گزارشی از رویدادهای کارآفرینی

 

امروزه ساختار اقتصادی دنیا منوط به توسعه پايدار بر پایه نوآوری، خلاقیت و استفاده از دانش استوار است. آشنایی با آخرین راهکارها و فنون علمی در حوزه کارآفرینی و کسب‌وکار، استفاده از تجربیات سخنرانان کلیدی و ارتباط مؤثر با تجار و کارآفرینان موفق داخلي و بین‌المللی از اهداف اصلی همایش‌ها و رویدادهای کارآفرینی است.

همایش سینرجی

با شروع فصل جدید در توسعه اقتصادی لازم است تا ظرفیت‌های عظیم بالقوه، بالفعل شود. شرایط جدید پیش‌روی ایران و چشم‌انداز رشد اقتصادی بر اساس پیش‌بینی‌های داخلی و بین‌المللی در سال‌های آتی نشان‌دهنده ابتدای راهی است که اقتصاد ایران باصلابت در آن قدم خواهد گذاشت. هدف از برگزاری این همایش، استفاده از فرصت‌های اقتصادی پسابرجام در ایران بود. با توجه به شرایط جدید اقتصاد ایران، این همایش در پی ایجاد فرصت‌های همکاری بین‌المللی میان صاحبان کسب‌وکار در ایران و روسیه برگزار شد.

همایش بین‌المللی سینرژی، 2 اسفند 95 در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. به نقل از خبرگزاری ایلنا، در این همایش نزدیک به ۲۰۰۰ کارآفرین و فعال حوزه کسب‌وکار از کشورهای مختلف به‌ویژه روسیه حضور داشتند. هم‌چنین باهمت واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، این همایش به‌صورت آنلاین پوشش داده شد. به‌نحوی‌که علاقه‌مندان در شهرهای مختلف ایران و جهان توانستند از مباحث کاربردی سخنرانان برجسته بین‌المللی به‌صورت غیرحضوری بهره‌مند گردند.

گریگوری آوتوف، رئیس دانشکده اقتصادی سینرجی روسیه با اشاره به تاریخچه همایش‌های کسب‌وکار سینرجی گفت: ما در روسیه توانسته‌ایم تاکنون چند همایش با موضوع کارآفرینی برگزار کنیم و در هرماه هم حدود ۲۵۰۰ نفر را در زمینه کارآفرینی آموزش داده‌ایم.

وی با بیان اینکه هدف از این همایش‌ها توسعه اقتصاد روسیه و تقویت آموزش کارآفرینی است گفت: در ماه نوامبر بزرگ‌ترین همایش را برگزار کردیم که با حضور شش هزار و دویست شرکت‌کننده در رکورد جهانی گینس هم ثبت شد.

رئیس دانشگاه کارآفرینی سینرجی روسیه جامعه هدف این همایش‌ها را جوانان اعلام کرد و گفت: تضمین می‌کنیم اگر بیش از هزار نفر از ایران در این همایش شرکت و آموزش ببینند وضعیت تولید ناخالص ملی ایران بهبود پیدا خواهد کرد.

دکتر علیزاده مجد، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر حوزه دانشگاه کارآفرین گفت: این همایش نشان داد که به نظر می‌رسد عزم دانشگاه آزاد برای  تبدیل‌شدن به دانشگاه کارآفرین جدی است.

هم‌چنین؛ دکتر مهدی گل‌سفید، مدرس و محقق حوزه کارآفرینی در این زمینه گفت: رویکرد همایش‌هایی نظیر سینرجی در امر توسعه فرهنگ کارآفرینی و آموزش کارآفرینی در راستای سیاست‌ها و شاخص‌های مورد تائید و تأکید نهادهای سیاست‌گذاری بین‌المللی کارآفرینی مثل: سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد می‌باشد. وی افزود: می‌توان در چنین همایش‌هایی در سال‌های آینده، نگاه تخصصی‌تری به پدیده کارآفرینی داشت و توسعه کارآفرینی گروه‌های مستعد کارآفرینی اما نیازمند حمایت مثل: زنان و فارغ‌التحصیلان را بهتر و دقیق‌تر هدف گرفت و به موضوعات نوین و جاری حوزه کارآفرینی مثل کارآفرینی زیست‌محیطی، کارآفرینی اجتماعی و کارآفرینی تکنولوژیک و کارآفرینی بین‌الملل گسترده‌تر پرداخت.

 

 

جشنواره رهبران کارآفرین

چهارمین جشنواره رهبران کارآفرین، اول اسفند 95 با اعطای نشان عالی رهبران کارآفرینی به برگزیدگان این جشنواره در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد. دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران پس از سه دوره برگزاری موفقیت‌آمیز جشنواره رهبران کارآفرین در سال‌های ۹۲، 93 و 94، چهارمین جشنواره رهبران کارآفرین را همراه با اعطای نشان عالی رهبران کارآفرین، عصر روز یکشنبه اول اسفندماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار کرد. افتتاحیه این جشنواره با حضور وزیر محترم کار، جمع بزرگی از رهبران کارآفرین، کارآفرینان، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان برگزار شد.

