی
تعریف اهداف بلندمدت و کوتاهمدت جدید برای یک کسبوکار موجود
اندازهگیری عملکرد کسبوکار
ردیابی رشد کسبوکار
ایجاد ارزش در کسبوکار برای فروش یا برای مقاصد قانونی
نوشتن طرح کسبوکار اندیشههای شما را متمرکز کرده و کمک میکند اهدافتان را پرورش دهید؛ ریسکها را شناسایی کنید؛ به تفکرتان سازمان ببخشید، اولویتها را تعریف کنید، منابع را تخصیص دهید، بر نقاط کلیدی تمرکز نمایید و خود را آماده رویارویی با مشکلات و فرصتها نمایید. از طرف دیگر، این طرح، کسانی را که ممکن است ایده شما را موردحمایت مالی قرار دهند- از قبیل سرمایهگذاران، بانکها و مدیران- معرفی میکند، به این معنی که ایده شما ارزش حمایت مالی و مدیریتی را دارد. یک طرح کسبوکار ابزار سازماندهی و همچنین یک سند فروش است.
دکتر شیوا شعبانی
پژوهشگر و مدرس دانشگاه
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!