چگونه می‌توانید رهبر یک تیم کارآفرین باشید؟

چگونه می‌توانید رهبر یک تیم کارآفرین باشید؟

 

چگونه می‌توانید رهبر یک تیم کارآفرین باشید؟ » اصولاً هر کارآفرین موفق، رهبر موفقی نیز می‌باشد. هرچند که تعداد افراد تحت امر او بسیار کم باشد. یک مدیر واحد تولیدی یا خدماتی باید در جستجوی فرصت باشد تا بتواند جهت اجرای طرح یا پروژه‌ای که پایه‌ریزی نموده، نسبت به تامین نیروی انسانی، منابع مالی و امکانات فیزیکی، برنامه‌ریزی و در چهارچوب هدف کلی با توجه به توان و تخصص افراد، تکلیف معین نموده و تا حصول نتیجه، رهبری اجرای طرح را برعهده گیرد.

معیارهای بسیار زیادی برای رهبری یک تیم کارآفرین برشمرده شده است که در این مقاله به بخشی از این معیارها می پردازیم.

مهار تیم

تیم شما از افراد مافوق و مادون تشکیل می شود. به عنوان یک کارآفرین باید بتوانید حرف خود را به گونه ای رهبرانه به آن ها بقبولانید. در ادامه ۴ قدم برای اینکه مهار تیم را در دست بگیرید، آورده شده است.

برنامه داشته باشید : برای ممتاز بودن باید یک برنامه خوب یا یک چشم انداز داشته باشید، یعنی داستانی که در عرض ۴۰ ثانیه یا کمتر آن را نقل کنید. در چشم انداز خود باید بتوانید موارد زیر را بیان کنید :

کجا هستید؟

به کجا خواهید رفت؟

چطور به آن جا خواهید رفت؟

سعی کنید در تدوین برنامه‌ی بلند مدت خود، علاوه بر ذکر این سه مورد، نقش افراد را نیز برایشان مشخص کنید. این کار به اعضای تیمتان، انگیزه می‌دهد.

– حمایت مناسب را هم درون تیم خود و هم فراتر از آن به دست آورید. اینکه افراد شما را به عنوان رهبر تیم قبول داشته باشند، به امور سرعت می بخشد. سعی کنید با قاطعیت و مهربانی، افراد را به سمت خود جلب کنید. در بیرون از تیم خود نیز حمایت ذینفعان و همکارانی که برای برنامه ی شما مهم هستند را بدست آورید. زودتر از موعد حمایت ها را کسب کنید تا زمانی که به آن ها نیاز داشتید، قابل دستیابی باشند.

– انتظارات را سریعا مشخص کنید. همه ی اعضای تیم انتظار ارتقا و ترفیع دارند و رئیس نیز انتظار دارد فروش تا سال بعد، سه برابر شود. این را بدانید که به معجزات مورد انتظار نائل نخواهید شد. تصویری از لبه ی پرتگاهِ قریب الوقوع ترسیم کنید و ارائه دهید. اگر نظر شما پذیرفته شد، در آن صورت می توانید موفقیت را به همراه تیم خود بسازید. در غیر این صورت تلاشتان به هیچ هدفی نخواهد رسید.

اما تیم از شما چه می خواهد؟

منطقی است که برای کسانی که از آن ها انتظاراتی دارید، انتظاراتی را نیز برآورده کنید. اما قبل از آن باید بدانید که تیمتان از شما چه می خواهد. حتما دیده اید در فرم های استخدامی استاندارد، یک بند به عنوان “میزان حقوق درخواستی” قرار داده می شود.

این نمونه ای از میزان انتظار فرد داوطلب را نشان می دهد. واضح است فردی که در ابتدای مسیر میزان حقوق بالایی می خواهد، آمادگی و صلاحیت همکاری در پروژه ی کارآفرینی را ندارد. اما تمام درخواست ها مادی نیستند. در ذیل به چند مورد که تیم از رهبر خود می خواهد اشاره می کنیم:

– چشم انداز: این مورد را در قسمت به دست گرفتن مهار تیم ذکر کردیم. اهمیت این موضوع اشاره دارد به اینکه افراد می خواهند بدانند در سیستمی که عضو هستند هدف چیست، مقصد چیست و آن ها در این مسیر چه نقشی دارند. انگیزه ی آن ها منوط به تاثیر نقش آن ها در نیل به اهداف سازمانی است.

– توانایی انگیزه دادن: در مرحله ای از عمر مدیریتی خود، درباره ی هرم نیاز های مازلو خواهید خواند. این به صورت پاسخی به معمای انگیزش افراد خواهد بود. بنابراین راهنمای کوتاهی درباره ی اصل نظریه ارائه خواهد شد و یک جایگزین عملی تر که همه روزه می توانید استفاده کنید. نیازهای جسمانی، امنیت، محبت، عزت نفس و خودشکوفایی، به ترتیب از سلسله مراتب نیاز های انسان ها هستند.
می بینیم که نیاز به مادیات از اهمیت کمتری برخوردار است اما نیاز به خودشکوفایی از نیاز های مهم انسان ها به شمار می آید. این به این معنی نیست که فردی که نیاز مالی فراوانی دارد، به شغلی تن می دهد که درآمد کم اما معنویات بالایی دارد. پر واضح است مادامی که نیازهای جسمانی و امنیت برطرف نشود، نیاز به عزت نفس و خودشکوفایی اهمیتی نخواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *