طلای دیجیتال

طلای دیجیتال / علیرضا سرحدی

 

پیدایش پول در طول تاریخ روندی جالب و پیچیده را طی نموده است؛ اما چرایی پیدایش آن به خاطر تسهیل در مبادلات بوده است. ارز دیجیتال (cryptocurrency) که به آن طلای دیجیتال هم نسب داده شده است، یک فرم از پول الکترونیکی است. بیشتر ارزهای دیجیتال به‌منظور امنیت بیشتر، حذف واسطه­ها و ناشناس بودن، طراحی شده­اند. ارزهای دیجیتال، ارزهایی هستند که از رمزنگاری برای انتقال در اینترنت استفاده می­کنند. رمزنگاری ارزهای دیجیتال غیرقابل هک و قابل پیگیری هستند. رمزنگاری ابتدا در جنگ جهانی دوم برای انتقال پیام و فرمان­های نظامی مورداستفاده قرار گرفت. امروزه در عصر دیجیتال ، ریاضیات و علوم کامپیوتر برای امنیت ارتباطات، اطلاعات و انتقال پول مورداستفاده قرار میگیرند.

اولین ارز دیجیتال، بیت کوین (Bitcoin) نام دارد که در سال 2009 ایجاد شد. در چند سال گذشته ارزهای دیجیتال زیادی معرفی و عرضه شده­اند که تعداد آن­ها به بیش از 900 نوع در بازارهای تجارت جهانی رسیده است.

ارزهای دیجیتال از فناوری غیرمتمرکز استفاده می­کنند و به کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون نیاز به ثبت‌نام یا استفاده از بانک­ها و سازمان­های واسطه، می­دهند.

پول مجازی به هر پولی گفته می­شود که بتوان آن را از طریق اینترنت انتقال داد. پول­های مجازی به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می­شوند. پول­های مجازی غیرمتمرکز، اصطلاحاً ارزهای رمزنگاری‌شده یا ارز دیجیتال نامیده می­شوند که تراکنش­ها توسط پایگاه داده توزیع‌شده به اسم بلاک­چین انجام می­شوند و شرکت خاصی مالک آن­ها نیست. کاربران بدون نیاز به ثبت‌نام می­توانند با نصب کیف پول ارز موردنظر خود در کامپیوتر یا موبایل، تراکنش­های خود را بدون واسطه و به‌صورت همتا به همتا انجام دهند. این ارزها پشتوانه ای مانند ارزهای دیگر  ندارند و به‌صورت کاملاً یکتا فعالیت می­کنند. مثلاً بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بدون واسطه فعالیت می­کند و واحدهای آن به‌صورت غیرمتمرکز استخراج و توزیع‌شده و قیمت متغیر خواهند داشت.

  • چگونه ارز دیجیتال بخریم؟

شما به‌راحتی می­توانید از طریق blockchain.info برای خود یک کیف پول ایجاد کنید که مانند حساب بانکی شما می­باشد. پس از ایجاد کیف پول، یک آدرس منحصربه‌فرد به کیف پول شما اختصاص می­یابد. از طریق این کیف پول می­توانید خریدوفروش، پرداخت و ذخیره ارز دیجیتال را انجام دهید. یکی از روش­های داشتن ارز دیجیتال، خرید مستقیم آن از طریق صرافی­های آنلاین است. شما با پرداخت معادل ارزی، ارز موردنظر خود به ریال، می­توانید ارز دیجیتال دلخواه خود را خریداری کنید. همچنین ارز دیجیتال خود را می­توانید به ريال تبدیل کنید و به یکی از حساب­های بانکی خود نزد بانک­های ایرانی منتقل نمایید. برای درک هر چه‌بهتر ارز دیجیتال می­بایست بستر این فناوری را بشناسیم و درک نماییم.

 

  • بلاک چِین، فناوری تحول ساز

بلاک چین از دو کلمه بلاک (Block) به معنای بلوک یا سازه و چِین (chain) به معنای زنجیر ایجاد شده است. در حقیقت زنجیره­ای از بلوک­ها می‌باشد که یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش توزیع‌شده به‌صورت غیرمتمرکز است. اولین کاربرد آن توسط بیت کوین برای ثبت دارایی کاربران بهره گرفته شد. در این پایگاه داده توزیع‌شده، هر بلاک می­تواند اطلاعات خاصی را در خود ثبت و نگهداری نماید. برای مثال شما می­توانید اطلاعات هویتی یک فرد را در یک بلاک به‌صورت منحصربه‌فرد ذخیره نمایید و سپس بلاک­ها به هم متصل می­شوند و یک زنجیره از اطلاعات را به وجود می­آورند.

هر بلاک دارای سه مشخصه است تا بتواند منحصربه‌فرد بودن و یکتایی خود را حفظ نماید.

هَش، هش بلاک قبلی و اطلاعات موردنظر سه جزء اصلی یک بلاک هستند.

اطلاعات موردنظر در بلاک می­تواند هرگونه داده و اطلاعاتی باشد که شما می‌خواهید آن را ذخیره نمایید.

هَش­ها همانند اثرانگشت هستند. هَش، مجموعه­ای از کاراکترها است که یک کد منحصربه‌فرد برای هر بلاک تولید می­نماید که با توجه به هَش بلاک قبلی و بعدی در زنجیره قرار می­گیرد. هَش، کدی است که امکان هک و تغییر اطلاعات را در زنجیره کنترل می­کند و امکان این اتفاقات را به‌شدت کاهش می­دهد. وقتی اطلاعات یک بلاک تغییر کند، هَش جدیدی تولید می­شود که با قبلی متفاوت است و به‌تناسب آن هَش قبلی ان نیز معتبر نخواهد و بدین صورت ترتیب یک زنجیره متفاوت می گردد.  البته انجام این کار به‌قدری سخت و غیرممکن است که امکان هک اطلاعات را به صفر نزدیک می­نماید.

 

  • چه چیزی بهای بیت‌کوین را تعیین می‌کند؟

بهای بیت کوین با قانون عرضه و تقاضا معلوم می‌شود. با افزایش تقاضا برای بیت کوین، بهای آن نیز افزایش می‌یابد و با کاهش تقاضا، از بهای آن کاسته می‌شود. تعداد بیت‌کوین‌های در گردش محدود است و بیت کوین‌های جدید با نرخی کاهنده و قابل پیش‌بینی تولید می‌شوند که به این معنی است که تقاضا باید تابعی از این سطح تورم باشد تا بتواند قیمت را ثابت نگه دارد، زیرا بازار بیت کوین در مقایسه با آنچه باید باشد، هنوز کوچک است، بنابراین، برای بالا و پایین رفتن قیمت بازار نیاز به مقدار چشمگیری پول نیست و درنتیجه قیمت بیت کوین هنوز بسیار متغیر است.

در مقالات آتی به نحوه ایجاد و معامله ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

نویسنده : علیرضا سرحدی / پژوهشگر حوزه مدیریت کسب و کار

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *