شرایط راهاندازی استارتآپ در بستر دانشگاه
شرایط راهاندازی استارتآپ در بستر دانشگاه
دانشگاهها با توجه به منابع طبیعی و ارتباطات وسیعی که دارند باید بستر موفقیت استارتآپها را فراهم نمایند. نیروهای اساسی که امکان رسیدن به موفقیت استارتآپها را فراهم میکنند انگیزه و آزادی عمل، همکاریها و اکوسیستم و اثرات شبکهسازی است. اگر این سه نیرو وجود داشته باشند ایدهآلترین شرایط برای راهاندازی یک استارتآپ وجود خواهد داشت. در این محیط ایدهآل تنها چیزی که یک دانشجو و پژوهشگر بدان نیاز دارد، نگرش کاربردی نسبت به کارآفرینی است.
تیمی را فرض کنید که یک ایده در خصوص توسعه محصول تجاری بالقوهای را ارائه میدهد. در ابتدا به آزمایش فرضیههای خود میپردازند. شروع استارتآپ بدون این آزمایشها پرواز با چشمبسته است. کارآفرینان باید بدانند که آیا تقاضایی برای محصول مورد انتظار در بازار وجود دارد یا خیر. اگر تعداد کافی از افراد آماده پرداخت پول برای این محصول باشند و تمایل قلبی برای این کار وجود داشته باشد پس یک تجارت وجود خواهد داشت. در همین حین بنیانگذاران استارتآپ باید به توسعه شبکههای ارتباطی خود بپردازند. زمانی که یک محصول آماده ورود به بازار میشود، ذینفعان حاضر در اکوسیستمهای دانشگاهی ارتباطات گستردهتری را با آنان ایجاد مینمایند. استارتآپها اصولاً یک پژوهش دانشگاهی را تبدیل به یک محصول مفید مینمایند که زندگی افراد را بهبود میبخشد.
دانشگاهها و کارآفرینان باید تلاش خود را در جهت ایجاد چنین محیط ایده آلی بکار بندند. زمانی که دانشگاهها اکوسیستمهای قدرتمندی را ایجاد نمایند بستر ایدهآل موفقیت استارتآپها شکل میپذیرد. فرآیند ایدهآل راهاندازی یک استارتآپ در شکل زیر نشان داده میشود. متأسفانه واقعیت موجود در دانشگاهها برای استارتآپها از یک حالت ایدهآل فاصله دارد. موانع متعددی مانع پیشرفت استارتآپها از یک مرحله، به مرحله دیگر میشوند که کارآفرینان نمیتوانند یکی از این مراحل را در توالی مربوط به عرضه محصول در بازار حذف کنند، چراکه همه این مراحل برای ساختن یکپایه و اساس یکپارچه برای استارتآپ ضروری است. برخی از این موانع خارجی هستند که در دانشگاههایی وجود دارند که آماده ارائه خدمات موردنیاز به استارتآپها نیستند. برخی موانع داخلی هستند، مانند اینکه دانشجو یا پژوهشگر از چگونگی پیشرفت خود از سطحی به سطحی دیگر آگاهی ندارند.
دانشگاهها باید اکوسیستمهای قدرتمند خود را توسعه دهند و کارآفرینان نیز باید رسیدگی به امور را خود به دست بگیرند و با طرح استراتژیهای کاربردی موانع موجود در فرایند یک استارتآپ را از میان بردارند. برنامهریزی برای ایجاد یک اکوسیستم قدرتمند با تعاملات گسترده برای ایجاد بستر ایدهآل استارتآپ در دانشگاهها بسیار حائز اهمیت است.

علیرضا سرحدی پژوهشگر حوزه مدیریت
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!