نخستین جشنواره کارآفرینی آموزشی (دانشگاه شهید بهشتی)

یاددهی نوآورانه، یادگیری کارآفرینانه و هم‌آفرینی ارزشی

 

در عصر دانش و دانایی، جامعه متمول جامعه‌ای است که در آن افراد یادگیرنده، خواهان خانواده، مدرسه و سازماني یادگیرنده باشند. بحث کیفیت و چگونگی یادگیری و کاربردی بودن آن همواره یکی از دغدغه‌های مهم هر جامعه‌ای است. امروزه به‌ویژه با ورود فناوری‌های یادگیری، شیوه‌های سنتی جای خود را به سبک‌های جدیدی چون یادگیری سیار، بازی و مانند آن داده است. معلم و مدرسی که با شیوه‌های نوآورانه تدریس آشنا باشد، تأثیرگذارتر نیز می‌گردد. همه ما به دنبال یادگیری کاربردی و خلاقانه‌ایم تا بتوانيم خوب زندگي كنيم، كار خوب پيدا كنيم و يا کسب‌وکاری نوآورانه که مسئله‌ای از مسائل جامعه حل کند را ايجاد نماییم. این فرآیند مستلزم یک تعامل و رابطه میان نهادهای مختلف است. آموزش رسمي و غيررسمي، علمي، هنري، ورزشي و… در اين جامعه در تلاش‌اند كه به ايجاد تجربه مطلوب از یادگیری‌های ارزش‌مدار بپردازند. تجربه‌ای كه افراد آرزوي تكرارش را داشته باشند.

نخستين جشنواره كارآفريني آموزشي در تلاش است یاددهي نوآورانه و يادگيري كارآفرينانه را در جامعه ترويج کند. این مسیر به‌درستی پیش نخواهد رفت مگر همه نهادها، مسئولان، فرهيختگان، مربيان و اساتید کمک كنند و پايدار و خوش‌بینانه نخواهد بود مگر رضايت الهي را در نظر داشته باشد.

 

 

مخاطبان و حامیان جشنواره:

مخاطبان اصلی این بخش، دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی و سایر دانشجویان دانشگاه هستند. عنوان کارگاه‌های آموزشی پیشنهادی که با اهداف رویداد، تناسب داشته و به نظر می‌رسد از سوی دانشجویان و سازمان‌ها مورد استقبال قرار بگیرد عبارت‌اند از:

  • بازاريابي ديجيتال در صنعت آموزش
  • طراحی مدل‌های نوین کسب‌وکارهای آموزشی

همچنین از حامیان جشنواره می‌توان به دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد.

 

تصویر شماره 2

کارآفرینی آموزشی چیست؟

کارآفرینی آموزشی، کسب‌وکاری است که در فرآیندها، محصولات، خدمات، مشتریان، منابع و ساختارهای رسمی و غیررسمی آموزشی دارای نوآوری است و معمولاً در بخش خصوصی و شرایطی که به تقاضاها در حوزه‌ی آموزش پاسخ داده نشده است، راه‌اندازی می‌شود.

یاددهی نوآورانه، یادگیری کارآفرینانه و همی‌آفرینی ارزشی

نخستین جشنواره کارآفرینی آموزشی با شعار “یاددهی نوآورانه، یادگیری کارآفرینانه و هم آفرینی ارزشی “ در روزهای 15 و 16 آبان ماه 1396، باهدف شناسایی کسب‌وکارهای نوآورانه آموزشی و تشویق دانشجویان و جامعه به‌سوی کارآفرینی آموزشی برگزار شد.

دکتر فرنوش اعلامی دبیر علمی جشنواره کارآفرینی آموزشی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، شناسایی، معرفی و تقدیر از کارآفرینان موفق عرصه آموزش، افزایش شناخت دانشجویان از فرصت‌های شغلی در حوزه آموزش، گسترش ارتباط دانشکده با سازمان‌های دولتی و غیردولتی مرتبط با اشتغال و کارآفرینی، ایجاد شور و شوق و افزایش انگیزه و تحرکات دانشجویی در راستای شغل و حرفه و فرصت تعامل و تبادل، ارائه خدمات ، میان مؤسسات کارآفرین در عرصه آموزش را از دیگر اهداف این همایش عنوان کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، افزود: “با توجه به اهمیت آموزش، در ارتقای اصلی‌ترین زیرساخت‌های یک جامعه و با عنایت به اهمیت به‌روز بودن و متناسب بودن آموزش با اقتضائات روز جامعه، کارآفرینی آموزشی از اهمیتی دوچندان برخوردار می‌شود تا جایی که برخی حتی آن را پیش‌نیاز برخورداری از یک نظام آموزشی مؤثر و موفق می‌دانند.”

دبیر علمی جشنواره، خاطرنشان کرد: “این جشنواره توسط گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی و با حمایت معاونت فرهنگی – اجتماعی دانشگاه برگزار شد و شامل شش بخش سخنرانی و ارائه تجارب کارآفرینان آموزشی، نشست تخصصی، کارگاهی، نمایشگاهی و بازدید، مسابقه کارآفرینی آموزشی و تقدیر از کارآفرینان آموزشی برگزیده بود.”

وی، با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این جشنواره تصریح کرد: کارگاه “بازاریابی دیجیتال در صنعت آموزش “ برای نخستین بار در جشنواره کارآفرینی آموزشی توسط مهندس مهدی فریمانی برگزار شد؛ همچنین کارگاه‌های “بررسی راهکارهای شایع در محصولات یادگیری: ۱۹ روش درآمدزایی محصولات آموزشی در دنیا “، “طراحی سرویس‌های یادگیری الکترونیکی با رویکرد نیاز نسل‌های بعد “ و “طراحی محصولات فناوری یادگیری با روش‌های تفکر طراحی “ نیز با حمایت مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، برگزار شد.

دکتر اعلامی، در پایان اظهار امیدواری کرد، این جشنواره بتواند با ایجاد فرصت تعامل و تبادل دانش، خدمات و محصولات میان مؤسسات کارآفرین در عرصه آموزش و دانشگاه، زمینه را برای ایجاد انگیزه، شور و اشتیاق میان دانشجویان برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوآورانه آموزشی فراهم آورد و مدعی باشیم که آموزش فرصت خوبی برای کسب درآمد و از همه مهتر ارزش‌آفرینی اجتماعی است و کارآفرین توسعه‌یافته توسط آموزش، مجدد به دامان آموزش برگردد تا دین خود را بدان ادا و موجبات توسعه آموزش را مهیا سازد.

نرگس سقازاده

نویسنده: نرگس سقازاده / پژوهشگر حوزه مدیریت

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.