کارآفرینی و نظریه بازیها
کارآفرینی و نظریه بازیها
امروزه رویکرد جدیدی در علوم روز دنیا شکل گرفته است که در آن ” تلفیق دانش، روش و تجارب دو یا چند حوزه علمی و تخصصی برای شناخت و حل یک مسئله پیچیده و یا معضل اجتماعی چند وجهی” مورد توجه قرار گرفته است. به این رویکرد نو، میان رشته ای (Interdisciplinary) گفته میشود و اشاره به حوزههای نوین در دانش بشر دارد و بیش از یک زمینه محض دانشی را مورد مطالعه قرار میدهد. فعالیتهای علمی میان رشته ای زمانی معنا پیدا میکند که شناخت و فهم علمی و دقیق مسئله ای پیچیده یا ناشناخته که از ظرفیت دانش یک رشته و یا تخصص خارج است، هدف باشد.
برای استفاده از این رویکرد جدید علمی، باید به روشهای مختلف مدلسازی در برقراری ارتباط بین رشتههای مختلف علمی و زبان مشترک بین آنها دسترسی و تسلط پیدا کنیم. در کشورهای در حال توسعه یکی از بزرگترین ضعفهای علمی برای برقراری ارتباط میان رشتههای مختلف، نداشتن تسط کامل و جامع درباره مدلسازی است. زیرا مدلسازی زبان مشترک بین علوم است. مدلهای مادی، ذهنی، تشریحی و ریاضی از انواع روشهای مدلسازی هستند که در آنها مدل ریاضی با توجه به استفاده از زبان منطق و ریاضی، برقراری ارتباط درست بین تعداد زیادی از فاکتورهای سیستم و قدرت تجزیه و تحلیل بالا یکی از دقیقترین روشهای مدلسازی در علوم مختلف است.
نظریه بازی یک روش جدید و پر کاربرد در علوم مختلف است که به تحلیل روشهای همکاری یا رقابت بین موجودات منطقی و هوشمند میپردازد. نظریه بازی تلاش میکند تا رفتار ریاضی حاکم بر یک موقعیت استراتژیک را بررسی کند. در واقع میتوان گفت مطلوبیت، سود، درآمد، رفاه و هر آنچه فرد بازیکن به دنبال آن است، نه تنها متاثر از تلاش و تصمیم خود اوست بلکه تحت تاثیر تلاش و تصمیم طرف دیگر نیز قرار دارد. نظریه بازی به چهار دسته نظریه بازی کلاسیک، تکراری، تکاملی و نظریه گراف تکاملی تقسیم میشوند. متخصصین مدلسازی با توجه به اطلاعات پایه ای و دقیقی که از ادبیات سیستم و افراد خبره بدست میآورند، صورت مسئله و فرضیه های دینامیکی را برای سیستم طراحی میکنند و در چرخه مدلسازی مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهند. پروسه مدلسازی با بررسی بازخوردهای چرخه تکرار میشود تا جایی که خروجی به دنیای واقعی نزدیک باشد. آینده سیستم هدف را پیش بینی میکنند، ناحیه بحرانی و ریسک پذیر مشخص شده و در نهایت برای بهینه سازی سیستم استراتژیهای راهبردی ارائه میشود.
از نظریه بازی میتوان برای درک مجموعه بزرگی از رفتارهای اقتصادی مانند نوسانات شاخص سهام در بورس اوراق بهادار، افت و خیز بهای کالاها در بازار مصرف کنندگان، تحلیل پدیده های گوناگون اقتصادی و تجاری نظیر پیروزی در یک مزایده، معامله، دادوستد و شرکت در یک مناقصه استفاده نمود. کاربرد نظریه بازی در شاخه های مختلف علوم اجتماعی مانند سیاست (تحلیل های بروس بوئنو دمیسکیتا)، جامعه شناسی و حتی روانشناسی در حال گسترش است. همچنین این نظریه در توصیف و تحلیل بسیاری از رفتارها در فلسفه و اخلاق نیز ظاهر شده است.
با توجه به اینکه در تعریف کارافرینی دیدگاه های مختلفی وجود دارد و درک کامل مفهوم و موضوع “کارافرینی” نیازمند اطلاع و استفاده از دیدگاه های بین رشته ای میباشد، اگر مدلسازی ریاضی و نظریه بازی وارد این رشته شود میتواند افقهای جدیدی از علم را برای ما روشن کند.
اکوسیستم کسب و کار
اکوسیستم کسب وکار سطح بالایی از همکاری، هم افزائی و مشارکت در فضای اقتصادی و کسب وکار را مدنظر قرار میدهد. به دلیل اینکه یکی از اصلیترین شرایط بکارگیری این نظریه در تحلیل محیطهای رقابتی و وفاداری عوامل تعامل در رعایت منطق ریاضی است، پس میتوان تمام روابط بین اجزای اکوسیستم کسب وکار و کارافرینی را با استراتژیها و بازیهای این نظریه بررسی کرد. از طرفی با توجه به اینکه نظریه بازی به طور گسترده به عنوان ابزاری برای تصمیم گیری های سیستماتیک، مسائل استراتژیک و راهبردی و رفتارهای اقتصادی به طور خاص تاثیرگذار است پس میتوان محیط های کسب وکار را با نظریه بازی مدلسازی کرد.
از آنجایی که پیشرفتهای زیادی از نظریه بازیها در مطالعه بر روی سیستمهای زیستی صورت گرفته است و اکوسیستم زیستی و اکوسیستم کسب و کار در تعامل و تعادل با یکدیگر و فضای محیطی شان مشابه هستند و با یکدیگر مقایسه میشوند پس میتوان این اکوسیستمها را با ابزار نظریه بازی مدلسازی کرد.
با ابزار این نظریه میتوانیم بررسی کنیم در یک اکوسیستم سالم چه بازیهایی بین اجزاء آن برقرار است. چه استراتژیهایی باعث حفظ تعادل اکوسیستم میشود و چه استراتژیهایی اکوسیستم را به ناحیه بحرانی بازی پیش میبرد. همچنین، میتوان بررسی کرد که چگونه سیستم به سمت مرز نابودی پیش میرود. تحت چه شرایطی رهبران کسب و کار فارغ از سازمان مربوطه برای پیشرفت اکوسیستم با هم رقابت برد – برد دارند. کدام یک از شرایط بروزرسانی نظریه گراف تکاملی باعث رقابت سالم بین اجزاء اکوسیستم میشوند. برای تکامل و توسعه کارآفرینی بهترین جهش و استراتژی شایسته کدام است و چگونه باید استراتژی تکاملی پایا (ESS) را در محیط کسب و کار و برای توسعه کارافرینی تعریف کرد.
نویسنده : زهرا فرهاد توسکی / پژوهشگر و مدرس دانشگاه
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!