کارآفرینی در کشور هند Entrepreneurship in India
کارآفرینی در کشور هند
Entrepreneurship in India
«برای موفقیت در کسبوکار، آسانسوری وجود ندارد باید از پلهها بالا رفت»
امروزه مقوله توسعه كارآفرینی و کسبوکارهای كوچك بهعنوان اهرم توسعه اقتصادی در اكثر كشورهای جهان موردتوجه قرار گرفته، بهویژه این مبحث در كشورهای درحالتوسعه و كشورهایی كه از كمبود منابع طبیعی رنج میبرند، اهمیت ویژهای یافته است. ازجمله كشورهای مطرح در حوزه توسعه كارآفرینی كشور هند میباشد كه به حمایت و ترویج همهجانبه این مقوله در كلیه عرصههای اقتصادی و اجتماعی پرداخته و حتی به انتقال تجارب خود به سایر كشورها و بهرهگیری از مزایای ارتباطات بینالمللی نیز اقدام نموده است.
در این راستا مؤسسه ملی توسعه كارآفرینی و کسبوکارهای كوچك (NIESBUD) در هند، اقدام به برگزاری دورههای آموزشی كارآفرینی و توسعه بنگاههای اقتصادی در سطح بینالمللی نموده است. مخاطبین این مؤسسه كه یكی از مجریان برنامههای آموزشی و ترویجی دولت هند و همچنین مربیان، تسهیلگران بخش خصوصی و دولتی و همچنین كارآفرینان میباشند كه در توسعه فرهنگ كارآفرینی در جامعه نقش عمده را ایفا مینمایند.
کشور هند بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد که ۱/۲۶ درصد از این جمعیت زیر خط فقر بهسر میبرند. ازاینبین حدود 40% با درآمد کمتر از یک دلار در روز، گذران زندگی مینمایند. کارآفرینی و ایجاد کسبوکار، بهویژه کارآفرینی زنان بهعنوان محرك توسعه اقتصادی، در رأس اولویتهای بخش دولتی و حتی بخش خصوصی قرارگرفته است بهطوریکه از آن بهعنوان یک حرکت ملی یاد میشود. از اوایل دهه ۱۹۹۰ بحث حساسسازی نسبت به مسئله کارآفرینی در سطح مدارس آغاز و تداوم یافته است. در میان جمعیت کارآفرینان در هند، زنان ۵/۱ درصد را به خود اختصاص میدهند که این رقم با توجه به اولویتهای سیاستگذاری رو به رشد میباشد.
سیستمهای حمایتی از توسعه کارآفرینی و صنایع کوچک: با توجه به اهمیت کارآفرینی در رفع معضل عدم اشتغال و همچنین با آگاهی از نقش زنان بهعنوان نیمی از جمعیت کشور، کارآفرینی بهطور عام و کارآفرینی زنان بهطور خاص، موردتوجه دولتمردان کشور هند قرار گرفته و به همین دلیل سیاستهای متعددی جهت حمایت از آن اتخاذ گردیده است. در این راستا بحث توانمندسازی زنان مطرح و در دستور کار نهادها و سازمانهای متعدد قرار گرفته است.
