کارآفرینی، ایجاد تشکیلات جدید در صنعت دانشگاه MIT ماساچوست
کارآفرینی، ایجاد تشکیلات جدید در صنعت
دانشگاه MIT ماساچوست
دانشگاه MIT یک دانشگاه خصوصی واقع در شهر کمبریچ در ایالت ماساچوست آمریکا است که دارای 5 دانشکده اصلی (علوم، مهندسی، معماری و برنامهریزی، مدیریت و علوم انسانی و علوم اجتماعی)، یک کالج درمانی و فناوری و 32 گروه آموزشی است. جالب آنکه در این دانشگاه دانشکده حقوق و پزشکی وجود ندارد. این دانشگاه یکی از بزرگترین مؤسسات آموزشی ایالاتمتحده آمریکا به شمار میرود که هرساله رتبه اول را میان دانشگاههای مهندسی جهان کسب میکند. این دانشگاه یکی از بزرگترین و برترین مراکز علمی-تحقیقاتی دانشگاهی آمریکا و جهان بر اساس جدیدترین رتبهبندی QS است. این مؤسسه از گذشته تابهحال به خاطر آموزش و پژوهش در زمینه علوم فیزیکی و مهندسی و بهتازگی نیز علوم زیستی، اقتصاد، زبانشناسی و مدیریت شهرت زیادی به دست آورده است.
دانشآموختگان این دانشگاه تاکنون 80 بار در رشتههای مختلف موفق به دریافت جایزه نوبل شدهاند. مفاخر این دانشگاه در تأسیس و راهاندازی شرکتهای معروفی همچون «اینتل»، «com3»، «مکدونالد»، «داگلاس» و «راک ول» نقشی اساسی داشتهاند. ازجمله دانشآموختگان ایرانی این دانشگاه میتوان به نام آقایان علیاکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر سابق امور خارجه و محمدعلی نجفی سیاستمدار اشاره نمود.
یادگیری به همراه کار در حقیقت یک تجربه بزرگ آموزشی در MIT است و فرهنگ اولین اختراع و پایه و اساس اکوسیستم نوآوری است. اکوسیستم کارآفرینی MIT از آموزش، تحقیقات، شبکههای اجتماعی و پدیدههایی که در رشد سریع کارآفرینی سهیم هستند، تشکیلشده است درواقع این اکوسیستم از گذشتههای دور یعنی از زمان تأسیس آن در سال 1861 منشأ میگیرد.
در این دانشگاه رابطه بسیار محکمی بین دانشگاه و صنعت وجود دارد که در طولانیمدت ایدهها را در دنیای واقعی به حقیقت میرساند و مسیر آن به سمت بازار رو به تکامل میرود. ایده همراه با سرمایهگذاریهای جدید رو به افزایش است و MIT به تقویت چشمانداز نوآوری تغییر و توسعه راههای جدید برای کوتاه کردن مسیر از الهام به واقعیت متعهد است.
فارغالتحصیلان فعلی کارآفرینان آینده
این دانشگاه از مدل دانشگاههای پلیتکنیکی استفاده کرده و تأکید زیادی برساخت آزمایشگاه داشته است. تأکید اولیه بر فناوریهای کاربردی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد منجر به همکاری بسیار نزدیک این دانشگاه با صنعت شد. محققان در این مرکز بر روی پروژههای رایانهای، راداری، سیستمهای هدایت حرکتی در دوران جنگ جهانی دوم و جنگ سرد مطالعه میکردند که این مطالعات به توسعه سریع دانشکدهها و فضای دانشگاه کمک فراوانی کرد. دانشگاه، دانشجویان را به دانش موردنیاز مجهز نموده تا بتوانند ایدههای خود را به جهان عرضه و امکانات و تزریق نوآوری را به هنر نوآوری تقویت نمایند. در این دانشگاه برخی برنامههای تحقیقات میانرشتهای برگزار میشود که دانشجویان میتوانند در آن شرکت کنند.
دانشگاه MIT در توسعه و پیشرفت کارآفرینان پیشقدم بوده است و در طی 20 سال MIT اقدام به تأسیس بیش از 30 رشته کارآفرینی جدید نمود و این اقدام باعث افزایش شمار دانشجویان در این رشته گردید. کلاسهای تیمی تأثیر بسزایی بر درک دانشجویان مدیریت، مهندسی و سایر رشتهها داشته و این امکان را فراهم میسازد که آنها با شرکتهایی که در حوزه کارآفرینی فعالاند آشنا شوند که این مسئله منجر به تأسیس شرکتهای جدید بسیاری گشت. 85% کارآفرینان فارغالتحصیل این دانشگاه معتقدند که فارغالتحصیلی از دانشگاه MIT تأثیر بسزایی در شکلگیری اهداف شرکتهایشان داشته است.
MIT امروزه از فرهنگ کارآفرینی پرباری برخوردار است و بازده مالی بالای شرکتهایی که توسط این دانشگاه تأسیسشدهاند میتواند آن را در رتبه یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان قرار دهد. اولین اقدام تشویقی جهت سوق به کارآفرینی توسط فارغالتحصیلان اولیه ام.آی.تی در سال 1969 و اوایل 1970 انجام پذیرفت که منجر به تأسیس میعادگاه عمومی کارآفرینی این دانشگاه شده است. برنامههای تشویقی اجراشده در دانشگاه از قبیل برگزاری مسابقات طرح تجاری با جایزه 100 دلاری، باعث تشویق بسیاری از دانشجویان در همکاری با اعضای هیئتعلمی جهت ارتقاء ایدههایشان در تحقیق و پژوهش عمومی شد. شرکتکنندهها در این نوع مسابقات بیشتر از 150 شرکت تأسیس کردهاند که بسیاری از آنها به شرکتهای بسیار موفق تبدیلشدهاند.
دفتر صدور مجوز فناوری برای بسیاری از دانشگاههای کشور گواهی صادر میکرد که این گواهی به شرکتهای در حال تأسیس و نوپا اعطاء میشد و طی 10 سال به 210 شرکت گواهینامه اعطاء گردید و بسیاری از دیگر شرکتها نیز قبل از آن گواهینامه اخذ کرده بودند. این دفتر تجربیات و دانش را در اختیار دانشجویان، اساتید و فارغالتحصیلان آن دانشگاه قرار میداد.
در دهه اخیر شکلگیری مؤسسات رسمی با تمرکز بر تشویق کارآفرینی سرعت یافته است. در سال 2000 خدمات مشاورهای سرمایهگذاری باهدف کمک به دانشجویان، اساتید، کارکنان و فارغالتحصیلان شروع به کار کرد که پیش از آن به 152 شرکت در حال تأسیس نیز مشاوره داده بود.
طی ۱۲ سال اخیر، بیشتر دانشجویان کارآفرین خارجی MIT از اروپا بودهاند ولی بااینوجود رشد چشمگیر تعداد دانشجویان آسیایی در دانشگاه باعث افزایش تعداد کارآفرینان آسیایی شده است.
** شکل شماره (2) **
پژوهشگر حوزه مدیریت تکنولوژی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!