هدف از برگزاری نمایشگاههای بینالمللی
هدف از برگزاری نمایشگاههای بینالمللی
تعریف نمایشگاه:
محلی است جهت ارائه و معرفی کالاها، خدمات، فناوریهای روز دنیا، هنرها و همچنین نوآوریها که در دو بخش عمدهی عمومی و تخصصی در معرض دید همگان قرار میگیرد.
در ادبیات بازاریابی امروز، نیز نمایشگاه به سکویی اطلاق میشود که تولیدکنندگان، محققین، مبتکرین و نوآوران صنعتی و بازرگانی به نمایش و عرضه کالاهای جدید میپردازند و از این طریق سعی میکنند با تولیدکنندگان مواد اولیه موردنیاز، خریداران، پیمانکاران و سازمانهای دولتی و رسمی ارتباط برقرار سازند.
تاریخچه نمایشگاه
از انقلاب صنعتی انگلستان شروع و در زمان آغاز قرن بیستم تکامل یافت که امروزه بهصورت یکی از ارکان مهم بازرگانی بشمار میآید.
تاریخچه برگزاری نمایشگاهها و سیرتکامل آن در جمهوری اسلامی ایران
تا قبل از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷، نمایشگاههای بسیار محدودی فقط در شهر تهران برگزار میشد که حاصل برگزاری آنها، ورود سیلآسای کالاهای خارجی به ایران بود با شروع جنگ تحمیلی عراق، به دلایل مشکلات ناشی از جنگ و محدود بودن اقلام صادراتی، ضرورت تبلیغات و بازاریابی برای صادرات و برپایی نمایشگاههای گوناگون چندان احساس نمیشد، اما بعد از پایان جنگ، نیاز به بازسازی صنایع و اولویت دادن به توسعه صادرات موجب گردید که سیاستهای دولت به سمت توسعه صادرات غیرنفتی و اجرای سیاست جهت صادرات سوق پیدا کند. در چنین شرایطی، جایگاه و نقش نمایشگاهها، بهعنوان مهمترین ابزار بازاریابی و نفوذ به بازارهای بالقوه و تحت تأثیر قرار دادن خریداران خارجی موردتوجه قرار گرفت. پس از پیروزی انقلاب در ۲۸ شهریور ۱۳۵۹ با حضور ۱۵ کشور خارجی هفتمین نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد ازجمله تفاوتهای این نمایشگاه نسبت به نمایشگاههای سالهای قبل از انقلاب این بود که بنا به درخواست ایران کشورهای خارجی شرکتکننده بهجای ورود کالاهای لوکس و تجملی سعی کنند، کالاهای تولیدی، صنعتی و واسطهای خود را به نمایش بگذارند.
رسالت نمایشگاه
نمایشگاه رسالت اصلاح، تقویت و بهبود معرفی کالا، محصول و یا برند و همچنین سیستم توزیع و تسهیل تجـارت و رونق مبادلات را بر عهده دارد و یکی از ابزارهای اساسی اجرای برنامهها و سیاستهای ارتباطی شرکتها است. نمایشگاه نقش رسانهای را ایفـا میکند که در آن غرفـه دار (تولیدکننده یا عرضهکننده) رودرروی مصرفکننده با در اختیار داشتن نمونه، امکانات و محصولات خود را به نمایش گذاشته و بهعنوان فرستنده پیام وارد عمل شده و بازدیدکننده را که دریافتکننده پیام میباشد تحت تأثیر قرار میدهد.
بررسی سیر تکاملی نمایشگاهها
امروزه نمایشگاه نسبت به بازارهای گذشته، دچار تغییرات چشمگیری شده است. در آن زمان، بازار کانون اصلی
فروش کالا و ارائه اطلاعات و خدمات بشمار میرفت، البته نمایشگاههای آن زمان محدود و ساده بود، تکامل
بازارهای محلی، هستههای اولیه تشکیل نمایشگاههای منطقهای را فراهم کرد و بهتدریج نمایشگاه بینالمللی
به وجود آمد. با آغاز رنسانس در اروپا و تحولات سریع دانش و صنعت، رفتهرفته بر حجم کالاها و تولیدات اضافه
شد و بهمنظور یافتن بازاری جهت فروش آن کالاها، برگزاری نمایشگاه موردتوجه بیشتری قرار گرفت و با
توسعه تجارت بینالملل، نمایشگاه از جایگاه ویژهای در میان ملل مختلف جهان برخوردار گشت.
علل پیدایش نمایشگاه
تغییرات روزافزون فنآوری، ظهور کالاهای جدید، تنوع آنها و عدم آشنایی مصرفکننده توأم با رقابت شدید و نامطلوب تولیدکنندگان از علل مهم تشکیل نمایشگاهها محسوب میشود.
ویژگیهای مثبت نمایشگاههای فروش
- کالاها علاوه بر آنکه به نمایش گذاشته میشوند به فروش هم میرسند.
- شمار زیادی از مردم ترغیب میشوند که از نمایشگاه بازدید کنند.
- بازدید برای عموم آزاد است.
- معمولاً بهای کالاها کمی ارزانتر از بازار است.
ویژگیهای منفی نمایشگاههای فروش
- سالنهای این نوع نمایشگاهها بسیار شلوغ است.
- باید به میزان تقاضای مردم، کالا بهاندازه کافی در داخل غرفه وجود داشته باشد.
- باید به تعداد کارمندان غرفه افزود.
- معمولاً عامه مردم از نمایشگاه بازدید میکنند و تعداد بازدیدکنندگان متخصص و اهلفن بسیار کمتر از نمایشگاهها است.
ویژگیهای مثبت نمایشگاههای بازرگانی
- ممکن است حجم سفارشها خریداران بسیار قابلملاحظه باشد.
- بازدیدکنندگان تا حد زیادی متخصص و خریدارانی واقعی هستند.
- بازدیدکنندگان آشنایی خوبی با محصولات یا خدمات ارائهشده کسب مینمایند.
- امکان انعقاد قراردادهای کلان در این نمایشگاهها بسیار زیاد است.
ویژگیهای منفی نمایشگاههای بازرگانی
- مشارکت در این نوع نمایشگاهها با هزینه نسبتاً بالایی صورت میگیرد.
- شاید حضور در اولین نمایشگاه برای غرفه داران سوددهی چندانی در پی نداشته باشد.
- بلیت ورودی این نمایشگاه نسبت به نمایشگاههای فروش گرانتر است.
** شکل شماره 3**
دلایل موفقیت نمایشگاهها عبارتاند از:
- فراهم بودن امکانات برای ارتباط مستقیم رودررو بین تولیدکننده (فروشنده) با خریدار و مشاهده عینی کالا و مذاکره با یکدیگر که بهترین موفقیت را برای فروش کالا ایجاد میکند.
- فروشنده یا بازاریاب بلافاصله پس از رؤیت کالا توسط خریدار عکسالعمل وی را مشاهده خواهد کرد.
- دسترسی و پیدا کردن خریدارانی که نام و نشان در هیچ کاتالوگ و یا کتاب راهنمایی ندارند.
- بررسی ویژگیهای کالاهای رقیب، مقایسه قیمتها، تعیین نقاط ضعف و قوت کالاها و درنتیجه ارائه درست و صحیح کالاها
مجموعه این دلایل شرکت در نمایشگاههای بینالمللی را یک فرصت طلائی جهت ایجاد ارتباط، اطلاعرسانی و پیشبرد فروش برای شرکتهای بزرگ و موفق دنیا نموده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!