نگاهی به رویکردهای بزرگترین خودروساز کشور در همکاری با دانشگاه
نگاهی به رویکردهای بزرگترین خودروساز کشور در همکاری با دانشگاه
ایرانخودرو پیشتاز همکاری صنعت با دانشگاه
امید آذرزمانی / تحلیل گر صنعت خودرو
صنعت خودرو جزء صنایع مادر و مولد دستهبندی میشود که گردش مالی و کارآفرینی بالایی برای هر کشور دارد. ازاینرو صنعت خودروی ایران نیز باسابقهی بیش از 60 سال، ازجمله تأثیرگذارترین بنگاههای اقتصادی کشور به شمار میآید؛ اما نباید فراموش کرد، اداره یک بنگاه صنعتی- اقتصادی در دنیای امروز که هرلحظه با یافتهها و علوم جدید در حال تغییر است، کاری سخت و دشوار است. همه کمپانیهای بزرگ صنعتی در جهان پیوسته در حال تحقیق، توسعه و آزمایش ایدهها و دستاوردهایی هستند که به همکاری با مؤسسات بینالمللی و دانشگاههای جهان به چنگ آوردهاند.
دراینبین همکاری با دانشگاهها و نوابغ علمی ازجمله استراتژیهایی هستند که در برنامههای تحقیق و توسعه کمپانیهای معروف جهان جایگاه ویژهای دارند. بهطور مثال کمپانی جنرال موتورز در آمریکا دارای چند مرکز تحقیقات مجهز است که محل اصلی اجرای تفکرات علمی دانشمندان و فارغالتحصیلان دانشگاههای آمریکا و دیگر نقاط جهان بهحساب میآیند. حتی کمپانیهایی مثل نورث روپ گرومن و بوئینگ نیز که در صنایع هوایی فعالیت میکنند، سالانه از سراسر جهان اساتید و دانشجویان ممتاز را به همکاری با این خود و اجرای پروژههای تحقیقاتی فرامیخوانند.
در ایران سابقه همکاری صنعت و دانشگاه بعد از انقلاب اسلامی به دوران جنگ تحمیلی در دهه 60 بازمیگردد. این همکاریها بیشتر در راستای تأمین نیازهای علمی ادوات نظامی شکل گرفت و سپس در دهه 70 با روندی نزولی همراه شد. در دهه 80 کلید استارت این همکاریها دوباره فشرده شد و در دهه 90 روندی صعودی را طی کرد؛ اما در سالهای میانی دهه 90 شمسی همکاری صنعت و دانشگاه رنگ دیگری به خود گرفت. رنگی از خوداتکایی و باور توانمندیهای داخلی؛ زیرا در دوران تحریمهای ظالمانه، بسیاری از صنایع به سمت مراکز تولید علم یعنی دانشگاهها روی آوردند تا کمبودهای موجود از طریق ایجاد فرآیندهای نو و تفکرات متکی بر توانمندیهای داخل کشور جبران شود. در میان خودروسازان کشور ایرانخودرو جزء پیشتازان این همکاری دستهبندی میشود؛ زیرا بررسی گزارشهای این شرکت از همکاری با دانشگاهها و مراکز آموزشی نشان میدهد، بعد از حضور هاشم یکه زارع بهعنوان مدیرعامل در کیلومتر 14 جاده مخصوص این نوع از همکاریها در نمودار سیر صعودی را طی کرده است.
طبق آمارهای موجود، فقط در سال 93 بیش از 20 پروژه تحقیقاتی و عملیاتی در ایرانخودرو انجامشده است که حاصل همکاری این خودروساز با نخبگان دانشگاههای کشور است. یکی از این پروژهها در حوزه رنگ و باهدف استانداردسازی تعمیرات و نگهداری از تجهیزات سالنهای رنگ انجامگرفته است. این پروژه در قالب طرحی تحقیقاتی پژوهشی با همکاری تیم دانشگاه آزاد تهران جنوب و متخصصان ایرانخودرو به انجام رسیده است که نشان از عزم جدی ایرانخودرو در همکاری با دانشگاههای کشور دارد. ازجمله دستاوردهای این نوع از همکاری جلوگیری از خروج ارز از کشور و کارآفرینی است. دو فاکتوری که شاید امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داشته باشد.
حمایت دولت از همکاری صنعت و دانشگاه
آموزش كاربردي در دانشگاههاي صنعتي و تربيت نيروي كارآفرين ازجمله اهداف دولت است كه در سايه ارتباط با صنعت محقق خواهد شد. دولت يازدهم توجه ویژهای به ايجاد و گسترش ارتباط ميان صنعت و دانشگاه داشت. حمايت و پشتيباني دولت از ارتباط نيروي فكري و فيزيكي صنعت و دانشگاه منجر به عقد تفاهمنامه ميان خودروسازان و دانشگاهيان در دوره چهارساله دولت يازدهم شده است. امضاي تفاهمنامه همكاري براي توليد خودروي هيبريدي و الكتريكي ميان ایرانخودرو و دانشگاه اميركبير نيز از رويكردهاي اجراشده توسط دولت در راستاي تقويت ارتباط صنعت و دانشگاه است. سیاستهای حمایتی دولت حسن روحانی در دولت دوازدهم هم ادامه دارد و در حال حاضر نیز بسیاری از پروژههای مهم افزایش بهرهوری در صنعت خودرو با همکاری دانشگاههای کشور در حال اجراست.
