گفتگو با دکتر علی فتی: ریاست پارک علم و فناوری استان هرمزگان

گفتگو با دکتر علی فتی: ریاست پارک علم وفناوری استان هرمزگان

 

عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان

دکتری مکانیک – گرایش ساخت و تولید

رییس سابق مرکز رشد استان هرمزگان

 

پارک علم و فناورری هرمزگان، چه سالی متولد شد؟

پارک علم و فناوری استان ۲۲ دی ۱۳۹۰ ، افتتاح گردید ولی این افتتاح کافی نبود زیرا در آن سال زیر ساخت لازم و ردیف بودجه نداشت اما دوسال بعد موفق شدیم ردیف بودجه بگیریم یعنی سال ۱۳۹۲ و با اعتبار یک میلیارد تومانی فعالیت رسمی پارک آغاز گردید. در ابتدا یک مرکز رشد جامع داشتیم که این مرکز رشد اغلب فعالیت‌هایش در حوزه تخصصی استان، مانند فعالیت‌های دریامحور و زیست محیطی، کشاورزی، بیوتکنولوژی و از این قبیل فعالیت‌ها بود اما بعد از آن یک مرکز رشد پزشکی نیز تاسیس کردیم که این مرکز وظیفه عرضه خدمات به اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی عهده داربود که این مرکز کار پزشکی و فناوری های پزشکی انجام می‌داد.

 

زمینه اصلی فعالیت های پارک، چه بخش‌هایی را شامل می‌شود؟

فعالیت‌های پارک در پنج زمینه اصلی تعریف شد که البته مزیت‌های نسبی استان نیز بودند. این فعالیت‌ها حمل و نقل و ترانزیت، صنایع دریایی، شیلات، آبزی پروری، کشاورزی مبتنی بر آب شور و صنایع انرژی بر را شامل می شود، که بحث شیلات، آبزی پروری و صنایع دریایی فعالیت هایی از یک حوزه صنعتی بودند. این حوزه‌های تخصصی مزیت‌های نسبی استان هستند که ما هشتاد درصد فعالیت‌ها را در این حوزه‌ها انجام می‌دهیم و بیست درصد فعالیت‌ها بخش  عمومی را شامل می‌شوند که در واقع شرکت‌ها می‌توانند در حوزه های مختلفی نظیر فناوری اطلاعات و . . .  به ما مراجعه کنند.

 

پارک چه تعداد شرکت را زیر چتر خود قرار داده؟

در حال حاضر (مصاحبه در نیمه بهمن ماه انجام پذیرفته)، قریب به ۱۰۸ شرکت و واحد فناور در دل پارک علم و فناوری هرمزگان وجود دارند. ۲۵ مورد از شرکت‌های ما دانش بنیان هستند یعنی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارزیابی شدند. شایان ذکر است که این شرکت ها بالغ بر هشت میلیارد تومان فروش داشتند. ضمناً در این مدت بالای ۶۰ هزار دلار فروش خارجی نیز داشتیم.

 

اولویت های اصلی پارک چیست؟

باید عرض کنم که در سال 1395 شرکت های زیر نظر پارک را در تمامی ابعاد مورد تشویق قرار داده ایم،ضمناً نیازهای فناورانه استان را استخراج کردیم و شرکتهای دانش بنیان را تشویق می کنیم به موضوعاتی بپردازند که مشکل استان هستزیرا ما اعتقاد داریم که مجموعه پارک فناوری هر استان نسبت به توسعه منطقه خویش متعهد می باشد و اولین اولویت ما باید راه اندازی کسب و کارهایی باشد که خروجی آن، حل مشکلی از مشکلات استان باشد. بنابراین به مشکلات مربوط به حوزه هایی نظیر آب، محیط زیست، صنایع انرژی برق و . . . نگاه ویژه ای داریم و دست همکاری و یاری با شرکت های فعال این حوزه می دهیم.

 

تمایز پارک هرمزگان با سایر پارک ها چیست؟

به هر حال تمایز پارک علم و فناوری هرمزگان با سایر پارک‌ها در حوزه های تخصصی آن می باشد  که ما بحث دریامحوری را (که به هر حال استان، استانی دریامحور هست) به عنوان یک هدف انتخاب کردیم و در این حوزه فعالیت های خود را توسعه می دهیم. شایان ذکر است که پارک هرمزگان در پی ایجاد یک مرکز رشد فناوری های دریایی است که به لطف پروردگار در سال 1396 خبر های خوبی در این رابطه به اطلاع مردم عزیز ایران خصوصاً هرمزگانی های عزیز، خواهد رسید.

 

تعامل پارک با دانشگاهای استان چگونه است؟

یکی از مهم ترین چالش هایی که پارک ها با آن مواجه تعامل با دانشگاه ها است. قطعا شرکت های دانش بنیان و اعضای هیئت علمی هستند که شرکت تاسیس می کنند و فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند که شرکت های دانش بنیان را تاسیس می کنند. ما برنامه های ویژه ای را برای افزایش سطح تعامل به صورت رو افزون را داریم و باید عرض کنم بنده و همکاران زحمت کش پارک از هیچ تلاشی در افزایش سطح تعامل با دانشگاه مضایقه نخواهیم کرد.

این تعامل دانشگاه و پارک باید تعامل کاملاً نزدیک باشد که به هر حال هم دانشگاه منتفع شود و بتواند سهمی از درآمدهای خودش را از محل فروش شرکت‌های دانشگاهی خودش داشته باشد(از محل رویالتی)،ضمناً اعضای هیئت علمی نقش بسزایی در ارتقا سطح این تعامل را ایفا کرده و همچنین دانشگاه نیز باید نسبت به فارغ التحصیلان خودش متعهد باشد(منظور از تعهد این است که دانشگاه علاوه بر کار روی سطح دانشی دانشجویان، روی سطوح مهارتی و نگرشی آنها نیز متمرکز شده و آنها را به خلق کسب و کاری جدید سوق دهند). بدین منظور پارک علم و فناوری استان، تفاهم نامه‌ای را با چهار دانشگاه اصلی استان منعقد نمود، که به سبب آن بتوان آیین‌نامه ارتقا را که به تاسیس شرکت های دانش بنیان اهمیتی داده بتوان در دانشگاه پیاده سازی کرده و در نهایت منجر به ارتباط فراگیر و همه جانبه با دانشگاه ها شود.

توجه داشته باشید مهم ترین بحث در خصوص تعامل نزدیک این است که ما در دانشگاه ها استارتاپ ویکند و دوره های آموزشی برگزار می کنیم و مشکلات استان را به مشورت اعضای هیئت علمی و دانشجویان می گذاریم و آن ها برای حل مشکلات استان طرح و نظر می دهند و در نهایت این شکاف ها تبدیل به شرکت شده و در استان فعالیت ومشکلات را حل می کند. این فرآیند و چرخه ای هست که ما در نظر گرفته ایم.

اما برای بحث های توسعه ای مهم ترین مشکلی که در پارک داریم، بحث فضای فیزیکی است که باید آن را توسعه دهیم و به دنبال آن هستیم که ۴۵۰۰ متر فضا را به فضای فیزیکی اضافه نماییم. ساختمان رو به روی دانشگاه هرمزگان با زیربنای ۱۸۰۰ متر در حال ساخت می باشد که خوشبختانه در فاز اول پروژه شاهد پیشرفت فیزیکی 40 درصدی می باشیم. همچنین در سال ۹۶ برنامه ریزی کردیم که ارتباط دانشگاه و پارک رو نزدیک تر از وضع موجود نماییم، ضمناً تمرکز بیشتری بر اعضای هیئت علمی و فارغ التحصیلان دانشگاهی داشته باشیم، در این راستا فراخوان حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری را در بهمن ماه اعلام کردیم که انشاالله بتوانیم در پایان نامه‌هایی که کاربردی هستند و قابلیت تبدیل شدن به شرکت و تجاری سازی را دارند، حمایت های لازم را انجام دهیم. و رئوس برنامه های اصلی پارک علم و فناوری هرمزگان موارد فوق الذکر را شامل شده و تمام تلاش مسئولان محترم پارک تحقیق این برنامه ها بوده تا در نهایت به لطف خدا بتوانیم یک اکوسیستم فناوری و نوآوری را در استان هرمزگان پیاده سازی نماییم. در انتها جا دارد از تیم نشریه دانشگاه کارآفرین بابت راه اندازی این نشریه که رسالتی سنگین در راستای ترویج فرهنگ کارآفرینی دانشگاهی را دارد، تشکر و قدردانی نمایم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *