چارچوب کلنگر بازاریابی استراتژیک رسانه اجتماعی
چارچوب کلنگر بازاریابی استراتژیک رسانه اجتماعی
بازاریابی رسانههای اجتماعی، امروزه بهعنوان عنصر جداییناپذیر یک کسبوکار در قرن 21 مطرح است. تاکنون بیشتر تمرکز بر موضوعات خاصی مانند تحریک فروش، ایجاد آگاهی برند، مدیریت ارتباط با مشتری و … درزمینه بازاریابی رسانه اجتماعی بوده و کمتر به پیوند بازاریابی رسانه اجتماعی در سطح استراتژیک در سازمانها توجه شده است. ماهیت استراتژیک بازاریابی رسانه اجتماعی در سازمانها بسیار پیچیده است و برای ایجاد آن در سازمان باید مفهوم و چارچوب آن در سازمان تعریف گردد. اجرای بازاریابی استراتژیک رسانه اجتماعی فعالیتی انفرادی و تکواحدی در یک سازمان نمیباشد و نیازمند تعاملات بین بخشی با چارچوب مشخص و تعریفشده خودش است. این پدیده مانند مفهوم مدرن مدیریت کیفیت است که میگوید: در مدیریت کیفیت تمامی کارکنان تأثیرگذار هستند و موفقیت آن به همه واحدها و فرآیندها در سازمان بستگی دارد. دراینبین متخصص یا مدیر بازاریابی رسانه اجتماعی، نقش هدایتگر و کارگردان را دارد و مجریان آن تمامی کارکنان سازمان خواهند بود تا بتوان به یک بازاریابی موفق در رسانه اجتماعی دستیافت.
- چگونه محدوده و قلمرو استراتژیک بازاریابی رسانه اجتماعی را در سازمان تعریف نماییم؟
برای پاسخ به این سؤال به بررسی 4 بعد میپردازیم و در پایان با شناخت این ابعاد میتوانید تعریف مشخصی از بازاریابی استراتژیک در سازمان خودتان ارائه دهید و متناسب با آن استراتژیهای بازاریابی خود را تنظیم نمایید.
- محدوده بازاریابی رسانه اجتماعی: مدافع تا کاوشگر
برای محدوده بازاریابی رسانه اجتماعی یک طیف که دارای قطب تدافعی و اکتشافگر است، مشخصشده است. رویکرد مدافعانه بر گروههای مخاطب معدودی متمرکز است و برای این گروهها اطلاعرسانی فعالیتهای شرکت را انجام میدهد و همواره در پاسخ به سؤالات مخاطبان دیگر، یا جواب استاندارد و از قبل آمادهشدهای را ارائه میدهد و یا اصلاً به سؤالات غیر مرتبط با همان گروه هدف محدود خود، پاسخ نمیدهد. در مقابل رویکرد اکتشافی وجود دارد که بر تعامل و همکاری با تمامی ذینفعان و شرکا اعتقاد دارد و به دنبال تعامل و بازخورد گرفتن از تمامی گروه مخاطبین است. این رویکرد معتقد است که ذینفعان در مرکز فرآیندهای خلق ارزش شرکت وجود دارند و به خلق ارزش در شرکت بسیار کمک مینمایند.
- فرهنگ بازاریابی رسانه اجتماعی: پیرو سنت قدیم تا مدرنیسم
دو فرهنگ برای بازاریابی رسانه اجتماعی در سازمانها در نظر گرفتهشده است، برخی پیرو سنت قدیم هستند و محافظهکارند و بر فرآیندهای داخلی شرکت تمرکز دارند و در خصوص استفاده از رسانه اجتماعی ریسکپذیری کمی دارند.
در مقابل فرهنگ مدرنیسم وجود دارد که فضای باز، انعطافپذیر و ریسکپذیر برای استفاده از رسانه اجتماعی را بهعنوان ابزار بازاریابی در نظر میگیرند. در رسانه اجتماعی امکان دارد مخاطبین از شما انتقاد نمایند، اما فرهنگ برخورد با این رویدادها در رسانه اجتماعی بسیار مهم است. پایهگذار فرهنگ رسانه اجتماعی، مدیران ارشد سازمان هستند و میدانیم که فرهنگسازمانی به چه میزان در موفقیت سازمانی اثرگذار است.
- ساختار بازاریابی رسانه اجتماعی: سلسله مراتبی تا شبکه ای
همه سازمانها ساختار مختص خود را دارند که این ساختار میزان تمرکز، پیچیدگی، نظارت سازمان را مشخص مینماید. دراینبین برای بازاریابی رسانه اجتماعی نیز دو ساختار را میتوان در نظر گرفت.
ساختار، سلسله مراتبی باشد که ساختاری تمرکزگرا و با مرکزیت مشخص است که نیازمند کنترل شدید است. در این ساختار قوانین و مقررات استفاده از رسانه اجتماعی بهعنوان ابزار بازاریابی، کاملاً مشخص و تعریفشده است. یک واحد یا شخص، مسئولیت کامل آن را بر عهده دارد؛ اما در نگرش شبکهای، غیرمتمرکز و دارای عملکردهای بین بخشی است، تمامی کارکنان در رسانه اجتماعی فعال هستند. هرکسی در هرجایی بر اساس فرآیندی که انجام میدهد به تولید محتوا و ایجاد تعامل با مخاطبین اقدام مینماید.
- حاکمیت بازاریابی رسانه اجتماعی: استبدادی تا بیقانونی
بعد چهارم نحوه قانونگذاری و سیاستهای شرکت برای کاربرد رسانه اجتماعی درزمینهٔ کسبوکار را مشخص مینماید. برخی شرکتها نگرش استبدادی دارند و برای ایجاد، انتشار و پاسخگویی و تمامی فرآیندهای مرتبط با رسانه اجتماعی قوانین مشخصی را وضع مینمایند و در این خصوص بسیار سختگیرانه عمل مینمایند. در مقابل برخی شرکتها کارکنان خود را در خصوص نحوه تولید و انتشار محتوا در بستر رسانه اجتماعی آزاد میگذارند که رویکرد هرجومرج نام دارد؛ اما اتخاذ هرکدام از این رویکردها بستگی به فرهنگ سازمان و میزان شایستگی کارکنان دارد.
در پایان باید گفت: بازاریابی رسانه اجتماعی با بهکارگیری رسانه اجتماعی در جهت تحقق اهداف سازمانی و ایجاد ارزش برای ذینفعان مورداستفاده قرار میگیرد. همچنین ایجاد بازاریابی رسانه اجتماعی سطح استراتژیک سازمان با تصمیم در خصوص دامنه، فرهنگ، ساختار و حاکمیت رسانه اجتماعی تعریف میگردد.

نویسنده: علیرضا سرحدی / کارشناس ارشد مدیریت MBA
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!