کسب و کارهای کوچک در همه جا وجود دارند
درد و دل با چاشنی ایجاد کسب و کارهای کوچک

 

همانطور که در شماره قبل ملاحظه فرمودید، در خصوص مزایای راه اندازی کسب و کار کوچک، موانع راه نکته بسیار مهمی که در باب کارآفرینی وجود دارد. این است که افراد و شرکت های کوچک ( ولی با افکاری بزرگ) همیشه در بحران ها و ناملایمات خود را نشان می دهند و رشد شایان ذکری می نمایند. معمولاً کارآفرین شخصی است که از زندگی خود راضی نیست و قصد تغییر در جهت بهبود وضع موجود را دارد. کارآفرینی را میتوان نقطه جایگزینی افکار نو بر قسمت انتهایی عمر مفید شغل قبلی نامید، جایی که فرد مصمم به تغییر وضع موجود میشود. البته عوامل مختلفی بر این مهم اثر گذار است که از جمله آن می توان به سوء رفتار مدیران در شغل قبلی اشاره نمود. کسانی که در سازمان ها یا شرکت ها اشتغال داشته اند گاهی اوقات از وجود سالمندانی با افکار کهنه منزجر شده و پا به فرار میگذارند، آنها معتقدند که این افراد با فکر نو مخالف و حصاری دور افکار خود کشیده و از آن خارج نمی شوند، بارها شنیده ایم تجربه پدر علم است ولی عمق این جمله به تلفیق بهینه این دو اشاره دارد. البته منظور از واژه سالمند اشاره به سن بالا نیست بلکه افکار فسیل، انعطاف ناپذیر، غیر پویا و تک بعدی یک مدیر است حال جوان یا پیر تفاوتی ندارد. این سو رفتار و بی اعتمادی ها را می توان از زمینه های اصلی کارآفرینی (به علت نارضایتی از محیط کار ) دانست، پس به نوعی می توان این تفسیر را داشت که این افراد ناخودآگاه در جهت کارآفرینی فردی می کوشند و افراد را به ترک سازمان و خوداشتغالی سوق می دهند اما در جهت کارآفرینی سازمانی به علت ایجاد فضای خفقان و ایجاد بی انگیزگی برای پرسنل به نوعی دارند به سازمان و منافع خود خیانت می کنند، که متاسفانه این امر زیر چتر بی اطلاعی مدیران رده بالا و یا صاحبان سرمایه انجام می شود. مقوله منابع انسانی یا به بیان صحیح تر سرمایه انسانی از مولفه های بسیار اثرگذار بر این مهم بوده و جا دارد در شماره های بعد در این باب مقالاتی تقدیم حضور شما عزیزان شود لذا بهتر است از بحث دور نشده و به سراغ فرصتهای کسب و کار کوچک برویم:
کسب و کارهای کوچک در هر صنعتی، بخشی از نیاز ها را مرتفع می سازند و خدمات بسیاری را انجام می دهند، مانند برگزار کنندگان مراسم ها، طراحان فضای سبز، معلمان خصوصی، تاجران الکترونیکی و . . . موثرترین راه برای ایجاد کسب و کاری کوچک، تولید محصول یا خدمتی منحصر به فرد است، آنچه عرضه نمی شود اما نیازمشتری است. اغلب آن را شیوه جدید می نامند. بهترین راه بعدی برای شروع یک کسب و کار کوچک جدید اتخاذ راهکاری از قبل موجود و موفق است، یا تعمیم عرضه در حیطه ای فعال غیرموجود آن را شیوه جدید – قدیم می نامند. البته جدا از شیوه های جدید – جدید یا جدید – قدیم یک صاحب کار آینده نگر برای شروع فعالیت و تضمین موفقیت آن نیازمند تحلیل بازار است. تحلیل بازار کاربرد ساده روش علمی در مشکلات کسب و کار است . این روش 4 مرحله اساسی به شرح ذیل دارد:
خریداری کسب و کار از قبل موجود نیز از دیگر شیوه های ایجاد کسب و کار کوچک است. اگرچه این شیوه ممکن است آسانتر از راه اندازی یک کسب و کار از ابتدا باشد که البته با خطراتی نیز می تواند همراه باشد. از مزایای خرید کسب و کار کوچک موجود می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1) محتمل بودن موفقیت در آینده
2) موجودیت تشکیلات
3) امکان خرید ارزان کسب و کار جاری
اما همواره هنگام خرید کسب وکاری کوچک سوالاتی ممکن است ذهن ما را درگیر خود سازد از جمله :
• علت فروش چیست ؟
• شرایط فیزیکی کسب و کار و کار جاری چگونه است؟
• وضعیت موجودی کالا چگونه است؟
• وضعیت دیگر دارای یهای شرکت چگونه ا ست؟
• چه تعداد از کارکنان باقی خواهند ماند؟
• کسب و کار با چه نوع رقابتی مواجه است؟
• تصویر مالی شرکت چگونه به نظر می ر سد ؟

از دیگر مولف ههای بسیار مهم در این خصوص می توان به تعیین قیمت کسب و کار جاری اشاره نمود که شماری از مقیاس های مهم ارزش دفتری، ارزش جایگزینی، ارزش تصفیه، عواید پیشین و گردش وجوه نقد را شامل میشود.

 

نویسنده : دکتر آزاده کاظمی پژوهشگر حوزه کارآفرینی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.