در این مراسم سرکار خانم فاطمه دانشور، عضو محترم شورای شهر تهران و مؤسس موسسه خیریه مهر آفرین به‌عنوان رهبر کارآفرین اجتماعی انتخاب شد. ایشان جوان‌ترین منتخب این دوره از جشنواره نیز بودند. از رهبران کارآفرینان منتخب در حوزه اقتصادی، می‌توان به جناب آقای مهندس محمدرضا انصاری بنیان‌گذار شرکت کی‌سون، جناب آقای مهندس یونس ژائله بنیان‌گذار شرکت شیرین عسل، جناب آقای مهندس غلامعلی سلیمانی بنیان‌گذار شرکت کاله، جناب آقای مهندس علیرضا معدلی بنیان‌گذار شرکت پرلیت، جناب آقای مهندس احمدپور فلاح بنیان‌گذار شرکت سکو ایران و جناب آقای مهندس ابراهیم جمیلی بنیان‌گذار گروه صنعتی معدنی زرین اشاره کرد.

 

هم‌چنین در این مراسم، پرچم رهبر کارآفرین سال 1395 با حضور آقای دکتر زالی و آقای مهندس تابع قانون، پرچم‌دار سال 1394 به آقای مهندس محمدرضا انصاری بنیان‌گذار شرکت کی‌سون اهدا شد. از دیگر نکات برجسته این جشنواره حضور دانش آموزان با عنوان رهبران کارآفرین فردا در کنار رهبران منتخب سال 1395 بود.

دکتر ربیعی، وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنرانی افتتاحیه این جشنواره پیرامون مفهوم کارآفرینی گفت: مفهوم کارآفرینی یک نوع نگاه به معنی ایجاد ثروت برای خود و جامعه است، کارآفرینی هرروز در جامعه پر مفهوم‌تر می‌شود، روزی کارآفرینی فقط یک مفهوم انتزاعی و تک‌بعدی داشت اما امروز در دانشگاه‌های ما در حوزه کارآفرینی خوب کارشده است. وزیر محترم کار ادامه داد: بنده اعتقاددارم که کارآفرینی ارتباط تنگاتنگی با رشد، توسعه اشتغال کشور و فقرزدایی دارد. وی تصریح کرد: ما امروز نیاز داریم کارآفرینی را به‌عنوان یک طرز فکر در جامعه گسترش دهیم، زیرا کارآفرینی به معنی ارتباط انسان با جامعه خود است.

دکتر زالی، رئیس دانشگاه کارآفرینی دانشگاه تهران نیز در سخنرانی افتتاحیه، با اشاره به شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، اهمیت رشد و توسعه کارآفرینی را بیش از هر زمان دیگری دانست و گفت: تجلیل از رهبران کارآفرین، تجلیل از کارآفرینی و تلاش برای پرورش نسل بعدی رهبران کارآفرین در ایران است و کارآفرینان جوان باید ادامه‌دهنده منش و بینش آنان در کسب‌وکار خود باشند.

 

 

بازارچه خیریه نوروزی قلب سفید باهدف حمایت از کودکان کار

بازارچه نوروزی موسسه خیریه قلب سفید با همکاری موسسه خیریه کارآفرینان آرا باهدف حمایت از کودکان کار و اشتغال جوانان نیازمند در آخرین روزهای سال گذشته در تهران برگزار شد. حضور مسئولان همچون سرکار خانم فاطمه دانشور، فعالان اقتصادی ازجمله جناب آقای دکتر سید حمید حسینی، فعالان دانشگاهی و اجتماعی ازجمله دکتر مهدی گل‌سفید علوی و هنرمندان سرشناس کشور ازجمله علی زند وکیلی، فرزاد حسنی، مجید مشیری، رضا رشید پور، شبنم مقدمی و عادل فردوسی پور و سید احمد خمینی؛ یادگار ارزشمند خانواده امام (ره) در مراسم افتتاحیه موردتوجه بود. اجرای مشترک علی‌ زند وکیلی و کودکان موردحمایت موسسه از لحظات بسیار دیدنی این مراسم بود که اکثر حضار را به‌شدت متأثر کرد.

سید فاطمه موالی‌زاده مدیرعامل خیریه قلب سفید، در این زمینه گفت: خیریه قلب سفید در حوزه تخصصی کودکان کار فعال است. وی با اشاره به تعداد زیاد کودکان کار در سطح شهر تهران افزود: در این نمایشگاه باهدف کمک به کودکان کار، غرفه‌هایی در اختیار غرفه داران قرار گرفت تا عواید فروش محصولات جهت حمایت از کودکان کار و خانواده‌های آنان هزینه شود. وی هم‌چنین گفت: برای اولین بار در ایران با هماهنگی خیریه کارآفرینان آرا زنجیره ارزشی تشکیل‌شده است که در همین راستا خیریه قلب سفید، کودکان کار را از کودکی تا هجده‌سالگی حمایت خواهد کرد و خیریه کارآفرینان آرا آن‌ها را از 18 تا 35 سالگی موردحمایت قرار خواهد داد.

پژوهشگر

نرگس سقازاده؛ پژوهشگر حوزه مدیریت

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.