دسترسی به منابع مالی خرد: تا قبل از دهه ۱۹۹۰ با ارائه تسهیلات مالی و اعتباری از جانب دولت به افراد کمبضاعت، بسیاری از کسبوکارهای کوچک از بین رفته و دریافت تسهیلات رایگان، جای کار و فعالیت اقتصادی را گرفته بود ولی پس از آغاز دهه ۱۹۹۰ با تغییر دیدگاه دولت، ایجاد کسبوکار و درآمدزایی جایگزین سیستم سابق گردید. در کشور هند زنان دارایی چندانی نداشتند و امکان استفاده از تسهیلات بانکی به دلیل عدم توانایی ارائه وثیقه برای ایشان بهسادگی میسر نبود ولیکن از آغاز دهه ۱۹۹۰ بحث تشکیل گروههای خودیار که مخاطب عمده آنان زنان بودند مطرح و مؤسسات مالی دولتی و همچنین سازمانها و مؤسسات غیردولتی به حمایت از این گروه اقدام نمودند. برای این منظور، سازمانهای غیردولتی (NGO) با حمایت دولت در روستاها و مناطق محروم، به آموزش کارآفرینی به روستاییان مشغول گردیدند. گروههای خودیار، متشکل از ۱۰ الی 15 نفر از زنان بودند که بهطور منظم جلساتی را با یکدیگر برگزار و هدف آنان تأمین منابع مالی خرد جهت رفع نیازهای معیشتی و همچنین ایجاد کسبوکارهای کوچک بود. در این راستا روستاییان پس از آموزش، به مدت ۶ الی ۱۲ ماه به پسانداز مشغول گردیده و سپس دارایی خود را در یک صندوق مشترک قرار داده، بهطور منظم یکدیگر را ملاقات و در آنجا بنا به اولویت نیازها، گروه اقدام به پرداخت وام به افراد مینمود. کلیه افرادی که وام دریافت مینمودند موظف به بازپرداخت مبلغی از آن در هرماه به صندوق بودند و کلیه افراد گروه بر نحوه انجام کار نظارت داشتند. از سال ۱۹۹۲، با شکلگیری منظم این گروههای غیررسمی، بانکها و مؤسسات اعتباری به تخصیص اعتبارات و وام با بهره بسیار اندک به این گروهها اقدام نمودند. دراینبین بانک ملی کشاورزی و توسعه روستایی (NABARD) که یکی از مؤسسات اعتباری سیاستگذار در هند میباشد، در این امر پیشقدم گردیده و به اعطای اعتبارات به ۵۰۰ گروه خودیار که موفق عمل نموده بودند، اقدام نمود.
در کشور هند گروههای خودیار به سه صورت تشکیل میگردند:
- گروههای خودیار توسط بانکها ایجاد و تأمین مالی میگردند.
- گروههای خودیار توسط سازمانهای غیردولتی و یا مؤسسات دولتی تشکیل و توسط بانکها تأمین اعتبار میشوند.
- تأمین مالی گروههای خودیار از طریق بانکها صورت میپذیرد ولیکنسازمانهای غیردولتی بهعنوان واسطه مالی بین این گروهها و بانک قرار میگیرند.
۸۰ درصد از گروههای خودیار تشکیلشده، تحت مدل ۲ و ۳ قرار میگیرند و سازمانهای غیردولتی نقشی حیاتی را در شکلگیری و توسعه این گروهها ایفا میکنند. گروههای خودیار تشکیلشده نیز با یکدیگر ارتباط برقرار نموده، اتحادیه گروههای خودیار را تشکیل میدهند که دسترسی آنان را به منابع مالی گستردهتر فراهم میسازد (ازجمله اتحادیه DHAN که از ترکیب این گروهها ایجاد شده است). این روند تا به امروز ادامه دارد و یکی از مؤثرترین راهکارها در جهت توسعه دسترسی زنان روستایی به منابع مالی (حدود 90 درصد از بهرهگیران از منابع مالی خرد در جهان زنان هستند) میباشند. امروزه بسیاری از کشورهای درحالتوسعه همچون کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و جنوب شرقی آسیا از این مدل پیروی مینمایند. در کشور هند مؤسسات ارائهدهنده تسهیلات مالی خرد (MFI) در دو بخش رسمی و غیررسمی فعالیت دارند که بخش رسمی این مؤسسات و نهادها، شعب روستایی بانکهای بازرگانی و یا بانکهای روستایی و محلی و همچنین مؤسسات اعتباری بخش تعاونی میباشند.
