توسعه کارآفرینی بین المللی در کشورهای درحالتوسعه
توسعه کارآفرینی بین المللی در کشورهای درحالتوسعه
اقتصاد جهانی برای رشد مستمر و مداوم خود نیاز به افزایش و متنوع ساختن تولید دارد. درواقع تولید بیشتر و فناورانهتر نتیجه فعالیتهای کارآفرینانه و گسترش استارتآپها است؛ بنابراین میتوان بیان کرد که رشد و توسعه کارآفرینی و فعالیتهای کارآفرینانه محرک رشد و توسعه تمام کشورها در جهان است. خطمشیهای کشورهای توسعهیافته و پیشرفته مبتنی بر رشد و توسعه کارآفرینی، سرعت بخشیدن به فعالیتهای کارآفرینانه و ایجاد تسهیلات برای ایجاد استارتآپها است.
در چند دهه اخیر رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها بر اساس شرکتهای دانشبنیان و رشد و توسعه فعالیتها و فرآیندهای دانشبنیان بوده است. شرکتهای دانشبنیان و کارآفرین نهتنها باعث ایجاد ثروت و رفاه و از بین بردن فقر میشوند بلکه باعث افزایش رقابتپذیری بینالمللی اقتصادها نیز میشوند؛ بنابراین، کشورهای توسعهیافته برای ایجاد رفاه و همینطور بقا درصحنه بازارهای بینالملل نیاز به توسعه فعالیتهای کارآفرینانه و ایجاد شرکتهای دانشبنیان دارند. درواقع شرکتهای کوچک و متوسط بهعنوان نیروهای مولد کارآفرینی و توسعه اقتصادی محسوب میشوند و بسیاری از کشورهای توسعهیافته با استفاده از این شرکتها به رشد اقتصادی زیادی دستیافتهاند.
فعالیتهای کارآفرینانه و رشد و توسعه کارآفرینی با مزیتهایی مانند ایجاد اشتغال، ارائه خدمات و محصولات بازارها در سطح داخلی و بینالمللی و ایجاد ثروت و رفاه برای اقتصاد هر کشوری بهخصوص کشورهای درحالتوسعه مهم و حیاتی محسوب میشود؛ اما همانگونه که در بالا اشاره شد شرکتهای دانشبنیان و کارآفرین برای رقابتپذیری در سطح بینالملل مهم هستند، درواقع شرکتهای دانشبنیان مفهوم کارآفرینی را از یک مفهوم انتزاعی به یک مفهوم عملی و کاربردی تبدیل میکنند. بهعبارتدیگر، کارآفرینان نقش حیاتی و ضروری در تحریک تبدیل یک اقتصاد سنتی با درآمد پایین به یک اقتصاد مدرن ایفا میکنند. کشورهای درحالتوسعه میتوانند با ایجاد کسبوکارهای دانشبنیان و کارآفرین در سطح بینالمللی هم از مزیت کارآفرینی بهره گیرند و هم از مزیت حضور در بازارهای بینالمللی. کشورهای درحالتوسعه با ایجاد شرکتهای جدید خارج از کشور و در سطح بینالمللی، جذب نیروی کار مازاد خود در این کسبوکارهای جدید از یک اقتصاد سنتی به سمت یک اقتصاد مدرن و پیشرفته بروند. این کار در کشورهای درحالتوسعه بیش از همه توسط شرکتهای کوچک و متوسط دانشبنیان صورت میگیرد. این شرکتها نقش زیادی در افزایش نرخ اشتغال در کشورهای درحالتوسعه دارند. بهواقع کشورهای درحالتوسعه با گسترش فرهنگ کارآفرینی در کشورهای خود و گسترش آن در خارج از مرزهای خود، تولید خود را افزایش میدهند و افزایش تولید به معنای افزایش اشتغال و ایجاد ثروت و رفاه در این کشورها است. در کشورهای درحالتوسعه، دولت بیشترین نقش را در ایجاد اشتغال دارد و این امر هزینههای زیادی را بر آن تحمیل میکند و کار آیی کمتری نیز دارد اما با گسترش فعالیتهای کارآفرینانه در مرزهای داخلی و خارجی این مسئولیت از دوش دولت برداشته میشود و دولت تنها نقش راهنما و تسهیلکننده را خواهد داشت و با هزینهی پایینتر میزان اشتغال و تولید بیشتری ایجاد میشود.
بسیاری از کشورهای درحالتوسعه به صادرات مواد خام وابسته هستند مانند کشورهای درحالتوسعه و تولیدکننده نفت و فرآوردههای آن ازجمله ایران که این امر باعث میشود که به قیمت این محصولات وابسته باشند و رشد و توسعه و اشتغال آنها نیز به این محصولات وابسته باشد. اینیک نقطهضعف بزرگ است و باعث میشود شرکتهای این کشورها به دولتهای خود وابسته باشند و کمتر به خلاقیت و نوآوری بپردازند و وارد صحنه رقابت جهانی و بینالمللی میشوند. در کشورهای درحالتوسعه شرکتها تاکتیکهای اقتصادی خود را در داخل کشور خود تعریف میکند و خدمات و تولیدات آنها کمتر به چالش کشیده میشود؛ بنابراین این کشورها با دست زدن به فعالیتهای کارآفرینانه میتوانند شرکتهای خود را وارد صحنه رقابت جهانی و بینالمللی کنند و از این طریق سود و فروش بیشتری به دست آورند؛ اما فراتر از ایجاد سود و فروش بیشتر، شرکتهای کشورهای درحالتوسعه با ورود به صحنه رقابت بینالملل و فعالیت کارآفرینانه بینالملل خود را وارد چالشهای این رقابت و بازار میکنند و همزمان با آن تهدیدات خود را شناسایی کرده و سعی در برطرف کردن آنها میکنند و در کنار آن از فرصتهای جدید در این صحنه به نحو احسن استفاده میکنند. درواقع کشورهای درحالتوسعه اگر بخواهند پیشرفت و توسعه اقتصادی را تجربه کنند باید کارآفرینی بینالملل را با تمام سختیها و چالشهایش بپذیرند.
ورود به صحنه بینالملل و رقابت با رقبای دارای پیچیدگی بیشتر، شرکتهای کشورهای درحالتوسعه را کارآزمودهتر، رقابتیتر و خلاقتر خواهد کرد و این امر خود زمینهساز به دست آوردن فناوری و دانش روز خواهد بود؛ جای تردید نیست که با کسب فناوری و دانش مدرن، این شرکتها هم کار را برای خود آسانتر میکنند و هم باعث ایجاد رفاه در کشورهای خود میشوند؛ بنابراین، کشورهای درحالتوسعه و شرکتهای آنان برای استفاده از فناوری روز و ایجاد ثروت، تولید و رفاه نا گریز به ورود به صحنه رقابت کارآفرینی بینالملل هستند. درواقع اگر وارد صحنه کارآفرینی بینالملل نشوند دچار سکون و عدم خلاقیت شده که این امر منجر به فرسودگی و افزایش زیان و کاهش سود و فروش میشود و رفاه در این کشورها کاهش مییابد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!