اما نقطه عطف همکاری صنعت و دانشگاه را باید در قرار داده کنسرسیوم 10 جانبه ایرانخودرو با شریکان خارجی باهدف طراحی پلتفرم جدید این شرکت پیدا کرد. نقطهای که بهجرئت میتوان گفت سوزن پرگار صنعت، دایرهای گسترده رسم کرده است تا درون این دایره جایی باشد برای همکاریهای دانشگاهی. بیشک این جدیترین سهم در همکاریهای بینالمللی است که بعد از انقلاب اسلامی در یک قرارداد صنعتی به دانشگاههای کشور واگذارشده تا در کنار بزرگترین برندهای طراح و تولیدکننده جهان کسب علم و تجربه کنند. ازاینرو در این قرارداد معاونت علمی- پژوهشی ریاست جمهوری به همراه دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر حضور دارند. با توجه به اهداف تعریفشده این قرارداد همکاری دانشگاه صنعتي شريف براي طراحي و توسعه خودروهاي الكتريكي و دانشگاه صنعتي اميركبير براي طراحي و توسعه خودروهاي هيبريدي در اين طرح مشاركت خواهند داشت.
پروژههاي اينترنشيپ
ميزباني پروژههاي اينترنشيب بخش ديگري از مقولات مرتبط ایرانخودرو با دانشگاهها به شمار میآید. اين پروژهها، قراردادي با دانشگاهها است كه اجراي چند پروژه در طول سال با بازه زماني سهماهه و هزينه مشخص را شامل میشود. پروژههاي پژوهشي طرح اينترنشيپ، برحسب بروز مسائل و مشکلات سازمان و با حضور اساتيد مجرب و مرتبط در حوزههای مختلف تعريف و شروع میشود. تعاملي پيوسته در طول مدت 3 تا 6 ماه ميان يک تيم دانشگاهي متشکل از سرپرست علمي و چندين دانشجو در مقاطع تحصيلي مختلف و تیمهای اجرايي در واحدهاي مختلف شرکت علاوه بر يافتن راهکارهاي عملي بهمنظور دستيابي به حل مسئله اولویتدار سازماني مطروحه در خلال پروژه، بستري مناسب براي انجام فعالیتهای پژوهشي و آموزشي را نيز مهيا میکند. هدف از حمايت پروژههاي اينترنشيپ استفاده از قابلیتها و تواناییهای دانشگاه براي پاسخگويي به نيازهاي رو به رشد صنعت خودرو و حل مشكلات واحدهاي شركت با رويکرد توسعه فرهنگ پژوهش و کار تيمي در ایرانخودرو در راستاي ارتقاي سطح دانش کارکنان و مرتفع كردن خلأهای کوتاهمدت نيروي کار با بهرهمندی از پتانسيل و توانمندیهای موجود در دانشگاه، از سال 79 در اين شركت آغازشده است.
حمايت از دانشجويان در پایاننامههای كارشناسي ارشد و دكتري
طبق گزارشهایی که ایرانخودرو در رسانهها منتشر کرده است، در اين مقوله همكاري با دانشجويان براي تعريف و اجراي پروژههاي كارشناسي ارشد و دكتراي موردنیاز شركت ایرانخودرو با هزينه مشخص، يكي از رويكردهای مهم این شرکت بوده است. اين موضوعات با توجه به اهداف کسبوکار و كليدي سازمان چون ارتقاي كيفيت، رضايت مشتري، توسعه محصولات جديد، فنآوریهای آينده و مديريت هزینهها تعيين و اجرايي میشود. هدف از حمايت دانشجويان مرتفع شدن نيازهاي پژوهشي گروه صنعتي ایرانخودرو از طريق ايجاد فرصت تحقيق و پژوهش در صنعت براي دانشجويان در قالب تعريف پایاننامههای مقاطع كارشناسي ارشد و بالاتر است که میتواند علاوه بر ایجاد فضایی تجربی برای دانشآموختگان، با هدفمندسازی پروژهها، کمکهای شایانی در رفع نیازهای صنعت خودروسازی کشور نیز باشد.
همچنین پذیرش دانشجویان برای دوره کارآموزی نیز ازجمله محورهای این همکاریهای مشترک با دانشگاه به شمار میرود. هدف از آن، انجام رسالت اجتماعي و الزامات قانوني، ايجاد بستر و زمينه مناسب براي توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه از طريق حمايت دانشجويان در كارآموزي، استفاده مؤثر از توانمندي دانشگاه در جهت رفع نيازهاي سازمان در قالب كارآموزي، توانمند ساختن دانشجويان از طريق حضور مؤثر در فرآيندها است.
نباید فراموش کرد صنعت خودرو در ایران همانند دیگر نقاط جهان، ازجمله صنایع کارآفرین محسوب میشود. صنعتی که میتواند کارآفرینی پایدار داشته باشد و این به معنای پاسخگویی به نیاز بزرگ کشور در شرایط فعلی است. هرچند همکاریهای صنعت خودرو و حتی قطعهسازی با دانشگاهها در سالهای اخیر افزایشیافته، اما این عرصه هنوز هم نیاز به گسترش و حمایت دارد. درخت همکاری صنعت و دانشگاه در سالهای اخیر همواره توانسته به گل بنشیند ولی هنوز هم این درخت نیاز به تنومند شدن دارد. خوشبختانه ایرانخودرو بعد از حضور هاشم یکه زارع بهعنوان مدیرعامل این گروه صنعتی توانسته توجه ویژهای به این حوزه داشته باشد و آثار آن را میتوان در بسیاری از بخشهای این شرکت مشاهده کرد. صنعت نیازمند علم است و دانشگاه مولد آن. پس پرواضح است که این دو ریسمانی ناگسستنی از هم دارند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!