همسویی دولت و بخش خصوصی در توسعه کسبوکارهای کوچک، موجب موفقیت شرکت تولیدکننده محصولات بهداشتی Hindustan Lever Limited که یکی از ایدههای بسیار جالب و خلاق در انگیزش زنان به سمت ایجاد کسبوکارهای کوچک بود، گردید. این حرکت از سال ۲۰۰۲ با همکاری دولت و بخش خصوصی آغاز شده است و دولت نقش تسهیلگر را ایفا مینماید. در این ایده، دولت با بررسی نیازها، به شناسایی شرکتهای موفق و صاحبنام در بخش خصوصی اقدام مینماید و سپس از آنها میخواهد که توزیع محصول خود را به زنان توزیعگر بسپارند. این برنامه از جهات متعدد دارای مزیت میباشد، ازجمله حل معضل بیکاری و کمک به توسعه کسبوکارهای کوچک، کارآفرینی و درنتیجه رشد اقتصادی و همچنین استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی و تقویت آن در همکاریهای دوجانبه به دولت کمک مینماید. شرکتهای دیگری نیز در این عرصه وارد گردیدهاند، ازجمله شرکتهایی که با ارائه مواد خام تمایل به تولید محصول تحت امتیاز این شرکتها دارند و حتی محصولات را به خارج از کشور نیز صادر مینمایند.
توسعه کارآفرینی در بخش صنایعدستی: سازمان توسعه صنایعدستی در کشور هند، زیر نظر وزارتخانه نساجی فعالیت مینماید و هدف آن گسترش و توسعه تولیدات صنایعدستی میباشد. مخاطبین عمده این بخش بازهم زنان هستند و صنایعدستی پس از کشاورزی دومین صنعت این کشور میباشد. سازمان توسعه صنایعدستی عمدتاً تمایل به همکاری با سازمانهای غیردولتی، تعاونیها و سازمانهای فعال در امر توسعه سازمانهای غیردولتی دارد. این بخش نیاز به سرمایهگذاری اندکی داشته و در مقابل قادر است با توانمندسازی، سرمایه خارجی را به کشور وارد نماید. ازاینرو دولت، توانمندسازی و حمایت از سازمانهای غیردولتی را در جهت توسعه صنایعدستی در برنامه کار خود قرار داده است که در حال حاضر در این بحث اولویت بر روی زنان است. تولیدکنندگان صنایعدستی که عمدتاً در روستاها ساکن هستند در ۴ سال اولیه فعالیت خود، توسط دولت حمایت مالی میشوند که این حمایتها در زمینههایی همچون آموزش طراحی، بهروزرسانی تکنولوژی تولید، آموزش بازاریابی و عرضه محصولات، فراهم نمودن مواد اولیه، اجاره مکان فعالیت و… میباشد که کلیه این خدمات بهصورت رایگان به آنان ارائه میگردد. آموزش بازاریابی برای تولیدکنندگان صنایعدستی به دو صورت انجام میپذیرد: برنامههای آموزشی که مستقیماً از طریق دولت ارائه میشود و برنامههایی که مجری آن سازمانهای غیردولتی و سایر سازمانهای داوطلب میباشند.
دریافتکنندگان این تسهیلات قادر به افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات خود گردیده و با فرآیند فروش و بازاریابی آشنا میشوند اما یکی از عمدهترین مشکلاتی که پس از تولید با آن مواجه میگردند، حمل کالاهای تولیدشده و فروش در سطح شهر میباشد. روستاییان هنرمند در بدو شروع کسبوکار، عموماً بضاعت حمل کالاهای خود به شهر و بازاریابی را ندارند، ازاینرو دولت پروژه نمایشگاههای دائمی صنایعدستی را در پیش گرفته است.
ایده اولیه این طرح در شهر دهلینو در اواخر سال ۱۹۹۰ ارائه گردید و توسط مؤسسه توسعه توریسم و حملونقل دهلی (DTTDC) با همکاری سازمان توسعه شهری دهلینو (NDMC) به اجرا درآمد که در حال حاضر نمایشگاههای مشابهی در سرتاسر کشور هندوستان به همین منظور برگزار میگردد. در نمایشگاه دهلینو تعداد ۶۲ غرفه وجود دارد که بهصورت گردشی هر دو هفته یکبار به عده جدیدی از هنرمندان واگذار میشود.
