سلسله گفتارهاي مديريت دانش و تجاریسازی بخش اول: تجاریسازی دانش، مسير توسعه كارآفريني و اقتصادي كشور
سلسله گفتارهاي مديريت دانش و تجاریسازی
بخش اول: تجاریسازی دانش، مسير توسعه كارآفريني و اقتصادي كشور
داﻧﺶ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ داراي ارزش خواهد بود ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ايجاد فرايند يا روشي نوين و مقرونبهصرفه در توليد و ارائه خدمات، ﺑﻬﺒﻮد محصولات و خدمات توليدي، خلق محصول يا خدمتي جديد كه بخشي از نیازهای بازار را تأمين كند و يا باعث خلق نيازي جديد در بازار شده و ايجاد مزيت رقابتي نمايد. در غير اين صورت ارزشي بيش از يك مستند علمي كه در بهترين شرايط بهعنوان منبع علمي براي استناد و ارجاع مقالات خواهد بود.
ازاینرو فرآيندي ﮐﻪ داﻧش بايستي ﻃﯽ كند تا ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮل، ﺧﺪﻣﺖ ﯾﺎ ﻓﻨﺎوري گردد و در جامعه صنعتي مورد اقبال واقع گردد بايست ازنظر اﻗﺘﺼﺎدي ارزشافزودهای را ﺑﺮاي ﺟﺎﻣﻌﻪ اﯾﺠﺎد ﮐﻨﺪ انباشت و ذخیرهسازی داﻧﺶ در دانشگاهها و مراكز علمي و تحقيقاتي، بهتدریج و ﺑﺎ ﻇﻬﻮر پارادایمهای جديد توليد و اقتصاد، جهانیشدن، ﮐﺎﻫﺶ بودجههای ﭘﺎﯾﻪ، تغییریافته است.
امروزه تجاریسازی دانش بهعنوان يكي از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ اﺻﻠﯽ داﻧﺸﮕﺎهها، محسوب میگردد. بهطوریکه داﻧﺸﮕﺎهها و مراكز علمي و تحقيقاتي ﺑﺎ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ايفاي نقش در اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدي جوامع به بازتعريف جايگاه خود در جوامع پرداختهاند و اهميت اين مورد را در تأسيس و راهاندازی دانشگاههای شرکتهای بزرگ چندملیتی در دنيا میتواند بهوفور ديد.
دانشگاهها در عصر جديد ﺑﻪ دنبال ﺗﻮﺳﻌﻪ روابط و تعاملات خود با صنايع میباشند و در ﮐﻨﺎر آن ﺑﺎ اﻧﻮاع تجاریسازی داﻧﺶ ازﺟﻤﻠﻪ اﯾﺠﺎد کسبوکارها سعي در تجاریسازی یافتههای خود میباشند. در دهههای اﺧﯿﺮ ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﭘﮋوﻫﺶ درزمینه تجاریسازی داﻧﺶ و فناوري رو ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮش ﺑﻮده اﺳﺖ.
در پارادايم جديد، تحقيق و توسعهای ارزشمند خواهد بود كه با استفاده از كارآفريني در پي خلق و بهرهبرداری از دانش جديد براي پاسخگويي به نيازها و درنهایت خلق ارزش باشد. اين نوع از تحقيق و توسعه میتواند زمينه اصلي نوآوري باشد و منجر به بهبود فناوریها شده و عاملي براي رشد اقتصاد گردد.
در تحقيق و توسعه كارآفرينانه كه منجر به ارائه انواع فناوریها میگردد، بسياري از ابعاد فناوري موردتوجه میباشد و امروزه مفهوم تجاریسازی دانش، كارآفريني و نوآوري بسيار به هم تنيده بوده و داراي مرز مشخصي نمیباشند.
لذا ايجاد بسترهايي براي تجاریسازی یافتههای تحقيقاتي و عرضه دانش به بازار و جامعه علاوه بر فراهم آوردن ارزشهای اقتصادي قابلتوجه براي سازمانهای تحقيقاتي، منجر به رشد اقتصادي و افزايش رفاه اجتماعي میشود كه از اهداف اصلي كارآفريني است. دانش و يافتههاي تحقيقاتي عليرغم بعد نوآوري مادامیکه در فرايند كارآفريني وارد نشوند و كاربردي نگردند و پاسخگوي نياز مشخصي نباشند منجر به خلق ارزشافزوده براي جامعه نخواهد بود و اصطلاحاً مشتري در صف انتظار براي آن وجود نداشته باشد ارزش و توجيه اقتصادي نخواهد داشت.
تجاریسازی ایدهها و دستاوردهاي پژوهشي با رويكرد كارآفرينانه میتواند بهمثابه سنگ بناي توسعه و پيشرفت در هزاره جديد براي کشورهای درحالتوسعه باشد.

نویسنده دکتر سعید حاجیزاده رئیس اداره توسعه دانایی شرکت مترو
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!