سازمان صنایعدستی، مسئولیت حمل محصولات از روستا به شهر و اسکان هنرمندان روستایی را بهطور رایگان برعهدهگرفته و بهطور همزمان از متخصصین در امور طراحی، بستهبندی، بازاریابی، صادرات و… جهت حضور در این نمایشگاهها دعوت به عمل میآورد؛
دولت با انجام این کار در حقیقت چهار هدف عمده را دنبال میکند:
- ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان صنایعدستی که در این فرصت با مقایسه محصول و میزان فروش خود با کالای ارائهشده از جانب سایر تولیدکنندگان قادر به کشف نقاط ضعف و بهبود کیفیت محصولاتشان میگردند.
- مواجهه تولیدکنندگان با متخصصین و طراحان مدعو و بهبود کیفیت کالا و نحوه ارائه مناسب توأم با بستهبندی صحیح.
- مشارکت تولیدکنندگان در ردههای آموزشی دایر به مدت ۲ ساعت در طول روز، جهت آموزش و یادگیری مسائل مالی و مدیریتی.
- مذاکره تولیدکنندگان جهت دریافت سفارش از سازمانهای متقاضی و متعاقباً توسعه کسبوکار ایجادشده توسط کارآفرین.
حمایت از تولید و صادرات كالا در جهت توسعه کسبوکارهای كوچك: یكی از سازمانهای كلیدی فعال درزمینه ارائه خدمات به کسبوکارهای كوچك، مؤسسه ارائهدهنده خدمات به صنایع كوچك (SISI) میباشد كه خدمات گوناگونی را قبل و بعد از تولید كالا به كارآفرینان ارائه میدهد. مؤسسه SISI كه تحت نظر وزارت صنایع كوچك هند قرار دارد، فعالیتهایی را درزمینه توسعه صنایع كوچك نظیر آموزش، مشاوره، ترویج، آزمایش محصول، بهروزرسانی، اطلاعرسانی از طریق ایجاد پایگاههای اطلاعاتی و بهویژه صادرات و بازاریابی در دست انجام دارد.
برنامههای آموزشی این مؤسسه در كلیه زمینههای مرتبط با تولید و ارائه خدمات میباشد كه در سه بخش عمومی، مدیریتی و فنی ارائه میگردد. یكی از برنامههای آموزشی عمده در این مؤسسه، برنامه آموزش كارآفرینی است كه در این بخش طرح جداگانهای نیز در ارتباط با زنان كارآفرین وجود دارد. این طرح در سه بخش ارائه میگردد: انگیزش و ترویج كارآفرینی در بین زنان، آموزش درزمینه ایجاد و توسعه کسبوکار (قبل از فرآیند ایجاد) و آموزش در جهت توسعه مهارتها شامل مهارتهای فنی، تكنولوژیكی و مدیریتی (بعد از فرآیند ایجاد)؛ كلیه خدمات آموزشی برای متقاضیان رایگان میباشد.
درزمینه توسعه صادرات نیز این مؤسسه خدمات منحصربهفردی را ارائه میدهد، این خدمات عبارتاند از: جمعآوری و ارائه اطلاعات بازار صادرات، ارائه اطلاعات در مورد فرآیند و قوانین و مقررات صادرات، آموزش مدیریت صادرات، آموزش بستهبندی صادراتی، برگزاری سمینار و كارگاه مرتبط با رویههای صادرات، گردآوری گزارشها و كلیه منابع مرتبط با صادرات كالا، برگزاری سمینار در مورد تجارت جهانی، برگزاری سمینار در مورد مالكیت معنوی (کپیرایت) و از همه مهمتر هماهنگی جهت شركت محصولات برتر در نمایشگاههای بینالمللی است.
مؤسسه SISI، تحت برنامهای هماهنگ و منظم، زمینه حضور تولیدكنندگان محصولات حائز كیفیت را در نمایشگاههای بینالمللی فراهم میآورد. در این طرح فرصتی استثنایی در اختیار تولیدكنندگانی كه به دلایل محدودیت مالی امكان حضور در نمایشگاههای بینالمللی و صادرات كالای خود را ندارند فراهم میگردد. تولیدكنندگان میتوانند در صورت تمایل به حضور در نمایشگاههای بینالمللی درخواست خود را به این مؤسسه ارائه نمایند. مؤسسه SISI پس از بررسی كالای موردنظر و در صورت تأیید كیفیت آن مبنی بر وجود پتانسیل فروش، اقدام به ارائه آن كالا به نمایشگاه موردنظر در خارج از كشور مینماید و كلیه هزینههای موردنظر را اعم از حملونقل كالا و ارجاع آن به دارنده پس از اتمام نمایشگاه، همچنین امور مربوط به اجاره غرفه و ارائه اطلاعات مرتبط با محصول را تقبل میكند. ضمناً اقدام به برقراری ارتباط با خریداران و متقاضیان نموده، اطلاعات اخذشده را پس از اتمام نمایشگاه به دارنده محصول منتقل مینماید. در صورت فراهم شدن امكان توسعه این محصول و توأم با رشد کسبوکار، دولت حمایت مالی خود را اندكی كاهش داده و نوبت آینده ۹۵ درصد از هزینه نمایشگاه و صادرات كالا را میپردازد و ۵ درصد دیگر باید توسط تولیدكننده تقبل گردد و بدین نحو استقلال آینده این کسبوکار نیز تضمین میگردد.
حمایت از فناوریهای نوین: یكی از مؤسسات دولتی مؤثر و حامی كارآفرینی در كشور هند مؤسسه ملی تحقیق و توسعه (NRDC) میباشد. این مؤسسه تحت نظر دپارتمان تحقیقات علمی و صنعتی هند فعالیت مینماید و تكنولوژیهای نوین را از مرحله ظهور تا مرحله ثبت و تبدیل به کسبوکارهای اقتصادی موردحمایت قرار میدهد. این مؤسسه بیش از ۱۰۰ تكنولوژی جدید را موردحمایت خود قرار داده كه تاكنون ۵۰ درصد از آنها به موفقیت اقتصادی دست یافتهاند. این مؤسسه بهویژه زنان كارآفرینی كه در كشور هند به دلایل فرهنگی دارایی چندانی ندارند را نیز موردحمایت قرار داده است. NRDC با ارائه خدماتی نظیر به نمایش گذاردن محصولات نوین و خلاق با هزینه بسیار اندك و برقراری ارتباط با سرمایهگذاران بر روی طرحهای جدید، چاپ بروشور و تقبل هزینههای تبلیغات، در اختیار قرار دادن امكانات ارتباطی نظیر فكس، تلفن، اتاق كنفرانس و…، هماهنگی جهت بازدید سرمایهگذاران و نمایندگان كشورهای خارجی و درنهایت كمك به ثبت ایده و تبدیل آن به کسبوکارهای اقتصادی در جهت توسعه كارآفرینی گام برمیدارد.
نکتهای که اکثر نهادها و سازمانهای مرتبط با کارآفرینی در کشور هند بر آن اذعان دارند این است که درزمینه توسعه کارآفرینی و کسبوکار در کشور، میان سازمانهای دولتی و غیردولتی رقابتی وجود ندارد بلکه هر دو بخش عمومی و خصوصی همکاری همهجانبهای را در راستای توسعه اقتصادی کشور و فقرزدایی در پیشگرفتهاند و دولت در این راستا اجرای طرحهای جاری را به سازمانهای غیردولتی و مؤسسات داوطلب میسپارد و خود علاوه بر تدوین و تصویب سازوکارهای متناسب با توسعه بخش خصوصی، به حمایت همهجانبه از آن بهویژه در توسعه بخش روستایی و کارآفرینی میپردازد. با توجه به موارد فوقالذكر و با در نظر گرفتن پتانسیلهای موجود در داخل کشور، کشور هند بهعنوان الگوی توسعه کارآفرینی یک کشور درحالتوسعه توسط سازمان ملل متحد موردتقدیر قرار گرفته است.
نویسنده: آزیتا جهانبخش / پژوهشگر حوزه مدیریت تکنولوژی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!